اصفهان شرق

رکوردزنی ۳۰ ساله گرمای خردادماه در اصفهان/ دمای استان به مرز بحران نرسیده است

کدخبر: 138138
1396/04/17 در ساعت 15:13

به گزارش اصفهان شرق، رئیس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان پیرامون وضعیت هوایی استان اصفهان، اظهار کرد: شرایط استان درحال حاضر نسبتا مناسب بوده و به حد بحران نرسیده است.

حسن خدابخش ادامه داد: اواخر خردادماه سال جاری، دمای هوای برخی نقاط استان مانند خود شهر اصفهان افزایش زیادی داشت که ما انتظار چنین دمایی نداشتیم.

دمای اصفهان در حال حاضر متعادل است
وی تاکید کرد: این دما سپس کاهش پیدا کرده و درحال حاضر متعادل است؛ احتمال می دهیم این شرایط تعادل تا انتهای هفته وجود داشته باشد و ما شرایط بحرانی در حالت دمایی در استان نخواهیم داشت.

رئیس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه میانگین دمای ماهیانه و پیشبینی در پورتال هواشناسی قرار می گیرد، گفت: دمای هوای خردادماه امسال بین یک تا دو درجه نسبت به سال گذشته افزایش داشته و در سطح استان نسبت به نرمال بین 1 تا 3 درجه افزایش دما داشته ایم.

خدابخش با بیان اینکه دمای هوای خرداد امسال  نسبت به 30 سال گذشته رکود زده است، تصریح کرد: دمای هوای استان در خردادماه بی سابقه بوده و ما شاهد افزایش دما تا 41 درجه سانتی گراد در اصفهان و تا 46 درجه سانتی گراد در خوروبیابانک بودیم.

دمای اصفهان در خردادماه به 41 درجه هم رسید
وی با بیان اینکه هنوز گزارش نهایی ماه تیر نیامده است، گفت: پس از پایان این ماه مقایسه ای با نرمال خود در ماه تیر خواهیم داشت اما پیشبینی می کنیم افزایش بیش از حدی از حد نرمال تیرماه در سال جاری نداشته باشیم.

رئیس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان در پاسخ به خبرنگار ما در مورد سطح uv استان، گفت: شاخصuv به طور کلی در حول 10 بالا محسوب می شود؛ در استان اصفهان در تابستان شاخص uv به 10 می رسد.

خدابخش افزود: پیش بینی می کنیم، شاخص uv ما نزدیک به 10 به خصوص در مناطقی مانند کاشان، اردستان، نطنز، شرق، جنوب شرق استان و خود شهر اصفهان حفط شود که شاخص بالایی محسوب می شود.

شهروندان بیش از 60 دقیقه در معرض تابش مستقیم نباشند

وی در رابطه با خطرناک بودن این حد از uv، گفت: شاخص بندی ها براساس میزان ماندگاری در زیر تابش متسقیم آفتاب است؛ شاخص های پایین 2 ساعت و یا بیشتر، شاخص متوسط تا نهایتا 1 ساعت می توان زیر تابش مستقیم بود و برای پوست ضرر ندارد.

رئیس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در شاخص با رسیک بالا که نزدیک به 10 است؛ نباید بیش از 20 تا 60 دقیقه زیر تابش مستقیم آفتاب بود.

خدابخش ادامه داد: در شاخص های بسیار بالا که حد uv آن بیش از 10 است، نباید بیشتر از 20 دقیقه در معرض تابش مستقیم آفتاب قرارگرفت.

وی با بیان اینکه شاخص uv در وسط روز از حدود ساعت 11 تا 17:30 در بالاترین حد قراردارد، به شهروندان توصیه کرد: شهروندان اگر مجبور به فعالیت در فضای باز هستند، از مناطق دارای سایه استفاده کنند، در هنگام پیاده روی و حرکات از چتر و وسایل مناسب استفاده کنند تا در معرض تابش کم تری قرار گیرند؛ تابش بیش از حد برای پوست و چشم ضرر آفرین خواهدبود.

انتهای پیام/صاحب نیوز