سرویس: اجتماعی 11:24 - چهارشنبه 21 تیر 1396

اصفهان به رنگ خدا؛

دل پاک ظاهر پاک هم می خواهد/ حراج زیبایی به چه قیمت؟

بزرگی می گفت: آزادی ما به جایی ختم می شود که آزادی دیگران شروع می شود، فکر می کنم با ذکر همین جمله و پایبندی به آن تمامی مشکلاتی که از دل موضوع حجاب بیرون آمده فروکش کند.

به گزارش اصفهان شرق، از آنجایی که حجاب و حیا یکی از نیازهای فطری هر فردی است، می توان این موضوع را از منظر فلسفی مورد بحث و بررسی قرار داد.

انسان به لحاظ ذاتی نیاز های متفاوتی دارد، نیاز هایی همچون خوراک، پوشاک، نیاز به سرپناه، نیاز به محبت کردن و محبت دیدن و یا حتی نیاز به دیده شدن و حیا و عفت داشتن.

اما مورد آخری در جنس زن بیشتر مشهود است زیرا حیا و عفاف در پوشش و کارهای ظاهری نمود پیدا می کند، از این رو زن را مظهر حیا و عفاف می دانند، گرچه در مردان هم از این گوهر ناب فطری وجود دارد، البته برخی با خو گرفتن به گناه و مفاسد این صدای فطری خود را نمی شنوند و آن را انکار می کنند.

حجاب منافاتی با آزادی دارد؟

تا صحبت از عفاف و حجاب می شود برخی از زنان در مواجه به رعایت این اصل جبهه می گیرند و خود را مستحق آزادی می دانند.

باید دید که آیا اصل حجاب اصلا منافاتی با آزادی دارد یا خیر؟ یا اصلا باید دید تلقی از آزادی که مد نظر این افراد است چیست؟

ذیل اندیشه استاد شهید مرتضی مطهری، آزادی پدیده ای طبیعی نیست، از صفات واقعی انتزاعی فلسفی یا از صفات فرض ریاضی اشیاء هم نیست، بلکه مفهومی است اعتباری و عملی که از استعداد طبیعی یک موجود برای تکامل اعتبار می شود و خلاصه مفهومش این است که نباید مانعی در راه رشد استعداد طبیعی انسان به وجود آورد.

با توجه به این تعریف اگر کسی با تحقیق، حجاب را پلی برای تکامل خود بداند، نه تنها با آزادی منافاتی ندارد و آزادی را نقض نکرده است، بلکه موجبات آزادی را هم برای خود فراهم کرده تا بوسیله آن مسیر سعادت و تکامل حقیقی خود را بپیماید.

بزرگی می گفت آزادی ما به جایی ختم می شود که آزادی دیگران شروع می شود، فکر می کنم با ذکر همین جمله و پایبندی به آن تمامی مشکلاتی که از دل این موضوع بیرون آمده فروکش کند.

اگر کسی به این موضوع عنایت داشته باشد متوجه می شود که اگر حجاب را رعایت کند موجبات آزادی مردان در رفت و آمد های روزمره را هموار کرده است در غیر این صورت هر مردی به طور آزادانه نمی تواند در شهر و مسیر های آن تردد داشته باشد زیرا مدام با دیدن افراد بد حجاب مورد آزار روحی و معنوی قرار می گیرد، البته این موضوع در صورتی صحت دارد که مرد نیز خودش پایبند به مبانی دین باشد والا زنان بدحجابی که در خیابان ها حضور پیدا می کنند بهترین طعمه برای مردان شهوت پرست خواهند بود.

مردان دست و دلباز

«گمان می کرد دست و دلبازی را به انتهای خود رسانده است حتی ناموس خود را هم در خیابان ها به حراج گذاشته بود» واقعیتی در مورد بعضی افراد که هر انسان غرتمندی با شنیدن آن قطعا سر تکان می دهد.

بخشی از بی حجابی زنان به غیرت مردان و اهمیت حجاب برای مردان باز می گردد، بسیاری از مردان هستند که به دست خود مسیر بی حجابی را برای زنان خودشان هموار می کنند و از آنان تقاضای بد حجابی در خیابان‌ها و مهمانی های خانوادگی را دارند، این افراد در آیات و روایات دینی هم بسیار مورد نکوهش قرار گرفته اند.

رابطه مستقیم بین حجاب و مبانی فکری

یکی از مهمترین مواردی که زنان ایرانی را وادار به چنین پوشش هایی در جامعه امروزی کرده، تماشای شبکه های ماهواره ای و الگوگیری های کورکورانه از سریال ها و برنامه های آن است.

