سرویس: اجتماعی 10:40 - چهارشنبه 21 تیر 1396

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان:

اعتبارات درمان اعتیاد در اصفهان چندین برابر بودجه پیشگیری است

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: بودجه و اعتبارات درمانی در حوزه مواد مخدر در استان اصفهان چندین برابر اعتبارات پیشگیری است.

به گزارش اصفهان شرق، سعید صادقی  با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی مسئول رصد فعالیت دستگاه‌های فعال در حوزه اوقافت فراغت است، اظهار داشت: اداره کل بهزیستی استان اصفهان نیز در این راستا در حوزه استان اصفهان فعالیت داشته و بنا بر مسئولیت اجتماعی که دارد اینگونه فعالیت‌ها را رصد می‌کند.

وی با بیان اینکه در نظر سنجی‌های صورت گرفته در خصوص عملکرد دستگاه‌های متولی اوقات فراغت استان اصفهان بهره‌برداران اصلی این طرح رضایت خوبی ار نحوه عملکرد و برنامه ریزی در این زمینه در  سطح استان اصفهان نداشتند، ابراز داشت: آمار ها و نظرات افراد جامعه به ویژه جوانان نشان می‌دهد تنها ۴۰ درصد برنامه‌های اوقات فراغت با نیازها و علائق جوانان متناسب است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه برداشت‌های متفاوت دستگاه‌های اجرایی در حوزه اوقات فراغت و والدین با برداشت‌های جوانان و نوجوانان متفاوت است، ابراز داشت: این امر در کنار کمبودهای زیرساختی که در حوزه اوقات فراغت وجود دارد زمینه ساز تعارض بین تفریحات سالم و غیر سالم شده است.

نرخ اعتیاد به الکل در بین جوانان غیر قابل انکار است

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در ادامه در خصوص مصرف مشروبات الکلی در بین جوانان نیز اضافه کرد: هرچند نرخ مصرف مشروبات الکلی در کشور پایین است اما مصرف آن غیرقابل انکار است.

وی با بیان اینکه بر اساس منابع رسمی در کشور کمتر از یک درصد معتاد الکلی داریم و حدود ۶.۵ درصد افراد یک بار الکل را تجربه کرده اند، اضافه کرد: اکثر این افراد جوانانی بوده‌اند که به عنوان خود درمانی الکل را جایزگزین مصرف برخی مواد دیگر کرده بودند یا برای افزایش خلق خود مبادرت به مصرف الکل کرده‌اند.

صادقی با تاکید بر اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر در بین جوانان و خانواده‌های مرفه، مصرف الکل نمادی از قدرت و ثروث شده است، تصریح کرد: الکل با تضعیف سیستم اعصاب مرکزی بازدارندگی افراد را از بین می‌برد و منجر به رفتارها و خشونت‌های مختلف فردی و اجتماعی می‌شود.

وی  ادامه داد: نرخ بالای تصادفات، خشونت‌های خانوادگی، کودک آزاری، همسر آزاری و تعرضات جنسی به زنان و دختران در اثر مصرف الکل گواه بر همین مدعاست.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در خصوص این باور که الکل دروازه ورود به اعتیاد است، گفت: آمارها دیدگاه‌های مختلفی را در این خصوص نشان می‌دهد و از موادی مثل سیگار، حشیش و الکل به عنوان دروازه ورود به اعتیاد یاد می‌کند.

کنترل نسبی مصرف مواد  مخدر در استان اصفهان محقق شد

وی در ادامه با اشاره به اینکه حوزه اوقات فراغت، شعارهای متولیان امر در راستای عملیاتی شدن بوده است، اضافه کرد: عملیاتی شدن این شعار را می‌توان در کنترل نسبی مصرف مواد مخدر در جامعه مشاهده کرد و البته همچنان نیاز به برنامه های منسجم تر و پیشگیرانه‌تر است.

صادقی با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز در استان اصفهان بودجه و اعتبارات درمانی در حوزه مواد مخدر چندین برابر اعتبارات پیشگیری است، بیان داشت: امیدواریم با تغییر نگرش در این خصوص و انجام برنامه‌های پیشگیرانه از جمله فعالیت‌های جایگزین، توسعه زیر ساخت‌های ورزشی، توسعه مراکز تفریحی و اشتغال پایدار گام موثری در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برداریم و همه ادارات و متولیان امر تفریح سالم را به عنوان یک حق شهروندی وظیفه‌ای اجتماعی بدانند.

انتهای پیام/مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.