سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 14:05 - سه شنبه 20 تیر 1396

برای احیای منابع آبی زیرزمینی

1607 چاه غیرمجاز در استان اصفهان مسدود می شود

استاندار اصفهان گفت: طرح مسدود کردن یکهزار و 607 حلقه چاه غیرمجاز در سالجاری بر اساس طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی استان در دستور کار قرار دارد.

به گزارش اصفهان شرق، رسول زرگرپور روز دوشنبه در جلسه شورای حفاظت از حوضه آبریز زاینده رود افزود: اصلاح و تعدیل پروانه 491 حلقه چاه غیرمجاز و نصب و راه اندازی 6 هزار و 300 کنتور هوشمند فهام و یکهزار و 71 کنتور هوشمند حجمی سانا نیز در دستور کار استان است.
وی یادآور شد: در سال 95 یکهزار و هشت حلقه چاه غیرمجاز نیز در راستای طرح احیا و تعادل بخشی، مسدود و اصلاح و تعدیل پروانه سه هزار 431 حلقه چاه انجام شد.
زرگرپور گفت: باید با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و براساس اولویت بندی تا جلسه آینده پیشنهادهای لازم در باره بستن چاه های غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه،بستن چاه های غیرمجاز مشمول قانون تعیین تکلیف و بستن چاه های غیرمجاز در دیگر مناطق ارائه شود تا کشاورزان کمتر متحمل تبعات خشکسالی شوند.
استاندار اصفهان، میزان حجم ورودی سد زاینده رود را بر اساس گزارش سازمان آب منطقه ای، در 18 تیر سالجاری یکهزار و 118 میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: بارش ها در حد متوسط بلندمدت است اما روان آب ورودی کاهش داشته است.
زرگرپور، میزان کل خروجی های سد را 930 میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: تلاش کردیم تا با صرفه جویی در سایر بخش ها، حجم خروجی سد را کاهش دهیم.
وی اظهار کرد: با اینکه بارش ها در سرشاخه ها نرمال بوده است اما بدلیل کاهش شدید بارش در میان حوضه ای، وضعیت رودخانه زاینده رود نرمال نیست.
استاندار اصفهان با اشاره به گزارش شرکت آب منطقه ای در باره وضعیت هیدرولوژیکی و بیلان منابع آبی استان گفت: میزان بارش ها در سرشاخه های زاینده رود نسبت به میانگین بلندمدت بطور تقریبی نرمال بوده اما هرچه به سمت شرق اصفهان پیش می رویم میزان بارش ها کمتر شده است.
وی افزود: میزان بارش در سرشاخه ها نرمال بوده اما میزان بارش در میان حوضه ای 20 تا 40 درصد کاهش داشته و بخشی از زاینده رود با 30 درصد کاهش بارش میان حوضه ای مواجه شده است.
زرگرپور با بیان اینکه میزان بارش برف نیز یک سوم شده است، گفت: در سال های اخیر از بارش برف به سمت بارش باران حرکت کردیم و نوعی تغییر اقلیم صورت گرفت که این امر خشک تر شدن چشمه ها و فشار بیشتر روی منابع آب های سطحی را ایجاد می کند.
مسدود کردن چاه های غیرمجاز برای صیانت از آب و احیای حوضه آبریز زاینده رود انجام می شود، بخشی از این چاه ها در اختیار شهرداری ها یا برخی از دستگاه های دولتی و بخشی نیز در اختیار بخش خصوصی است.
چاه های غیرمجاز در استان اصفهان حدود 11 هزار حلقه و هزینه تقریبی مسدود کردن هر حلقه چاه حدود 4 میلیون تومان است، بنابراین برای انجام موفق طرح مسدود کردن چاه ها 12 میلیارد تومان نیاز است.
همچنین ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر زاینده رود از جمله مسائلی است که مشکلات آبی را افزایش می دهد،زیرا برخی از ویلاها بصورت غیرقانونی احداث و برای برخی دیگر نیز بدون استعلام از آب منطقه ای مجوز ساخت صادر شده و مشکلاتی را برای این حوضه ایجاد کرده است.
مدیریت چاه های غیر مجاز داخل بستر و حریم رودخانه و نصب کنتور در چاه های مجاز از جمله اقداماتی است که بهره برداری از منابع آبی را قانونمند می کند.
استان اصفهان پس از استان های یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی است که در سال قبل زراعی با شدیدترین خشکسالی سال های اخیر روبرو بوده است.
شدت این پدیده در مرکز، شرق و جنوب شرقی اصفهان بیشتر از دیگر نقاط این استان است، بگونه ای که 64 درصد از مساحت استان دچار خشکسالی و 22.5 درصد گرفتار خشکسالی شدید و بسیار شدید به شمار می رود.
میزان بارندگی در شهرهای این استان در سال گذشته از جمله نایین 80 درصد، اصفهان 55درصد و در سرشاخه های زاینده رود 20 درصد کاهش داشت.
بر اساس آمار اعلام شده، بطورکلی بارش ها در استان اصفهان در سال آبی جاری نسبت به میزان بلندمدت(40 ساله) 33 درصد کاهش یافته است و در وضعیت قرمز قرار دارد.

انتهای پیام/ایرنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.