سرویس: اقتصادی 13:11 - یکشنبه 25 تیر 1396

رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروش اصفهان:

کمبود آب ریشه پیاز اصفهان را خشکاند/ افزایش ۲ برابری نرخ پیاز واقعی است

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروش شهرستان اصفهان گفت: امسال اصفهان آبی نداشت که کشت پیاز داشته باشد، بنابراین افزایش ۲ برابری نرخ پیاز در اصفهان واقعی است.

‌به گزارش اصفهان شرق، نوروزعلی اسماعیلی در این‌باره که آیا به دلیل سرما‌زدگی و صادرات قیمت پیاز در اصفهان افزایش داشته است، اظهار داشت: سرما‌زدگی هیچ‌ تاثیری در کشت پیاز اصفهان نداشته، بلکه نبود آب کافی سبب کاهش برداشت این محصول شده و به دلیل عرضه کم، پیاز اصفهان به عراق و قطر صادر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته خرید تضمینی گندم اجرایی نمی‌شود، افزود: تعطیلی این رویه از سال گذشته تا کنون سبب کاهش سطح زیر کشت و کاهش تولید پیاز شده است.

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروش اصفهان تأکید کرد: دولت به صنعت کشاورزی اهمیت نمی‌دهد، باید از فکر داد و ستد نفت خارج شویم و صنعت کشاورزی را با وجود فصول مطلوب سال و خاک حاصلخیز کشورمان رونق و توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی صنایع تبدیلی نداریم، گفت: سازمان جهاد کشاورزی باید در این زمینه فعالیت‌های چشمگیری داشته باشد و پاسخگوی عدم صنایع تبدیلی هم باشد.

اسماعیلی ادامه داد: عدم توسعه صنایع تبدیلی از مشکلات مازاد محصولات و فرآوری کشاورزی هم است و تا زمانی که کشاورزی تبدیل به صنعت تبدیلی نشود این مشکلات همچنان پابرجاست.

وی صادرات را یکی از عمده‌ترین دلایل حفظ تعادل بازار محصولات کشاورزی دانست و افزود: سازمان جهاد کشاورزی باید صادرات محصولات کشاورزی را اجرایی کند و عدم صادرات بازار را دچار آشفتگی و انباشت تولید می‌کند.

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروش اصفهان با تأکید بر اینکه باید از تفکر صنعتی خارج شویم، اظهار داشت: توجه به صنعت کشاورزی باید بیش از پیش باشد، زیرا تمام مای‌حتاج جامعه از راه کشاورزی تامین می‌شود و ضرورت صادرات حرف نخست را در کشاورزی می‌زند.

وی با اشاره به قیمت 400 و 500 تومانی نرخ پیاز در تابستان سال گذشته، افزود: امسال با کمبود آب در اصفهان کشت پیاز در این استان کاهش چشمگیری داشته است.

اسماعیلی قیمت پیاز را در یک ماه گذشته در اصفهان 1000 تومان اعلام کرد و گفت: اکنون قیمت پیاز در میادین میوه و تربار اصفهان 2500 و درب مغازه‌ها 3000 تومان عرضه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اکنون قیمت پیاز به نرخ واقعی خود رسیده است، گفت: امسال کاهش کشت پیاز بسیار برای کشاوزران اصفهانی سود داشته چرا که استان با انباشت این محصول مواجه نشده و کشاورز پیاز خود را با بهای واقعی فروخته است.

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی فروش شهرستان اصفهان از فروش گوشت با نرخ 40 هزار تومان و عرضه غیرمنطقی پیاز با قیمت 500 تومانی صحبت کرد و در پاسخ به اینکه آیا این مقایسه امری صحیح است، اظهار داشت: خیر این مقایسه درست نیست، اما باید پیاز هم با قیمت واقعی در بازار عرضه شود تا کشاورزان متضرر نشوند. مشکل قیمت پیاز با ورود محصولات دیگر استان‌ها در 20 تا 25 روز آینده رفع خواهد شد.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.