اصفهان شرق

داعش از اندیشه های رشیدرضا سوء برداشت کرده است

کدخبر: 138730
1396/04/23 در ساعت 14:31

به گزارش اصفهان شرق، امام جمعه شهر محمد آباد در خطبه های نماز جمعه این هفته پس از توصیه به تقوای الهی و همچنین اشاره به عفت و حیا و نقش آن در سازگاری خانواده گفت: علاوه بر تأکید عام روایات که مرد و زن را در بر می‌گیرد، همچنین تأکید خاصی درباره عفت و حیای زنان وارد شده است و پیامبر اکرم(ص) در عین ستایش از صفت حیا برای عموم، آن را برای زنان نیکوتر دانسته و فرموده ‌اند:« الحیاء حسن لکنه فی النساء احسن».

حجت الاسلام سید حسین هاشمی ادامه داد: ویژگی عفت و حیا، عامل بسیار مؤثر در حفظ و ارتقای موقعیت و شخصیت زن و نیز گرایش مرد به سوی زن است.

وی افزود: حیای زن در برابر مردان بیگانه ارزشمند است؛ یعنی به همان نسبت که عفت و حیای اجتماعی زن، باعث ارتقای سطح سازگاری همسران می‌شود، وجود حیای احمقانه در ارتباط متقابل میان زن و شوهر نیز زمینه ناسازگاری آن می‌شود.

خطیب نماز جمعه شهر محمد آباد تصریح کرد: موصِل شهری در شمال عراق، مرکز استان نینوا و پر جمعیت ترین شهر عراق پس از بغداد و مرکز اقتصادی شمال کشور است که این شهر به لحاظ تاریخی، فرهنگی و اقتصادی و نیز به لحاظ عقبه دینی از اهمیت بسیار زیادی در تاریخ این سرزمین برخوردار شد.

وی ادامه داد: گروه داعش پس از تسلط بر موصل، بیانیه تشکیل خلافت اسلامی با خلیفگی ابوبکر البغدادی را صادر کرد و فعالیت‌های حکومتی خود را با چاپ اسکناس با واحد دینار داعش و گذرنامه، درست کردن پلیس، صدور نفت، راه‌اندازی شبکه تلویزیون و برگزاری گشت‌های گردشگری و وضع قوانین سختگیرانه آغاز کرد.

هاشمی افزود: محور اندیشه های این جریان، خلیفه و خلافت است، موضوع خلافت همواره در اندیشه دینی جهان اهل سنت از ابتدا تاکنون با فراز و فرودهایی همراه بود و جامعه اهل تسنن که با سقوط خلافت عثمانی دچار خلاء رهبری شده بود در مواجهه با تجدد و نوگرایی چاره‌ای جز ارائه الگویی برای مدیریت جامعه نداشت.

وی ادامه داد: بر این اساس اندیشمندان دینی اهل تسنن علل عقب ماندگی مسلمانان و ناکامی‌های آنان در عصر حاضر را دور بودن از افکار و اندیشه‌های سلف دانسته و رهایی از این وضعیت را بازگشت به عقاید قرون اولیه می‌دانستند.

خطیب جمعه محمد آباد تصریح کرد: ورود تفکر بازگشت به اندیشه سلف منشاء تحولاتی در اندیشه سیاسی اسلام شد که سید محمد رشید رضا شاگرد برجسته محمد عبده اولین اندیشه‌های سلفی سیاسی را پایه گذاری و با انتشار «مجله المنار» افکار سلفی خود را وارد جهان اسلام کرد.

حجت اسالام هاشمی در قسمت دیگری از سخنان خود اذعان کرد: اولین شاخص این که اسلام مختص اعراب نیست؛ رشید رضا، اسلام را نه در وجود عرب و عجم، بلکه یک دین آسمانی برای همه جهانیان می‌داند و هیچ گروهی نمی‌تواند آن را وابسته به خود تعریف کند.

وی در تشریج دومین شاخص هم تشریح کرد: تلاش ما بر این است که در ابتدا مرکز خلافت و دولت در آن کشور (ترکیه) جا بگیرد. حال اگر نپذیرفتند، باید به یک منطقه‌ی ثانویه که ترکان و اعراب و کردها در آن منطقه اکثریت داشته باشند، مانند موصل در عراق یا آناتولی در سوریه، توافق نمود.

امام جمعه شهر محمد آباد در پایان سخنان خود بیان داشت: اگرچه واقعیت است که گفتمان فکری رشید رضا در انتخاب موصل به عنوان مرکز خلافت اسلامی داعش تاثیرگذار است، ولی نمی‌توان پذیرفت که رویکردهای داعش از این منظر به تمامه از رشید رضا اقتباس شده باشد.

خطیب جمعه محمدآباد گفت: بررسی اندیشه فکری رشید رضا نشان می‌دهد که داعش از افکار و اندیشه‌های او در مسیر برنامه ها و اهداف خود سوء برداشت کرده و یا عملا گزینشی رفتار کرده است.

انتهای پیام/