اصفهان شرق

رسالت قلم در معبر تاریخی بصیرت

کدخبر: 137818
1396/04/14 در ساعت 00:17

اصفهان شرق_مهدی نجفی، در عصر و زمانه ای به سر می بریم که قدرت رسانه بر قدرت نظامی پیشی گرفته است و به میعار شاخص در تحمیل خواسته ها و مطالبات در جوامع بشری مبدل شده است.

اهمیت قلم و مقام نویسندگی
به ویژه آنکه جامعه به شدت به دریافت اطلاعات عمومی و تخصصی احساس نیاز می کند و اگر رسانه های مکتوب و صاحبان قلم متعهد و ارزشی بتوانند به آن نیاز پاسخ دهند، بومی سازی رسانه ها و کاهش تقاضا برای رسانه های مکتوب غیر بومی و بیگانه کاهش خواهد یافت؛ در غیر این صورت مخاطب برای کسب اطلاعات به رسانه های برون مرزی رو می آورد.

لذا بدیهی است تبلیغ آموزه های دینی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از متن اسلام و از مسیر ارتباطات و رسانه های مکتوب امکان پذیر است، البته هر رسانه ای بلاغت خاص خود را می طلبد ؛ از این رو در کوران پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بلاغت غالباً بر مبنای گفتار و منبر استوار بوده است لیکن ارتقای سواد اجتماعی و تحصیلات علمی و آکادمیک، لزوم بهره گیری از قلم و مقولۀ نوشتار در ارتباطات جمعی و حتی میان فردی را دو چندان کرده است.

جایگاه رفیع قلم در قرآن

اینگونه است که خداوند در اوّلين آيه سوره‏ «قلم» ، به قلم و تمام مسائلى را كه با قلم مى‏نويسند؛سوگند ياد کرده و مى‏فرمايد:« ن وَالْقَلْمِ‏ وَ ما يَسْطُرُون‏؛ «ن، به قلم سوگند و به آنچه با قلم مى‏نويسد».
آری گرچه آن چیزی که به آن سوگند یاد شده قلمی کوچک است لیکن همان قلم سرچشمه تمدن های انسانی و شکل گیری مذاهب و هدایت و بصیرت است.
اهمیت فوق العادۀ اسلام به «قلم» آنچنان است که پيامبر(ص) در زمانی که بیش از هر چیز به مجاهد و بسیج توده ها در نبرد با کفار نیاز مبرم داشت فرمود: «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء؛ مركب قلم دانشمندان از خون شهيدان برتر است».

خبرنگاران؛ پرچمداران وادی قلم و بصیرت افزایی
در این میان خبرنگاران و صاحبان قلم باید قدر و منزلت وِزه خود را دریابند و با سوژه یابی و تازه نگاری بر مبنای نیازهای ضروری جامعه مخاطبان خود را سیراب سازند زیرا کهنه نگاری و اهتمام به مسائل کم اهمیت و اصلی نمایی مسائل فرعی و فرعی نمایی مسائل اصلی،سرخوردگی مخاطب از رسانه های مکتوب را در پی دارد، از این جهت خبرنگاران متعهد و انقلابی باید در پردازش خبر به مقولۀ سواد رسانه مجهز باشند و در حدو اندازۀ یک کارشناس مطلع و باسواد در آن موضوع ورود کنند تا مخاطب به عمق اگاهی و بصیرت رهنمون شود.

فقر رسانه ای؛ مهمترین چالش در رسانه های مکتوب
جای بسی تأسف است که فقر رسانه ای در برخی از رسانه های مکتوب به عینه مشاهده می شود و اینگونه فرصت جذب مخاطبان به آثار نوشتاری صاحبان قلم متعهد و انقلابی از دست می رود.
البته وجود این نقیصه را باید در معایب و مشکلات نظام آموزشی کشور در آموزش و پرورش و دانشگاهها جستجو کرد ، حال آنکه رسانه و مقولۀ قلم باید در ایجاد گفتمان عمومی موثر باشد که دست کم نگرفتن مخاطب و گزینش و پردازش صحیح اخبار و بهره گیری از کارشناسان حرفه ای و دانشگاهی و حوزوی از جمله نخستین گام ها در رفع مشکلات در عرصه رسانه های مکتوب است.
در این زمینه نباید فراموش کرد مطالبۀ رهبر معظم انقلاب در بصیرت افزایی در جامعه اغلب از طریق رسانه های مکتوب در ایجاد اگاهی و دانایی و بینش امکان پذیر است، لذا ضرورت تولید محوری و پرهیز از مصرف گرایی در عرصه تولیدات مکتوب اجتناب ناپذیر است.

مصرف گرایی مطبوعات با چاشنی بازتولید منابع اینترنتی
لذا تکرار خسته کنندۀ بسیاری از آثار تولیدی جبهۀ ارزشی و انقلابی در رسانه های نوشتاری و اتکاء به تولیدات دیگران و مصرف گرایی در این زمینه از جمله مهمترین چالش های صاحبان قلم در ارتقای بصیرت افزایی است ، حال آنکه انتظار می رود خبرنگاران و صاحبان قلم خود در راستای تحلیل و تولید سوژه ها گام بردارند، اما در عمل مشاهده می شود مطبوعات و رسانه های مکتوب ، از رکود در تولیدات رسانه ای رنج می برد و به استفاده از منابع اینترنتی بسنده کرده و به جای ارائۀ تولیدات غیر تقلیدی صرفاٌ به بیانیه نویسی بسنده کرده اند. در این زمینه باید این نکتۀ کلیدی را مطرح کرد که ماهیت واقعی تولیدات بسیاری از روزنامه های کشور و دیگر رسانه های مکتوب به بازتولید اینترنت معطوف شده است ، حال آنکه با مطبوعات مصرفی نمی توان پویایی فکری و بصیرت افزایی جامعه را انتظار داشت. آری موازی نویسی، سیاه نویسی و کهنه نگاری در رسانه های مکتوب رسالت قلم را به قهقرا می کشاند و مقولۀ بصیرت افزایی در جامعه را با مخاطرات جدی مواجه می کند.

امید است خبرنگاران گرامی و صاحبان قلم متعهد و انقلابی با رصد دقیق جامعۀ پیرامونی در راستای تولیدات بومی و منطبق با نیازهای جامعه گام بردارند در آن صورت می توان در وقایع مهم نظام اسلامی هم چون انتخابات با دست پر وارد میدان شد و با طرح اصول و آرمان های انقلاب اسلامی در وهلۀ نخست میوۀ بصیرت افزایی عرصه رسانه های مکتوب را در اقبال هر چه بیشتر مردم به نیروهای خدوم و انقلابی به نظاره نشست و نیز بر هجمه ها،دروغ ها و خباثت های غرب گرایان و دشمنان داخلی و خارجی نظام اسلامی در همۀ عرصه ها فائق آمد.

انتهای پیام/