سرویس: اجتماعی 17:00 - پنجشنبه 15 تیر 1396

بررسی کیفیت حجاب در ادیان مختلف؛

یورش دیو سرمایه‌داری غرب به دژ مستحکم حجاب در ادیان مختلف

میل به مستور بودن و در پرده بودن زن امری فطری است و از همین باب در ادیان توحیدی نیز مورد توجه قرار گرفته است. از انجا که هدف ادیان عالم پرورش روح آدمی است لذا با افسار گسیختگی شهوات مخالف بوده و بر این اساس حجاب در ادیان مختلف امری تثبیت شده است.

به گزارش اصفهان شرق، وقتی فارغ از گرایشات مذهبی، قبیله ای و نژادی نیم نگاهی سبک و نوع پوشش زن و مرد در اقوم و ملل مختلف می اندازیم نقطه مشترکی در همه آن ها وجود دارد و آن پوشیدگی بیشتر زن نسبت به مرد است.

میل به مستور بودن و در پرده بودن زن امری فطری است و از همین باب در ادیان توحیدی نیز مورد توجه قرار گرفته است. از انجا که هدف ادیان عالم پرورش روح آدمی است لذا با افسار گسیختگی شهوات مخالف بوده و بر این اساس حجاب در ادیان مختلف امری تثبیت شده است.

به عنوان مثال در بین یهودیان مقید امروز زنانی مشاهده می شوند که به حجاب فوق العاده پایبند هستند به نحوی که این زنان از حجاب صورت نیز استفاده می کنند و این بیانگر آن است که حجاب در قوم یهود از جایگاه والایی برخوردار بوده و البته ریشه این التزام و اهمیت را باید در متون مذهبی یهود نظیر تلمود و تورات جستجو کرد؛ در این دو کتاب مقدس دین یهود موارد متعددی به صورت روشن آمده که بر وجوب پوشش و نهی از اختلاط با نامحرمان تاکید و بر کنترل نگاه امر و از لمس و تماس با نامحرم نهی شده است.

همچنین در تورات از چادر و روبنده ای که زنان با آن سر و صورت و اندام خویش را می پوشانند، به طور صریح نام برده شده که نشانگر کیفیت پوشش زنان یهود است.

تورات کتاب عملی مسیحیان نیز به شمار می رود و در این آیین نه تنها احکام حجاب و عفاف در آیین یهود نسخ نشد بلکه به خاطر قداست تجرد با تاکید بیشتری ادامه پیدا کرد. در واقع مسیحیت باید برای از بین بردن هر گونه تحریک و تهییج، زنان را به صورت شدیدتری به رعایت کامل پوشش و دوری از هرگونه آرایش و تزیین فرا می خواند؛ بنابراین زنان معتقد به حضرت مسیح می کوشیدند مانند حضرت مریم موی سر خود را بپوشانند و با حجاب وارد جامعه شوند.

نقاشان مسیحی به خصوص نقاشان قدیمی تر، تصویر حضرت مریم را با حجاب و پوشش کامل می می کشیدند؛ همچنین از گذشته تا زمان حال زنان راهبه و قدیس یکی از کاملترین حجاب ها را انتخاب می کردند که این امر نشان می دهد از نظر آنان، داشتن حجاب به دینداری نزدیکتر و در پیشگاه خدا پسندیده تر است.

آیات انجیل کتاب مقدس یهودیان، دستورات دینی پاپ ها و کاردینال ها و سیره عملی زنان مسیحی از صدر اول مسیحیت تا قرون 18 و 19 وجود حجاب در بین مسیحیان را تأیید می کند.

در تصاویر و حجاری هایی که از ایران باستان به یادگار مانده است نیز زنان اشراف زاده ایرانی از حجاب برخوردار هستند که نماد بارز آن تصویر آناهیتا ملکه ایرانی در طاق بستان است؛ با آنکه در تعالیم زرتشت به صراحت در مورد پوشش حرفی به میان نیامده اما زمان حیات او در عصر هخامنشیان تخمین زده می شود و مطالعات مردم شناسی نشان می دهد که زنان در آن زمان دارای پوشش کامل بوده اند.

پوشش زنان در زمان زرتشت یا عصر هخامنشیان شامل پیراهنی بلند، گشاد و پرچین بوده به طوری که این لباس تا روی زمین کشیده می شده است و نیز پیراهن دیگری که قد کوتاه تری داشت، روی آن پیراهن بر تن می کردند. این زنان روی سر خود نیز شنلی مستطیلی شکل می انداختند؛ لذا می توان نتیجه گرفت که زرتشت نیازی به قانون برای حجاب نمی دیده است چرا که پوشش مردم ایران در آن دوران پوششی کامل بوده و همان پوشش دوران مورد تقریر قرار گرفته است.

بی شک ادیان توحیدی و غیر توحیدی به جز اسلام دستخوش تحریف قرار گرفته اند و از عصر رنسانس به این سو دین در اروپا به حاشیه رانده شده و به امری فردی تقلیل یافته که حجاب و پوشش نیز از این امر مستثنی نیست در حالی که این قاره کانون تمرکز پیروان یهود و مسیحیت است.

امروز جای تعجبی باقی نمی ماند که اثری از حجاب در بین پیروان عامه این دو دین در اروپا دیده نشود به علاوه اینکه موضوع روند پوشش در یک قرن اخیر غرب داستانی دیگر برای خود دارد؛ غرب با نظام فرهنگی خود که بر سود دهی و لذت طلبی استوار گشته است تمامی سنت های انسانی را دگرگون کرده و از این مورد نتوانسته است به سادگی عبور کند.

قضیه یک دو دو تای ساده است؛ تبرج زنان به مصرف بیشتر منجر می‌شود و سود بیشتری را عاید کارخانجات نساجی و لوازم آرایشی غرب خواهد کرد.‌..

در ملل انقلابی و مقید به دین و اخلاق که هجوم فرهنگی غرب به سد اخلاق دین و انقلاب گری مردم مواجه می شد منافع سیاسی نیز بر منافع اقتصای غرب اضافه می شود و غرب عامل مضاعفی برای ترویج بی بند و باری در این کشورها به دست می آورد چرا که روحیه سلحشوری و مقاومت در سایر ملل دنیا با ضامن تقوا و دوری از شهوت رانی زن و مرد ادامه پیدا می‌کرد و با ترویج فساد و بی بند و باری ضعیف می‌شد.

وقتی در ایران باستان، دین یهود و مسیحیت حجاب امری ثبیت شده است نمی توان حجاب در اسلام را به عنوان کاملترین دین که از گزند تحریفات مصون مانده است مورد تخطئه قرار داد بلکه باید شرایط حال خود به عنوان مردمانی انقلاب و مقید به اخلاق که در برابر امپراطور پول و سرمایه غرب علم استقلال بلنده کرده است را درست دید و جای پرسش از بودن یا نبودن حجاب در اسلام سر منشاء سوالاتی یا بهتر بگوییم شبهاتی اینچنینی را جستجو کرد.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.