سرویس: سیاسی 09:30 - پنجشنبه 15 تیر 1396

رییس قوه‌قضاییه در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی

مسئولان قوا نباید اختلاف اساسی داشته باشند/ضد انقلاب برای مقابله با نهادهای جمهوری اسلامی بسیج شده است

رییس قوه‌قضاییه درباره وحدت بین قوا گفت: قوای این نظام گرچه مستقل هستند اما جزایر جداگانه نیستند و باید تعامل داشته باشند. اگر در چارچوب‌های قانونی خود حرکت کنیم و به کار قوای دیگر دست اندازی نکنیم، مشکلات حل می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، آیت الله صادق آملی لاریجانی شامگاه چهارشنبه 14 تیر ماه جاری در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم که از شبکه یک سیما پخش شد درباره ضرورت موضوع پیشگیری از وقوع جرم اظهار کرد: پیشگیری از وقوع جرم یک بحث بسیار مهم و ثمربخش است و به عنوان یکی از وظایف دستکاه قضایی در قانون اساسی پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: تصویب قانون پیشگیری از وقوع جرم سرنوشت بسیار طولانی پیدا کرد. ما در دستگاه قضایی با سرقت، متجاهران مواد مخدر و قاچاقچیان برخورد می‌کنیم. این جرایم ریشه‌های بسیار عقب تری دارد. مثلا در سرقت، وقتی یک خانواده به لحاظ مالی دچار مضیقه باشد، به سمت سرقت کشیده می‌شود و باید دستگاه‌های دیگر کمک کنند.

رییس قوه‌قضاییه افزود: پناه آوردن به مواد مخدر هم علل مختلف دارد. بحث‌های فرهنگی مربوط به رفتار درون خانه باید مورد سرمایه‌گذاری قرار گیرد. یکی از جرایم ضرب و جرح و توهین است. در این حوزه باید عقب تر برویم و ببینیم چرا عصبانیت‌ها گسترش می‌یابد. این مسائل نیاز به کار فرهنگی هم دارد و تنها از دست دستگاه قضایی برآورده نمی‌شود.

آملی لاریجانی با اشاره به شکل گیری دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم گفت: این موضوع به اقدامات فراتری نیاز دارد. در بحث طلاق‌ها به ویژه طلاق‌های توافقی و سرقت، کارهای بسیار خوبی انجام شده است اما باید توسعه یابد تا بحث پیشگیری از وقوع جرم حالت فراگیر پیدا کند و این به نفع نظام است.

رییس دستگاه قضا در پاسخ به این سئوال که علت هجمه‌ها به دستگاه قضایی چیست افزود: قوه‌قضاییه یک قوه گسترده با نیروی انسانی وسیع است و طبیعی است اشتباهاتی باشد و گلایه و انتقاداتی هم بوجود بیاید. گلایه و انتقاد ایرادی ندارد و می تواند اثرگذار باشد اما مقوله هجمه و حملات مقوله دیگر است و این هجمات امروز بسیار وسیع است و این کاری است که دولت‌های سلطه و ضد انقلاب‌ها انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه ضد انقلاب خارج کشور و کشورهای سلطه برای مقابله با تمام نهادهای جمهوری اسلامی که به نحوی در جمهوریت و اسلامیت این نظام دخیل بودن بسیج شده‌اند گفت: امروز می‌بینید که نسبت به سپاه که برای حفظ این نظام سینه سپر کردند، چه هجمه‌هایی می‌شود. یک شخص آمریکایی گفته که طرحی را مطرح کرده‌اند که بگویند سپاه پاسداران یک نیروی تروریستی است و این به خاطر ضربه خوردن از سپاه و نهادهای انقلابی است.

آملی لاریجانی گفت: مردم ما باید به میزان این هجمه ها توجه کنند. قوه‌قضاییه یکی از قوایی است که محکم مقابل ورود و نفوذ غرب و دستگاه‌های اطلاعاتی و سیاسی آنها ایستادگی می‌کند و مورد هجمه هم قرار می‌گیرد.

رییس قوه‌قضاییه درباره بحث تکریم ارباب رجوع و وجود برخی گلایه‌ها از ناحیه مردم اظهار کرد: مقوله تکریم ارباب رجوع یک مسئله مهم در همه دستگاه‌هاست. اگر دقت کنیم که کار ما خدمت به مردم است، راه برای این تکریم باز می‌شود. تکریم ارباب رجوع یک ارزش اخلاقی و دینی است و ما باید ارزش های دینی را کاملا رعایت کنیم. نباید یک قاضی و کارمند به مراجعه کننده که گاهی هم وضعیت روحی خوبی ندارند، بی توجهی کنند.

وی افزود: البته در ذیل رسیدگی‌های قضایی و حجم گسترده‌ای که به عهده قضات گذاشته می‌شود، گاهی خستگی بوجود می‌آید اما این به هیچ وجه توجیه خوبی نیست.

آملی لاریجانی درباره وقوع برخی کارچاق کنی‌ها در دستگاه قضا و بحث استفاده از وکلای مجرب گفت: اینکه طرفین یک دعوا می‌توانند وکیل انتخاب کنند، شرعی و نص قانون اساسی است اما بحث مهم این است که باید مشاوره‌های حقوقی و قضایی را به مردم طوری عرضه کنیم که آسان و سهل دسترسی پیدا کنند.

رییس قوه قضاییه افزود: یک زمانی وکیل خانواده را پیشنهاد کردم که اگر عملیاتی می‌شد بسیار خوب بود. بسیاری از مشکلات در دستگاه قضایی در جرایم و مسایل حقوقی، ناشی از عدم اطلاع از قانون است. اگر از ظرفیت وکلای سالم استفاده شود، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

وی گفت: یکی از مشکلات که همه جای دنیا هست، بحث کارچاق‌کن‌هاست. مردم نباید به اینها اعتماد کنند و اگر در جاهایی واقعا می‌بینند چنین چیزهایی هست، گزارش کنند تا رسیدگی شود و ما مرتب با اینها برخورد می‌کنیم. اگر از ظرفیت مشاوره‌های حقوقی اسفاده کنیم، بسیاری از این مشکلات حل می‌شود.

آملی لاریجانی اضافه کرد: اگر بتوانیم بحث وکیل خانواده را با همکاری دستگاه‌های دیگر پیش ببریم، هم مشکل مردم حل می‌‌شود و هم موضوع پیشگیری  را محقق می‌کند.

رییس قوه‌قضاییه تاکید کرد: قوای این نظام گرچه مستقل هستند اما جزایر جداگانه نیستند و باید تعامل داشته باشند. امروز کشور ما دارای چالش‌هایی که اگر همه با هم دست به دست هم بدهند، این مشکلات حل شدنی است. اگر ما در چارچوب‌های قانونی خود حرکت کنیم  و به کار قوای دیگر دست اندازی نکنیم، مشکلات حل می‌شود. مسئولان قوا در کشور نباید اختلاف اساسی با هم داشته باشیم.

آملی لاریجانی در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد:  در رسیدگی قضایی ما تلاش خود را می‌کنیم اما چه بهتر که با صلح و سازش  ئتکریم همدیگر حل شود و کار به دستگاه قضایی نرسد.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.