سرویس: اقتصادی 08:05 - یکشنبه 18 تیر 1396

نماینده نجف آباد در مجلس شورای اسلامی خبر داد

تشکیل کمیته خاص ابر بحران آب در کمیسیون امنیت ملی/ آخرین مراحل تونل گلاب 2 نیازمند منابع مالی

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی گفت: آب یک بحران بین‌المللی و یک ابر چالش است که در کمیسیون امنیت ملی کمیته خاص بحران آب تشکیل شده و وارد فاز امنیتی در کشور شدیم.

به گزارش اصفهان شرق، ابوالفضل ابوترابی شامگاه شنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت بحرانی آب در کشور و در استان اصفهان اظهار کرد: آب یک بحران بین‌المللی و یک ابر چالش است که در کمیسیون امنیت ملی کمیته خاص بحران آب تشکیل شده و وارد فاز امنیتی در کشور شدیم.

وی در ادامه تصریح کرد: این بحران بین‌المللی بین ما و همسایگان‌مان، سال گذشته 5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را برای برگرداندن آب‌های مرزی به داخل کشور هزینه کرد که یک نگاه ملی است؛ در حالی که کشور ترکیه با ساخت 22 سد بر روی فرات کشورهای منطقه از جمله ایران را با بحران آب مواجه کرده است.

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت آب در شهرستان‌های تیران و کرون و نجف‌آباد نیز افزود: در فلات مرکزی این چالش بیشتر است و هم‌اکنون 17 روستا در این دو شهرستان با بحران آب آشامیدنی مواجه هستند که با تانکر آب‌رسانی صورت می‌گیرد؛ یکی از علل این کمبودها، سه برابر بودن مصرف آب در روستاها نسبت به مصرف جهانی است که باید صرفه‌جویی به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی درباره عظیم‌ترین پروژه آب‌رسانی در کشور نیز خاطرنشان کرد: در این دو شهرستان برای مقابله با کمبود آب آشامیدنی روستاها، طرح 41 پارچه آبادی که شامل روستاهای بخش کرون، مهردشت و نجف‌آباد است، عملیاتی شده که در یک ماه اخیر، 7 روستا از روستاهای بخش کرون، بر اساس این طرح آب‌رسانی صورت گرفته است.

ابوترابی درباره نحوه عملیاتی شدن این طرح بیان داشت: این طرح از تونل گلاب آغاز شده که در دو شاخه از بالای روستای گلاب، به روستاهای بخش کرون و مهردشت به سمت ورپشت و تیران می‌آید که در این طرح کل تأسیسات تصفیه‌خانه آب آشامیدنی اصفهان بزرگ که برای 5 میلیون نفر آب شرب تأمین می‌کند و تونل 1 گلاب به بهره‌برداری رسیده است و تونل 2 این طرح نیز حفر شده که منابع تأمین آن استانی و بودجه‌ها استانی است که این مصداق پدافند غیرعامل است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تونل گلاب 2، آخرین مراحل خود را طی می‌کند و نیازمند منابع مالی و بودجه استانی است و این طرح از کنار سد تنظیمی زاینده‌رود به این 41 روستا دو شهرستان نجف‌آباد و تیران و کرون آب‌رسانی خواهند کرد که این طرح در راستای پدافند غیرعامل، فقط برای شرب است.

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی در مورد کمبود آب در بخش کشاورزی نیز تصریح کرد: در بحران آب کشاورزی باید فرهنگ مصرف آب اصلاح شود در حالی که هم‌اکنون 90 درصد آب در کشاورزی هزینه می‌شود و کشوری چون مصر کشاورزی با 70 درصد بهره‌وری دارد اما کشاورزی ما 30 درصد بهره‌وری دارد که تنها راه آن تغییر الگوی کشت در نحوه کشت محصولات و هم در آبیاری است که باید اصلاح شود.

وی در ادامه درباره تحقق شعار توریسم درمانی و اقدامات انجام شده در شهرستان گفت: اجازه تصرف زمین‌های لشکر 8 نجف اشرف و واگذاری 2 و نیم هکتار و تغییر کاربری از نظامی به آموزشی و درمانی برای احداث بیمارستان سرطان زیتون، توسعه بیمارستان شهید محمد منتظری که با حضور وزیر از 1400 متر، به 10 هزار متر افزایش یافت و احداث کلینیک امام محمدباقر تأمین اجتماعی که روزانه با 1500 مراجع امین غرب استان است.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس درباره احداث بیمارستان سرطان زیتون تصریح کرد: این بیمارستان، اولین بیمارستان درمان سرطان سطح 2 کشور است که در نجف‌آباد احداث می‌شود و هزینه ساخت آن تماماً توسط خیرین و بنیاد برکت تأمین می‌شود که 70 میلیارد تومان از این بنیاد اخذ شده است و بیمارستان سطح 2 سرطان شامل 3 هزار و 700 مترمربع زیربنا، یک شتاب دهنده، غربالگری سرطان، شیمی‌درمانی، 30 تخت بستری اورژانسی و  18 تخت بستری درمانی خواهد بود.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.