سرویس: اخبار شهرستان 18:54 - یکشنبه 25 تیر 1396

زیر چتر سکوت مسئولان؛

اوج ویلاسازی در سایه کمبود آب شرب بخش مرکزی شهرستان اصفهان/ استخرهایی که از آب لوله کشی تغذیه می شوند

کمبود آب شرب مناطق روستایی و شهری بخش مرکزی شهرستان اصفهان باعث بروز مشکلات بسیاری برای ساکنین این مناطق شده است و مسئولان باید پیگیری رفع این مشکل شوند.

به گزارش اصفهان شرق_یادداشت سردبیر، مشکلات آب شرب روستاهای بخش مرکزی شهرستان اصفهان، چند ماهیست که دامنگیر مردم این بخش شده و با پیش روی به طرف روزهای گرم سال، این مشکل به مراتب بیشتر مشاهده می شود به نحوی که گاها صحبت هایی مبنی بر جیره بندی آب از گوشه و کنار روستاها به گوش مردم می رسد.

این مشکل در حالی به وجود آمده است که علی رغم سال های سخت خشکسالی، مساله ای حاد تحت عنوان کمبود آب شرب، مردم بخش مرکزی شهرستان اصفهان را تهدید نکرد و شاید همین امر باعث شد تا خانواده ها اسراف را در کار خود قرار داده و نسبت به پاره ای مسائل چشم خود را روی هم بگذارند.

شستشوی قالی با آب تصفیه، پر کردن استخر و آب نماهای ویلایی این مناطق، کشیدن انشعابات غیر قانونی پشت کنتور منازل و همچنین آبیاری باغچه های برزگ خانگی چیزی نیست که بتوان از دید مردم و مسئولان پنهان کرد ولی آنچه باید با نهایت تاسف از آن نام برد، دیدن این تخلف ها و پشت گوش انداختن مسئولان محلی در رسیدگی به این موارد مهم است که به کررات دیده می شود.

نکته ای که باید به مسئولان و مردم بخش مرکزی شهرستان اصفهان یادآور شد این است که رسیدگی به مسائل ضروری مردم نظیر آب شرب مناطق، بدون در نظر گرفتن آینده، می تواند مشکلات انبوهی را برای مردم به وجود آورد به نحوی که روی بازگشت به روزهای خوش گذشته وجود نخواهد داشت.

*پیگیری توسط چه کسی؟ آب و فاضلاب شهرستان یا استان!!

پاس دادن های همیشگی آب و فاضلاب روستایی و شهرستان در رابطه با کمبود آب شرب مناطق شرق اصفهان خصوصا بخش مرکزی شهرستان، به نحوی است که شهروندان در برابر کمبود آب این روزها، پاسخ های متفاوتی را دریافت می کنند. شورای روستا و دهیاری ها از مشکلات شاه لوله گرفته تا منابع روستایی برای تامین آب شرب خبر می دهند و اگر سری به بخشداری بزنیم، حل این مساله را به تصمیمات اداره آب و فاضلاب مرتبط می کنند.

طبق گفته منابع آگاه، اداره آب و فاضلاب روستایی معتقد است، میزان آب کافی برای تامین آب شرب روستاهای بخش مرکزی شهرستان اصفهان از آب و فاضلاب شهرستان تامین نمی شود و در مقابل آب و فاضلاب شهرستان نیز بیان می کند که آب کافی به طرف روستاها جریان دارد و باید با مدیریت روستایی این آب به سطح روستاها برسد.

لازم به ذکر است مردم نباید فدای بروکراسی اداری شوند و قطع به یقین بعد از حدود یک ماه از مشکل کمبود آب شرب، باید راه چاره ای اندیشیده شود.

*اوج ویلاسازی در فقر آب شرق اصفهان/ تخلفات پنهانی صاحبان باغ ویلاها

در گیرودار شهرنشینی و غبار آلودگی و درخواست لحظه ای آسایش آن هم در ویلاهای خارج از شهر اصفهان، جرقه ای در سر کشاورز آسیب دیده از خشکسالی وارد کرد تا در برآورد نیاز آنها خود را برای فروش بالاتر زمین کشاورزی خشک یا نیمه خشکش آماده کند.

این بار آستین ها را به کندن چاه هایی بالا زدیم که قیمت زمین را به ۱۰ برابر افزایش می داد و به گفته ی محلی ها رونق اقتصادی و مبادله فرهنگی زیبایی به بار می آورد.

رو آوردن به احداث باغ و ویلا در اطراف شرق اصفهان راه را برای ورود شهر نشینان باز کرد و به گفته ی محلی ها از این طریق جبران مافات بر خشکسالی در جیب کسبه محل تا کشاورز صاحب زمین می شود ولی در این رابطه باید مسائل دیگری را مد نظر قرار داد که در سایه سکوت مسئولان روز به روز به اوج خود رسیده و گویا می خواهد کمر روستاهای بخش مرکزی شهرستان اصفهان را بشکند.

خانه های ویلایی جنب روستا و داخل روستاها به صورت همجوار با منازل مسکونی روستانشینان و نصب آب نماها و ساخت استخرهای داخل ویلا، به نوعی مصرف آب شرب را به یکباره بالا برده و زمینه ایجاد مشکلات بسیاری در زمینه آب شرب برای روستاییان شده است، لیکن همدست شدن برخی مسئولان محلی و برخی مشاور املاکی ها با سرمایه داران شهرنشین در ساخت باغ ویلا بر تبل مشکلات می کوبد و اگر مسئولان استانی فکری به حال این مساله نکنند، روزگاری نه چندان دور کسی توان مقابله با این معضل را نخواهد داشت.

گاها شنیده شده است که عده ای به صورت مخفیانه و شبانه به واسطه تانکر آب شرب را راهی استخر منازل و ویلاها کرده تا در خشکسالی مردم بی گناه شرق اصفهان، آب تنی کنند.

گفتن این نکته خالی از لطف نیست که انشعابات غیر قانونی از لوله آب شرب به طرف ویلاهای جنب جاده های روستایی، نوعی دزدی در روز روشن است که باید توسط مسئولان شهرستانی و استانی تا قطع این تخلف و بازگشت قانون به سطح روستاها پیگیری شود.

انتهای پیام/ زهرا شجاعی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.