سرویس: اقتصادی 09:30 - دوشنبه 12 تیر 1396

استاندار اصفهان:

لوازم خانگی در صدر کالاهای قاچاق استان اصفهان/ 9 باند از قاچاقچیان در اصفهان متلاشی شدند

استاندار اصفهان گفت: قاچاق لوازم خانگی، لوازم یدکی خودرو، مواد غذایی، طلا و مصنوعات، برنج، پوشاک، اسباب‌بازی، تلفن همراه، لوازم آرایشی و بهداشتی، پارچه به ترتیب 10 کالای نخست قاچاق در استان اصفهان است.

به گزارش اصفهان شرق،  رسول زرگرپور در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: قاچاق به عنوان اقتصاد پنهان، سیاه، مخفی، زیرزمینی و اقتصاد سایه نامگذاری شده که آثار آن به مردم، تولیدکنندگان و اصناف خسارت وارد می‌کند.

وی افزود: قاچاق انواع مختلفی دارد که اخیراً در کشور ما قاچاق خاک نیز رواج پیدا کرده است؛ قاچاق را می‌توان به بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و سیاسی تقسیم‌بندی کرد.

استاندار اصفهان گفت: کاهش اشتغال، تضعیف تولیدکننده داخلی، صدمه به واردات قانونی، کاهش درآمد دولت و سرمایه‌گذاری از جمله پیامدهای قاچاق است؛ قانون‌گریزی، فساد مالی و تقویت سیستم‌های مافیایی از دیگر مشکلات قاچاق است.

وی تصریح کرد: قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز و در همین راستا ستاد کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان اصفهان تشکیل شد تا در امور اجرایی، پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز متشکل از 20 دستگاه اجرایی اقدام کند.

زرگرپور ادامه داد: استان اصفهان جزو 3 استان برتر کشور در مبارزه با قاچاق کالا و ارز است؛ در سال گذشته 50 مصوبه در ستاد کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: امحای کالاهای قاچاق به طور جدی دنبال شده است؛ همچنین مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گلوگاه‌های نایین، شهرضا و غرب(بویین میاندشت) صورت می‌گیرد.

استاندار اصفهان بیان داشت: جلوگیری از توزیع کالاهای خارجی تحت برند ایرانی، اجرای طرح بارنامه بر خط و جلوگیری از قاچاق سوخت از دیگر اقدامات مفید در مبارزه با قاچاق وکالا و ارز در استان اصفهان بوده است.

وی با اشاره به قاچاق کالاهای معمولی و قاچاق کالاهای ممنوعه عنوان کرد: کالاهایی مثل البسه و لوازم آرایشی جزو کالاهای معمولی و کالاهایی مثل مواد مخدر و مشروبات الکلی جزو کالاهای ممنوعه است.

زرگرپور تأکید کرد: در سال گذشته 6 هزار و 123 پرونده در رابطه با قاچاق کالا و ارز در استان اصفهان تشکیل شده که ارزش آن‌ها بالغ بر هزار و 570 میلیارد ریال بوده است.

وی بیان داشت: در سال گذشته 9 باند قاچاقچیان در استان اصفهان شناسایی و متلاشی شده و 4 هزار 787 نفر نیز دستگیر شدند که از این تعداد 40 نفر خانم و 4 هزار 747 نفر از آن‌ها آقایان بوده‌اند؛ 83 درصد از کشفیات قاچاق کالا در استان اصفهان توسط نیروی انتظامی، 7 درصد توسط اداره کل اطلاعات و مابقی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت، بازرسی و نظارت اصناف و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان صورت گرفته است.

استاندار اصفهان با اشاره به 10 کالای نخست قاچاق در استان اصفهان یادآور شد: قاچاق لوازم خانگی، لوازم یدکی خودرو، مواد غذایی، طلا و مصنوعات، برنج، پوشاک، اسباب‌بازی، تلفن همراه، لوازم آرایشی و بهداشتی، پارچه به ترتیب 10 کالای نخست قاچاق در استان اصفهان است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته قاچاق شیشه و بلور در 5 انبار به ارزش 40 میلیارد ریال، هزار و 50 دستگاه کولر گازی به ارزش 20 میلیارد ریال، محموله لوازم خانگی به ارزش 150 میلیارد ریال، 5 فقره قاچاق فلزات گران‌بها جمعاً به ارزش 110 میلیارد ریال، محموله تلفن همراه به ارزش 25 میلیارد ریال کشف و ضبط شده است.

زرگرپور اذعان داشت: پرونده‌های تشکیل شده قاچاق کالا در سال گذشته 70 درصد افزایش یافته است؛ 5 راهبرد در رابطه با مبارزه با قاچاق در دستور کار قرار گرفته و تا سال 98 اجرا خواهد شد.

وی با برشمردن راهبردهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز متذکر شد: سالم‌سازی و شفاف‌سازی نظام گردش پول و ارز، بهبود و تسهیل جریان تجارت قانونی، ساماندهی و کنترل مؤثر مرزها و مبادی رسمی ورود و خروج کالا، افزایش خطر قاچاق کالا و ارز پیش از مبادی و عرضه و ارتقای سهم نقش و ظرفیت‌های فرهنگی، پژوهشی و آماری برای مبارزه همه‌جانبه با قاچاق کالا و ارز از جمله برنامه‌های طرح 5 ساله‌ای است که از سال 95 آغاز شده است.

استاندار اصفهان تأکید کرد: در یک طراحی جامع، سیستمی طراحی شده که از زمان ورود یک کالا به مرز تا موقع توزیع و به مصرف رسیدن تحت پوشش سامانه‌ها خواهد بود و با دوربین‌ به صورت برخط قابل نظارت است.

وی با بیان اینکه 9 سامانه اصلی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز طراحی شده است، افزود: سامانه امور گمرکی، سامانه نظارت بر فرآیند گمرک، سامانه رتبه‌بندی اعتباری، سامانه پرتابل ارزی و سامانه جامع حمل و نقل، سامانه جامع محکومان قاچاق، سامانه جامع مبارزه با قاچاق، سامانه جامع نظارت بر تجارت ایران و سامانه انبارها از جمله سامانه‌های اصلی است.

 زرگرپور با اشاره به سامانه انبارها عنوان داشت: 700 انبار استان اصفهان اعم از انبارهای کالا، اصاف، دولتی و غیردولتی شناسایی شده و در سامانه مبارزه با قاچاق کالا ثبت نام کرده‌اند و اطلاعات آن‌ها مشخص شده است.

وی با اشاره به قاچاق کالا در فضای مجازی ابراز داشت: قاچاق در فضای مجازی بحث جدیدی است که مطرح شده و هنوز اقدام جدی در راستای مبارزه با قاچاق کالا در فضای مجازی صورت نگرفته است و در شروع این راه هستیم، حجم قابل توجهی از قاچاق در فضای مجازی اتفاق می‌افتد و این نوع قاچاق پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.