سرویس: فرهنگ و هنر 14:08 - دوشنبه 12 تیر 1396

سرنوشت این برنامه پرمخاطب رسانه ملی؛

عوامل «کلاه قرمزی» به دنبال شکست در شبکه نمایش خانگی

عوامل تولید «کلاه قرمزی ۹۶» درصددند تا با فشار بر سازمان صداوسیما از راههای پخش در شبکه‌های ماهواره‌ای و نمایش خانگی تلویزیون را زمین‌گیر کرده و به قیمت نهایی آنها تن دهند که تا به امروز موفق نبودند.

به گزارش اصفهان شرق، مجموعه‌ تلویزیونی «کلاه قرمزی» که هر ساله جزو برنامه‌های پرمخاطب رسانه ملی در ایام نوروز محسوب می‌شود، چند سالی است که با اما و اگرهایی درباره پخش این برنامه در ایام نوروز همراه شده است. این برنامه پرمخاطب عروسکی، در سال‌های اخیر همواره با اخباری درباره پخش شدن یا نشدنش در نوروز و حاشیه‌های آن روبرو بوده که در زمان نوروز ۹۶ شاهد عدم پخش این مجموعه محبوب و دوست داشتنی از رسانه ملی بودیم.

پس از سال‌ها دوری از تلویزیون «کلاه ‌قرمزی» در نوروز سال ۱۳۸۸ در دوران سکانداری عزت‌الله ضرغامی بر رسانه ملی در قالب ویژه ‌برنامه نوروزی و به همراه عروسک‌های دیگر بار دیگر به صفحه تلویزیون بازگشت و توانست پرمخاطب‌ترین برنامه تلویزیون آن سال را بدست آورد. پس از آن اما هر سال به جز نوروز سال ۸۹ و ۹۵ که این برنامه ساخته نشد پخش این برنامه نوروزی با اما و اگرهای فراوان همراه بود، برای مثال تابستان سال ۱۳۹۱ ناگهان از سوی شبکه‌های ماهواره‌ای شایعه شد که شخصیت «جیگر» ممنوع‌التصویر شده‌ است اما این شخصیت عروسکی در نوروز ۱۳۹۲ دوباره در تلویزیون نمایش داده شد. تولید «کلاه قرمزی ۹۳» و توافق قابل ‌پیش‌بینی بین تیم تولید و تلویزیونی‌ها ظاهراً برای رسانه ملی خیلی گران تمام شده بود. اخبار بیرون آمده از مبلغ قرارداد «کلاه قرمزی» برای تولید و پخش آن در سال ۹۳ نشان می‌دهد روی مبلغی کمتر از ۲ میلیارد تومان توافق شده بود.

رقمی که در مقیاس قراردادهای تلویزیونی برای برنامه کم‌هزینه‌ای مثل «کلاه قرمزی» باورنکردنی به نظر می‌رسید. در آن دوران مدیران شبکه دو دائماً اعلام می‌کردند که امسال هم «کلاه قرمزی» ویژه ایام نوروز از تلویزیون پخش می‌شود و ایرج طهماسب در سوی دیگر ماجرا اعلام می‌کرد که امسال برنامه ندارند، چون با تلویزیون به توافق نرسیدند. این ماجرای قابل‌پیش‌بینی سرانجام با توافق دو سمت ماجرا خاتمه یافت. تلویزیون هم اعلام کرد که امسال «کلاه قرمزی» پخش می‌شود و طهماسب هم در نامه دیگری اعلام کرد که این اتفاق خواهد افتاد و این برنامه به پخش رسید و مورد استقبال مخاطبین رسانه ملی هم قرار گرفت.

 اما بنا به سنت چند سال گذشته تلویزیون، امسال هم این ماجرا بین تولیدکنندگان «کلاه قرمزی» با مدیران تلویزیون جریان داشت و همچنان سرانجام نافرجام آن مشخص نیست که قسمت‌های تولید شده «کلاه قرمزی ۹۶» سرانجام به کجا خواهد رسید و از کدام رسانه به پخش می‌رسد.

 

در همان ایام پیش از نوروز ۹۶ بود که مسئولین شبکه دو سیما اعلام کرده‌ بودند که تیم تولید «کلاه قرمزی» تلاش خود را برای ساخت و تولید این برنامه پرمخاطب در ایام نوروز انجام می‌دهند و قطعا برنامه «کلاه قرمزی» در نوروز ۹۶ در ساعت ۲۰ طبق اعلام گذشته پخش می‌شود و از طرف دیگر حمید مدرسی تهیه‌کننده این مجموعه از به توافق نرسیدن طرفین ماجرا به مبلغ مشخص برای پخش این مجموعه خبر می‌داد که سرانجام این همه بده و بستانهای پینگ پنگی به پخش نشدن این مجموعه عروسکی رسید.

ماجرای پخش کلاه قرمزی به همین جا ختم نشد و حمید مدرسی در نامه‌ای از پخش تیزر و قسمت‌های این سریال در شبکه جم خبر داده بود و سازمان صداوسیما و مدیران شبکه‌های سراسری را تهدید به این کار کرده بود. وی در بخشی از نامه خود آورده بود “… امروزه کمتر تهیه کننده و کارگردانی است که با آرزوی پخش تیزر اثرش از شبکه بی‌محتوای جم فکر نکند….” . داستان پخش و عدم پخش «کلاه قرمزی» به سکوتی چند ماهه فرو رفت و پس از آن خبر نمایش قسمت‌های تولید شده در شبکه نمایش خانگی از سوی حمید مدرسی تهیه‌کننده سریال به رسانه‌ها درز کرد تا جایی که مدیران ارشد صداوسیما حق مادی و معنوی آن اثر را متعلق به صداوسیما اعلام کردند و هرگونه انعقاد قراردادی به صورت شصی را تخلف یاد کردند.

 

حالا این سوال پیش می‌آید که مجموعه «کلاه قرمزی» که برای ایجاد سرگرمی و خلق لحظات شادی‌آفرین برای مخاطبان تولید شده است در مقابله با آثار داستانی دیگر از جمله «شهرزاد» حسن فتحی و «عاشقانه» منوچهر هادی چه میزان قدرت بازنمایی و ارائه در بین مردم را دارد؟ و محصولی که متعلق به سازمان صداوسیما است و مخاطبان بصورت رایگان به دنبال تماشای آن هستند آیا حاضرند هزینه‌ای را برای تماشای این مجموعه اییزودیک هزینه کنند؟ و یا اینکه عوامل این مجموعه پس به سرانجام نرسیدن از صداوسیما با شکست دیگری در شبکه نمایش خانگی همراه می‌شوند!

انتهای پیام/مشرق

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.