این برنامه ها که چند سالی است توسط برخی مردم ایران تماشا می شود کم کم مبانی پوششی زنان ایرانی را هم تحت تاثیر قرار داده و پوشش های سنتی که توام با ارزش های دینی بوده است را بی ارزش جلوه داده و آنان را به حاشیه ای رانده است.

این درحالی است که استفاده کنندگان لباس های به ظاهر جدید و زیبا که عفت و حیا زنان را زیر سوال برده است تا قبل از استفاده از این لباس ها افرادی پایبند به مبانی و ارزش های دینی بودند اما اکنون این ارزش ها و پایبندی به آنها در نهاد آنان بی ارزش شده است، پس می توان گفت که رابطه ای مستقیم میان حجاب ظاهری و ارزش های فکری و در نتیجه صافی دل وجود دارد از این رو جمله «دل باید پاک باشد» که توسط برخی از زنان بد حجاب مطرح می شود صحیح نیست.

البته نمی توان همه افرادی را که پوشش ظاهری درستی دارند را نیز پاک و عفیف دانست اما همانگونه که هر شخص بد حجابی را نمی توان ناپاک خواند.

این مسئله عقیده رهبر معظم انقلاب نیز است که می فرمایند «خانم هایی بودند که در عرف معمولی به آن ها می گویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد می ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه؛»

اینجاست که رهبر مسلمانان برای ملموس شدن قضیه و ایجاد تفکر درست برای برخورد با بی حجاب ها از خود خرج می کند و مقایسه غیر منتظره را بیان می کند «مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص های این حقیر باطن است؛ «گفتا شیخا هر آنچه گوئی هستم / آیا تو چنان که می نمائی هستی؟»  ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید»

در قرآن کریم بیش از ۱۰ ها آیه در مورد وجوب رعایت حجاب مطرح شده است که تمامی این موارد احکام پوشش را به صورتی دقیق روشن کرده است.

اما باید هدف از این تاکیدات را دستیابی به تزکیه نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی دانست در صورتی که برخی از مردم این موضوع را عاملی برای تفاوت از لحاظ برتری میان زن و مرد می دانند.

جالب است در کشورهای آسیای شرقی و تمدن های نوظهور و همچنین در ایران، زنانی که حجاب داشتند از ارزش بیشتری نسبت به بی حجاب ها شناخته می شدند.

باید توجه داشت دین مبین اسلام تفاوتی نسبت به زن و یا مرد بودن برای انسانها قائل نیست و تفاوت این دو را در میزان رعایت «تقوا» مطرح می کند، اما در کشورهایی که به ظاهر مدافع حقوق بشر هستند این مسئله به راحتی نقض می شود و حتی نسبت به رنگ پوست نیز تبعیض قائل می شوند.

بد پوششی چراغ سبز برای هوس بازان

برخی از جوامع غربی که در مسیر پیشرفت، بی حجابی را سرلوحه کارهای خود قرار دادند و از آزادی های جنسیتی جلوگیری نکردند با بحران هایی نظیر بیماریهای بهداشتی، بحران کودکان و والدین، خودفروشی ها و بالا رفتن مولفه های نادرست جنسیتی روبرو شدند.

طبیعتا این اتفاق ها برای افرادی رخ داده است که خود را در معرض بی بند و باری ها قرار دادند، از این رو در ایران هم با استناد به برخی از آمارها ۹۰ درصد از افرادی که مورد آزارهای جنسی قرار گرفته اند را افراد بی حجاب تشکیل می دهند.

بدیهی است مشکلاتی که برای یک زن با حجابی نادرست رخ دهد به دلیل عملکرد ظاهری خود او بوده است و در این راه تنها باید خود را مقصر اصلی بداند؛ و دیگر بار به این نتیجه رسیدیم «که دل باید پاک باشد» جمله ای غلط برای توجیه اشتباه است.

روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه ساعت ۱۸:۳۰ تجمعی به مناسبت روز ملی حجاب در میدان امام اصفهان برپا خواهد شد که از آحاد مردم شریف اصفهان دعوت می شود در این تجمع شرکت داشته باشند؛ تجمع روز ملی حجاب به معنای کشیدن مرزی به پهنای نفرت میان با حجاب ها و بی حجاب ها نیست و در حقیقت دعوتی چند‌ده هزار نفری برای پیوستن به حجاب کامل اسلامی است.

انتهای پیام/اصفهان بیدار

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.