سرویس: تولیدی 12:13 - جمعه 23 تیر 1396

آنچه باید آموخت؛

شکل گیری انتقام در سایه انتقادهای نادرست

در هنگام انتقاد کردن باید مراقب آفت « انتقادهای نادرست» یا «انتقاد به شیوه های نادرست» باشیم تا انتقام جایگزین رفتارهای صحیح نشود.

اصفهان شرق_ شقایق تمیزی فر، شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که بخاطر مسئله ای کوچک با اطرافیان خود اختلاف نظر پیدا کرده اید. بعد یکی از شما با یادآوری خاطره تلخی آتش نزاع را شعله ور کرده و دیگری هم برای اینکه هنر خودرا در حافظه نشان دهد،پای خاطرات تلخ گذشته را به میان کشیده است؛ غافل از اینکه تکرار «گذشته های تلخ» که معمولا خودش تولید یک خاطره تلخ جدید میکند فقط فاصله های عاطفی را بیشتر میکند.

گاهی گذشته که فراموش شود، بانک عاطفه تان با پس اندازهای مهربانی تان هر چند هم که اندک باشد، پر میشود و در این میان تنها «گذشته های تلخ» است که بانک دلتان را با تمام دار و‌ ندارش به آتش خواهد کشید؛ این جور وقت ها بازار حرف و حدیث ها گرم میشود. حرف پشت حرف؛ نگاه پشت نگاه و ما نسل بدبختی میشویم اگر هنگامیکه دستمان به مقصر اصلی نرسید از همدیگر انتقام بگیریم!

اغلب در میان صحبت هایمان پیش از اینکه حرف های طرف مقابل به پایان برسد و ما آن را درست متوجه شویم می گوییم: فهمیدم! گرفتم چی میخوای بگی؛ شاید هم طرف مقابل در پاسخ بگوید: تو فکرخوان قوی هستی، درست زدی به هدف! ولی واقعیت این است که گرم شدن روابط نیاز به فکرخوان قوی ندارد؛ نیاز به شنیدن،گفت و گو و احترام دارد! تکرار مکرر فکرخوانی باعث میشود که دیگران احساس نادیده شدن کنند و اشتیاقی به مکالمه نشان ندهند و این آغاز یک رابطه سرد و غیر عاطفی ست! اینگونه میشود که قضاوت در مورد اشتباهات دیگران آسان می شود اما پی بردن به خطاهای خودمان اغلب سخت و دشوار؛ اینگونه میشود که  اشتباهات متفاوت هرروز آشکار تر میشود!

هر دو میشکنید او قلب شما را و شما غرور او را؛ هر دو میرقصید او با دیگری و شما با سازهای او؛ هر دو بازی میکنید او با شما و شما با سرنوشت او و در آخر هر دو پی میبرید او به حماقت شما و شما به پست بودن او!

کم‌کم مکالماتتان تبدیل میشود به یک موشک! موشکی تند و تخریب کننده؛ به طوریکه: جمله ای از طرف شما ، حمله ای میشود به او…!! تا جایی پیش خواهید رفت که کسانی راکه زمانی آرزوی هرروزدیدنشان را داشتید هم اکنون هرگز ندیدنشان آرزوی قلبی میشود و این را بدانید که عشق و‌محبت هیچگاه فراموش نمیشود مگر یک بار، آن هم برای همیشه!

میتوان عمیقا سخت تر ازکوه بود؛ رهاتر از پرنده؛ عمیق تر از اقیانوس و گاهی خطرناک تر از یک سونامی، پس حتی برا دشمنانتان هم کوره را آنقدر داغ نکنید که حرارتش خودتان را هم بسوزاند.

تکرار یک رفتار، عادت به آن رفتار را شکل می دهد‌.اگر عادت به رفتاری نیک و عاطفی در زندگی شکل گیرد رابطه شما براساس عشق و عاطفه تعریف میشود ولی اگر عادت به رفتاری ناپسند جای آن را بگیرد زندگی رو به سردی و تلخی میگراید! پس گاهی ناگهانی بگذرید از هر آنچه که تا امروز عادتتان بوده؛ از نخندیدن…از نبخشیدن؛ از بغض های نترکیده؛ از گلایه های نکرده‌‌؛ بگذرید!

هیچ مشکلی پیش نمی آید اگر «انتقادی سازنده » جای خود را به ایرادگیری های نامعقول و سرزنش های خسته کننده و گاهی انتقام های نسنجیده دهد. اما در هنگام انتقاد کردن باید مراقب آفت « انتقادهای نادرست» یا «انتقاد به شیوه های نادرست» باشید‌. برخی در انتقادهایشان از کلمات «همیشه» و « هرگز» زیاد استفاده میکنند مثلا: مرد ها همیشه خودخواه هستند یا زن ها همیشه کارهارا خراب میکنند. اینگونه انتقادها سمی و مهلک اند؛ « باهم بودن های عاطفی» را به « باهم بودن های فیزیکی» تبدیل میکنند! از آن به بعد هردوطرف زبان را نمیفهمند و صحبت های عادیشان در کمتر از چند دقیقه تبدیل به اختلافی تازه،مرور گذشته های تلخ و یا بی احترامی به هم میشود. خسته و سرد در پائیز عاطفه ها،برگ ریزان محبت هایشان را تماشا میکنند وانگار هر تلاشی برای بهبود مشکلات عاطفی شان جز به بن بست راهی ندارد. در حالی که فراموش کرده اند امروز به هم نیاز دارند نه فردا!

آخرش میشود همان لحظه ای که میفهمید چقدر شمارا دوست داشته اند؛ آخرش میشود همان روزیکه در می یابید برای باشما بودن تلاش میکرده اند؛ آخرش میشود همان دقایقی که میفهمید عشق در زیر سنگینی نگاه هایتان مرده و شما مبهوت از اینکه چگونه این همه زمان را صبورانه گذرانده اید.

جمله ی زیبایی هم هست که میگوید: درون من گرگی ست زخمی و خسته از نبرد های پی در پی برا ی زندگی. در گوشه ی غاری نشسته وزخم هایش را می لیسد‌؛ وای از روز انتقام! همه را غارنشین خواهد کرد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.