سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 09:30 - یکشنبه 25 تیر 1396

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان:

روش‌های آبیاری اراضی کشاورزی استان اصفهان اصلاح می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: از اولویت‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی استان در سال جاری ادامه اصلاح روش‌های آبیاری مزارع و باغات کشاورزی با به‌کار‌گیری روش‌های نوین آبیاری است.

به گزارش اصفهان شرق، محسن کریمیان درباره اهمیت بهره‌وری از آب در بخش کشاورزی اظهار داشت: راندمان آبیاری به روش میکرو (موضعی و تیپ) به بیش از 90 درصد می‌رسد درحالی‌که راندمان آبیاری معمولی در حدود 45 درصد است.

وی افزود: در سال 1395 با تخصیص 1005 میلیارد ریال بالغ بر 13500 هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به انواع سامانه‌های نوین آبیاری از قبیل قطره‌ای، تیپ، کم‌فشار و بارانی شد و صرفه‌جویی 52 میلیون مترمکعبی را به همراه داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در سال 96 در صورت تخصیص 1500 هزار میلیارد ریال بالغ بر 15000 هکتار از اراضی کشاورزی مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری خواهد شد و شاهد صرفه‌جویی 58 میلیون مترمکعبی را همراه خواهد داشت.

وی در ادامه به نرخ خرید تضمینی انواع محصولات کشاورزی در سال 95- 96 اشاره داشت و گفت: قیمت خرید تضمینی ذرت دانه‌ای با 3 درصد افت مفید و یک درصد غیرمفید و با رطوبت حداکثر 14 درصد یک هزار و 65 تومان، چغندرقند بهاره با عیار 16 درصد 309 تومان و چغندرقند پاییزه با عیار 16 درصد 297 تومان اعلام شد.

کریمیان در ارتباط با قیمت خرید تضمینی حبوبات نیز ادامه داد: قیمت تضمینی این محصولات در شرایطی که سالم، درجه یک و بدون هرگونه موارد خارجی در کیسه‌های 50 کیلوگرمی باشند، برای هر کیلوگرم نخود 2 هزار و 685 تومان، لوبیا چیتی 2 هزار و 610 تومان، لوبیا سفید 2 هزار و 609 تومان، لوبیا قرمز 2 هزار و 494 تومان و عدس 2 هزار و 883 تومان است.

وی اظهار داشت: قیمت خرید تضمینی برای هر کیلو سیب‌زمینی مرغوب، سالم و بدون آفت‌زدگی و مواد خارجی، سیب‌زمینی بهاره 412 تومان است، همچنین هر کیلو، پیاز بهاره 274 تومان قیمت‌گذاری شد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان در جهت حمایت از تولیدکنندگان بخش و در راستای برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و تبصره شش ماده شش قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، وزارت جهاد کشاورزی، مکلف است در برنامه‌ریزی تولید محصولات کشاورزی و انجام خریدهای تضمینی، الگوی کشت بهینه ملی- منطقه‌ای را رعایت کند.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.