سرویس: اقتصادی » نماینده مجلس 15:10 - شنبه 24 تیر 1396

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان:

برخی صنعتگران حاضرند کارخانه‌‌ها را تحویل دولت دهند تا کارگران بیکار نشوند

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه دولت یارانه‌ای به هیچ یک از صنعتگران پرداخت نکرده است، گفت: برخی از صنعتگران در استان اصفهان می‌گویند حاضر هستیم کارخانه‌مان را تحویل دولت دهیم تا کارگران بیکار نشوند.

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید‌ناصر موسوی‌لارگانی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات صنایع و بررسی وضعیت اقتصادی استان اصفهان اظهار داشت: متأسفانه صنایع در کل کشور با مشکلاتی مواجه هستند، اما در اصفهان این مشکل نمود بیشتری دارد، دلیل این است که اصفهان بعد از جدا شدن البرز از تهران بزرگ‌ترین استان صنعتی کشور نام گرفت، همچنین مالیات و مالیات بر ارزش افزوده را می‌توان از دیگر دلایل رکود حاکم بر صنعت استان اصفهان دانست.

وی افزود: همه دست‌اندرکاران، نمایندگان و حتی صنعتگران معتقدند کشور ما از تک محصولی بودن باید جدا شده و مالیات پرداخت شود، اما روش اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مهم است، این قانون 5 ساله و آزمایشی بوده و نیز دارای اشکالاتی است که باید تغییر کند.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه مالیات تکلیفی سنگین برای صنعتگران است، تصریح کرد: برخی از صنعتگران در استان اصفهان می‌گویند حاضر هستیم کارخانه‌مان را تحویل دولت دهیم تا کارگران بیکار نشوند و به جای اینکه 9 درصد مالیات پرداخت کنیم دولت به ما این 9 درصد را بدهد.

وی گفت: مشکل، فقط 9 درصد ارزش افزوده نیست بلکه بعد از هدفمندی یارانه‌ها، هزینه‌های مصرف انرژی صنعتگران چند برابر شده است، بنا بود یارانه تولید را که قانون‌گذار میزان آن را 30 درصد تصویب کرده از درآمدی که حاصل از افزایش حامل‌های انرژی است به تولید و صنعت کمک کند که متاسفانه دولت قبلی و دولت فعلی به این موضوع کمک نکرده‌اند، دولت قبلی برای پرداخت یارانه نقدی استقراض داشت و دولت فعلی هم یارانه‌ای به هیچ یک از صنعتگران پرداخت نکرده است.

موسوی لارگانی با بیان اینکه فشارهای مضاعف و 9 درصد ارزش افزوده از جمله مشکلات صنعتگران است، گفت: علاوه بر این وام 18 درصدی به صنعتگر تعلق می‌گیرد اما سود حاصل از وامی که باید به بانک پرداخت شود بالای 25 درصد است، این موضوع سبب شده تا صنعتگر نتواند پا به عرصه رقابت بگذارد و از صحنه خارج شود و این یکی از دلایل رکود است. در حال حاضر تورم ما تک رقمی یعنی 8 درصد است اما این در حالی است که صنعتگر ما باید 25 درصد سود بانکی پرداخت کند.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان بیان کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده 5 ساله و به صورت آزمایشی بود که دولت قبلی و دولت فعلی برای دائمی شدن این لایحه تعلل کردند، از این رو دولت فعلی در اسفندماه این لایحه را به مجلس ارائه داد که در حال حاضر این لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است.

وی در واکنش به گلایه یکی از صنعتگران از نمایندگان مجلس بیان کرد: در حقیقت نمایندگان پی به مشکلاتی که در مالیات بر ارزش افزوده است بردند، نمایندگان می‌دانند که حلقه‌های متفاوتی که از آن‌ها مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌شود همه دچار مشکلاتی همچون ممنوع الخروج و ممنوع المعامله بودن هستند.

پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط مصرف‌کنندگان در بودجه 96

موسوی‌لارگانی ادامه داد: در بودجه سال 96 نمایندگان مصوب کردند فقط حلقه آخر یعنی مصرف‌کنندگان 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند که این به نفع مصرف‌کننده است اما دولت نسبت به این مصوبه مجلس اعتراض کرده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا زمان زیادی برای اجرای مصوب‌کردن مالیات بر ارزش افزوده نگذشته است؟ ادامه داد: بحث ارزش افزوده به صورتی است که اگر مجلس به تنهایی ورود کند، شورای نگهبان طبق اصل 75 این موضوع را رد می‌کند چرا که اگر مجلس سبب شود درآمدهای دولت کاهش یابد آن طرح را شورای نگهبان طبق قانون اساسی رد می‌کند، در این راستا دولت باید زودتر لایحه را ارائه می‌کرد که متاسفانه دولت قبلی و فعلی هم نسبت به این موضوع کوتاهی کرده و به تازگی لایحه را به مجلس ارائه کردند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: اکثر نمایندگان کمیسیون اقتصادی و صحن علنی مجلس نظر بر مالیات بر مصرف که حلقه آخر باید آن را پرداخت کند، دارند که در این زمینه دولت اعلام کرد، زیر ساخت‌های ما آماده نیست.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.