اصفهان شرق

اقدام های لازم برای راه اندازی مجدد کارخانه پلی اکریل اصفهان در حال انجام است

کدخبر: 137797
1396/04/14 در ساعت 09:30

به گزارش اصفهان شرق، ‘اسرافیل احمدیه ‘ افزود: در حال پیگیری و مذاکره برای عقد قرارداد نهایی خرید و واردات مواد اولیه اکریلیک هستیم و تلاش داریم که این کارخانه تا مهر امسال فعالیت خود از سربگیرد.
وی اضافه کرد: ما امیدوار بودیم که کارخانه تا ماه های تیر یا مرداد امسال راه اندازی شود اما این برنامه با تاخیر مواجه شد که بیشتر آن مربوط به مسائل بانکی بود.
*کارخانه پلی اکریل اصفهان در مالکیت بخش خصوصی است ، این کارخانه از واحدهای صنعتی منحصر به فرد کشور و تنها تولیدکننده الیاف اکریلیک است که مواد اولیه آن یعنی ‘آکریلو نیتریل'(AN) باید از خارج کشور تامین شود.
شرکت پلی اکریل اصفهان با حدود 40 سال سابقه و بیش از یکهزارو 500 کارگر که در سالهای گذشته دچار مشکل مالی شده بود، پارسال به علت مشکل نقدینگی از فعالیت و تولید باز ماند.
کارگران این شرکت هم اکنون زیر پوشش بیمه بیکاری قرار دارند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان همچنین در نشست خبری امروز، از آغاز تعمیرات دستگاه ها و بخش هایی از این کارخانه خبرداد و یادآوری کرد: شهریور سال گذشته 200 میلیارد ریال تسهیلات دولتی به این شرکت داده شد و قرار است 2 فقره تسهیلات یکصد میلیارد ریالی دیگر از بانک های صنعت و معدن و ملی با ضمانت دولت به این شرکت پرداخت شود.
وی با اشاره به اینکه الیاف پلی استر از دیگر محصول های کارخانه پلی اکریل است گفت: مواد اولیه پلی استر در داخل کشور از طریق پتروشیمی، پالایشگاه و واحد دی ام تی تامین می شود و در این زمینه مشکل خاصی جز تامین نقدینگی نداریم.
احمدیه درباره وضعیت کارخانه کاشی نیلو اصفهان نیز توضیح داد: این کارخانه در یک واگذاری، خریداری و مدیریت آن دچار مشکل شده است و چالشی بین سهامداران آن وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه این کارخانه، صادرات محور است، افزود: اگر مساله مدیریت کارخانه حل یا تامین ریالی شود، مشکلات این واحد نیز حل خواهد شد.
*** رتبه نخست اصفهان در پرداخت تسهیلات
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: این استان در پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی در کشور رتبه نخست را دارد و پس از آن استان های فارس و آذربایجان شرقی قرار گرفته اند.
احمدیه افزود: سه دسته تسهیلات در دولت یازدهم برای حمایت از واحدهای صنعتی پرداخت شد که شامل طرح رونق تولید، از طریق بانک ها و حمایت از واحدهای صنعتی بزرگ است.
وی با بیان اینکه تسهیلات در قالب طرح رونق برای واحدهای صنعتی مشکل دار و نیازمند سرمایه در گردش و همچنین واحدهای با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد پرداخت شده است، گفت: این تسهیلات در استان اصفهان 9 هزار و 500 میلیارد ریال برای یکهزار و 176 واحد در سال 95 بوده است.
وی با اشاره به دسته دوم تسهیلات افزود: این تسهیلات به صورت مستقیم از طریق بانک ها پرداخت شده که در سال گذشته شامل 9 هزار و 320 میلیارد ریال به یکهزار و 181 واحد بوده است.
وی ادامه داد: در دسته سوم نیز 10 هزار و 210 میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای بزرگ با اشتغال بالای یکصد نفر پرداخت شده است.
احمدیه خاطرنشان کرد: در مجموع سال گذشته 27 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به واحدهای صنعتی و تولیدی استان اصفهان پرداخت شده است.
وی همچنین گفت : از 581 واحد صنعتی دریافت کننده تسهیلات مذکور برای بررسی اثربخشی تسهیلات و اینکه آیا برای هدف مورد نظر استفاده شده است، بازدید و نظارت شده است.
وی اضافه کرد : 6 هزار و 190 جواز تاسیس با پیش بینی سرمایه گذاری 365 هزار میلیارد ریال و اشتغال 192 هزار تَن در استان اصفهان صادر شده که یکهزار و 700 مورد آن بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گفته وی امسال از حدود 6 هزار واحد صنعتی با پیشرفت بالای 60 درصد در کشور حمایت می شود که حدود یک ششم آنها از استان اصفهان است.
اصفهان با 9 هزار و یکصد واحد صنعتی با سرمایه گذاری 213 هزار میلیارد ریال و اشتغال 261 هزار تَن، صنعتی ترین استان کشور است.
در این استان پروانه بهره برداری برای 792 معدن با سرمایه گذاری چهار هزار و 705 میلیارد ریال و ظرفیت استخراج 47 میلیون تُن در سال و اشتغال 9 هزار و 133 نفر صادر شده است.
استان اصفهان همچنین دارای 24 اتاق اصناف، 601 اتحادیه صنفی و 159 هزار واحد صنفی است.

انتهای پیام/ایرنا