سرویس: غیر تولیدی » نقلی 22:48 - یکشنبه 11 اسفند 1392

دندان تیز بانکها برای دریافت کنندگان تسهیلات؛

سودهای نجومی مردم را بیچاره کرد

در حالیکه تولیدکنندگان صنایع، زوج های جوان و سایر مردم برای دریافت وام باید هفت خوان رستم را طی کرده و سپس چندین برابر پول دریافتی را بازپس دهند، این روزها بانکه برای به چنگ آوردن پول های مردم وعده هایی را ارایه می دهند که سودی نجومی برای آنها به همراه دارد.

به گزارش اصفهان شرق به نقل ازصاحب نیوز: وعده مسوولان برای تکان نخوردن سود حساب های بانکی به نتیجه نرسیده واین روزها بانک ها پرداخت سود ۲۳درصدی را برای سپرده های بلند مدت یک ساله وعده می دهند.

این درحالیست که آخرین مصوبه شورای پول واعتبار در دولت قبل سود سپرده بلند مدت یکساله را حدود ۱۷ درصد مشخص کرده بود.اما با مراجعه به شعب بانک با لبخند مرموز آنها مواجه می شوید چرا که بانک این میزان سود را به سپرده های کمتر از۵۰ میلیون تومان پرداخت نمی کنند.

با یک حساب سرانگشتی وبا تکیه بر آخرین نرخ تورم اعلامی مرکز آمار ایران که نرخ تورم بهمن ماه را۷/۳۳درصد اعلام کرده است، درمی یابید که سود سپرده ۵۰ میلیون تومان پول بیشتر از این حرفهاست و بانک سود سرشاری از این سپرده ها به دست می آورند چرا که بنا بر قولی این سپرده ها سر ازبازارهای اقتصادی درمی آورند.

اما روی دیگر سکه پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان وحتی وام های خرد برای ازدواج وخودرو و لوازم منزل است که در بانک های معمول نمی توان از آنها سراغی گرفت.

با مراجعه به تعدادی ازشعب بانک های دولتی وخصوصی که قبلا دولتی بوده اندبا این پاسخ مواجه می شوید که ازوام های ۴تا ۱۰ میلیونی خبری نیست که اگر باشد سود بازپرداخت آن حدود ۲۷درصد خواهد بود.
دربانک های بسیار خصوصی این نرخ به بالای ۳۰ درصد نیز رسیده است.

در زمانه ای که سخن از اقتصاد مقاومتی است کدام تولید کننده توان تولید با این سودهای درشت را داردودر کدام بازارباید این کالای گران قیمت را به فروش برساند در حالیکه در بازار های داخل رکود حکمفرماست ودر بازارهای خارج باید کالاهای تولید شده با نرخ سود ۳تا۴درصد رقابت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.