سرویس: اقتصادی 13:02 - دوشنبه 12 تیر 1396

برای اولین بار در اصفهان

جایگاه های کوچک سوخت در اصفهان الگویی برای کلانشهرهای کشور

طرح جایگاه های کوچک سوخت رسان که برای اولین بار در اصفهان اجرایی شد با توجه به موفقیت خود به عنوان الگویی برای دیگر کلانشهرهای کشور مطرح شده است.

به گزارش اصفهان شرق، امروزه آلودگی هوا به خصوص در کلانشهرها به پدیده ای فراگیر بدل گشته که راهبردهای کوتاه مدت و بلند مدتی را برای رفع آن می طلبد. نصب جایگاه های کوچک سوخت به عنوان راهکاری ریشه ای ایجاد شد تا تردد خودروهای سرگردان به دنبال پمپ بنزین را به حداقل برساند.

علیرضا صلواتی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره بر اینکه احداث این جایگاه ها تأثیرات مثبتی را در شهر داشته است، می گوید: پیش از این هر شهروند اصفهانی ۱۰ دقیقه برای پیدا کردن و انتظار در جایگاه سوخت می گذراند که این زمان، هم اکنون به صفر رسیده است.

وی ادامه می دهد: جایگاه های کوچک سوخت یکی از ابتکاراتی بود که شهرداری اصفهان برای اولین بار در کشور از ۲ سال پیش این مهم را در دستور کار خود قرار داد.

صلواتی عنوان می کند: بر اساس برآوردهای اولیه ۱۵۰ نقطه در شهر برای احداث این جایگاه ها پیش بینی شد که از بین آن ها با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی، کاربری های شهری و مسائل ترافیکی و الزامات لازم در حوزه شهرسازی، خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و ایمنی و آتش نشانی، ۵۰ نقطه در سراسر شهر برای این منظور مصوب شد.

وی اضافه می کند: در فاز اول اجرایی جایگاه های کوچک سوخت، ۱۷ مورد آنها احداث شد و قرار ما بر این است که تعداد این جایگاه ها را به ۵۰ عدد افزایش دهیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه فازدوم این جایگاه های سوخت پس از هماهنگی با مراجع ذی ربط از جمله استانداری اجرایی می شود تا شهروندان دیگر دغدغه ای برای سوخت گیری در اصفهان را نداشته باشند، می گوید: البته ممکن است در برخی از جایگاهها با مشکلات ترافیکی روبرو باشیم که با اصلاح هندسی معابر این مسأله نیز برطرف خواهد شد.

خاطر نشان کرد: پس اجرا شدن این طرح در اصفهان، شهرهای مختلف از جمله تهران، قم و شهرهای دیگر از اصفهان الهام گرفته و این تجربه آرام آرام در کل کشور در حال انجام است؛ وزارت نفت نیز از این طرح استقبال کرده و آن را عملی جسورانه خوانده است.

این جایگاه‌ها در بحث زیست‌محیطی به دلیل بهره‌مندی از سیستم بازیافت بخارات بنزین موجب جلوگیری از انتشار بخارات بنزین و سایر آلاینده ها در محیط جایگاه خواهد شد و نیز با کاهش مسیر تردد و سفرهای درون شهری که به قصد سوختگیری انجام می‌شوند، تاثیر به‌سزایی در کاهش مصرف اکسیژن و تولید گازهای سمی از قبیل منوکسیدکربن دارند.

اگرچه در حال حاضر امکان ارائه آماری دقیق از خودروهای در حال تردد در شهر وجود ندارد، اما با توجه به میانگین میزان سوختگیری هر خودرو به میزان ۲۰ لیتر، روزانه حدود ۱۰۰ هزار خودرو به جایگاه‌های سوخت مراجعه می‌کنند که پراکندگی آنها، میزان توقف در ترافیک و جایگاه‌ها و مسافت اضافی طی شده یکی از عوامل اصلی ایجاد ترافیک و مصرف بنزین اضافی است.

آنچه مسلم است اینکه با توجه به اتلاف وقت، صرف هزینه و آلودگی محیط زیست، بخش هنگفتی از سرمایه‌های ملی هدر می‌رود و نگران‌کننده‌تر آنکه جایگاه‌های سوخت موجود به خاطر قدیمی بودن و عدم بهره‌گیری از نوآوری‌های این صنعت، آلوده‌ترین نقاط شهرهای آلوده هستند و تهدید جدی برای سلامتی شهروندان محسوب می شود.

از سوی دیگر به دلیل عدم توجیه اقتصادی، سرمایه گذاران علاقه‌ای برای ساخت جایگاه بزرگ در شهر ندارند در حالی‌که آمار خودروها هر روز بیشتر می‌شود و عدم تعادل آن با تعداد نازل‌های بنزین نگرانی‌های یادشده را تشدید می‌کند.

 در همین راستا و به منظور رفع معضلات ذکر شده، طرح ساخت جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان، برای نخستین بار در کشور در شهر اصفهان اجرا شد؛ این مینی پمپ بنزین ها در راستای کاهش آلودگی هوا با ایده‌های نو به اصفهان آمده اند.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.