اصفهان شرق

خشکی زاینده رود و تالاب گاوخونی به معضل امنیتی استان مبدل شده است

کدخبر: 138142
1396/04/17 در ساعت 16:08

به گزارش اصفهان شرق، اسفندیار امینی  اظهار داشت:‌ دامنه و پیامدهای خشکی زاینده رود و تالاب گاوخونی از منظر محیط زیست به بخش های دیگر جامعه مانند فضای شهری و سبز نیز سرایت کرده و این روند ادامه خواهد داشت.

وی بیان داشت: از آنجائیکه عمده مصرف کننده آب رودخانه جامعه شهری و فضای سبز و کشاورزان هستند لذا چنانچه دو نهاد شهرداری و صنف کشاورزان برای رودخانه به تعامل برسند، سایر بخش‌های مصرف نیز ملزم به تبعیت و مشارکت برای مسائل رودخانه خواهند بود.

مدیر طرح های ساماندهی، حفاظت و بهره برداری رودخانه زاینده تصریح کرد:‌ کشاورزان حوضه زاینده رود در شرق و غرب اصفهان به دلیل وجود آب پاک و سالم زاینده رود، همیشه محصول سالم و بی عیب تولید و امنیت غذائی مردم شهر را در طول تاریخ ایجاد کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه در چند سال اخیر که آب رودخانه کم شده است، بسیاری از محصولات با پساب فاضلاب در مناطق مختلف تولید می شود و وارد جامعه شهری می‌شود و از طرفی محصولات غذایی وارداتی هم قابل اعتماد نیستند بنابراین برای رفع این مشکل باید شهرداری بیشترین کمک را بکند تا زاینده رود، احیا شود.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان اعلام کرد: جامعه شهری بابت تامین هوای پاک، مقابله با آلاینده های هوا به واسطه وجود مزارع و باغات در اطراف اصفهان و پیشگیری از ورود گرد و غبار به شهر و ایجاد چشم اندازهای زیبای فراوان و تولید محصولات زراعی و باغی و لبنی و پروتئینی، بدهی تاریخی به جامعه کشاورزی شرق و غرب اصفهان دارد.

وی گفت:‌ اکنون که با خشکی زاینده رود کشاورزان مشکل معیشتی پیدا کرده‌اند باید با کمک به احیای زاینده رود، هم دین خود را به کشاورزان ادا و هم مجددا امکان تداوم این خدمات تاریخی را فراهم کند.

امینی اضافه کرد: واگذاری عملیات ساماندهی رودخانه، سرشاخه ها، حفاظت، نظارت و بهره برداری از رودخانه زاینده رود در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری به صنف کشاورزان دو استان با هدف رفع موانع و اعیانی‌ها و مستحدثاتی که سبب هدر رفت آب رودخانه می شود و نیز جلوگیری از برداشت های غیرقانونی و مازاد بر مجوزهای موجود که با اجرای صحیح آن حجم قابل توجهی به آب رودخانه اضافه می شود، باید صورت گیرد.

وی به راهکارهای احیای زاینده رود اشاره کرد و بیان داشت: تسریع در احداث سد سوم کوهرنگ و اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد و جمع آوری و بازیافت پساب های فاضلاب شهری و صنعتی و تصفیه کامل آن و استفاده مجدد برای صنایع و سایر مصارف مجاز از جمله این راهکارها است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: تلاش در راستای اصلاح سیستم آبیاری در بخش کشاورزی و الگوی زراعی و بالا بردن راندمان آبیاری، اصلاح الگوی فضای سبز متناسب با اقلیم خشک حوضه زاینده رود از دیگر راهکارها است.

اجرای طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی در اصفهان

وی بیان داشت: ایجاد طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی بدین صورت که چاه های غیر قانونی مسدود و مسلوب المنعفه شود و آنها که مجوز دارند، متناسب با حداقل نیاز اراضی تحت آبیاری و مصارف تعیین شده تعدیل و با کنتورهای هوشمند کنترل و نظارت شود.

امینی گفت: میزان آب حقابه داران و محیط زیست معین و مقرر شد که وزارت نیرو مقدار آبی را که با سرمایه گذاری دولت وارد حوضه کرده است را مدیریت کند و برای تأمین کسری تخصیص های مازادی که داده است، در اجرای طرح های انتقال آب اقدام کنید.

وی گفت: شورای هماهنگی مدیریت حوضه زاینده رود به وزیر نیرو که نماینده صنف کشاورزان و استانداران دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری اعضای آن هستند به منظور مدیریت یکپارچه زاینده رود تشکیل شد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: متعاقب آن کمیته مشترک بین صنف کشاورزان استان اصفهان و چهارمحال بختیاری تشکیل شد و با این ابتکار امکان نظارت صنف کشاورزی در چهارچوب قانون و تحت حمایت دستگاه های اجرائی، قضایی و انتظامی و صنفی استان بالادست فراهم شد.

انتهای پیام/مهر