سرویس: اجتماعی 18:02 - جمعه 09 تیر 1396

دوراهی ارزش ها؛

اوقات فراغت در مراکز تفریحی یا فرهنگی

با رسیدن فصل تابستان خانواده ها با چالش بزرگی روبرو شده و بر سر دو راهی ارزش ها قرار می گیرند؛ چگونه پر کردن «اوقات فراغت فرزندان» مسئله سرنوشت سازی است که خانواده ها برای پاسخگویی به این نیاز فرزند خود با دو گزینه مجموعه های تفریحی یا فرهنگی روبرو می شوند.

به گزارش اصفهان شرق، برای همه ی ما بارها اتفاق افتاده که در دوراهی قرار بگیریم، دوراهی که برایمان مستلزم صرف هزینه است.

هزینه های مادی و اقتصادی و هم هزینه هایی که منوط به صرف وقت و انرژی است برای شکل گیری شخصیت و هویت فرد؛ شاید در هزینه های مادی بتوان راهی برای جبران پیدا کرد اما دیگر هزینه ها چون وقت و انرژی که برای ظهور و بروز استعدادهای فردی مطلوب در راستای پیشرفت فرد به کار گرفته می شود، چنانچه به ثمر نرسد نه تنها قابل جبران بلکه قابل برگشت هم نیست.

با رسیدن فصل تابستان خانواده ها با چالش بزرگی روبرو شده و بر سر دو راهی ارزش ها قرار می گیرند: چگونه پر کردن «اوقات فراغت فرزندان»

برای پاسخگویی به نیاز فرزند خود با دو گزینه روبرو می شوند: ثبت نام در مجموعه های تفریحی یا فرهنگی

هر دو مجموعه ارزش ها را به فرد می آموزند که چگونه باشد، چگونه با سایر اعضای جامعه ارتباط برقرار کند، چگونه با جامعه، جماعت، سازمان، گروه، و خانواده در تعامل باشد و چگونه به آنها متعلق شود.

امروزه ارزش هایی که در مجموعه های تفریحی به فرد القا می شود، معمولا نادرست و نامطلوب ارزیابی شده چرا که فرد را برای رسیدن به اهداف انسانی و متعالی ناکام گذاشته است.

البته به نظر می رسد سالن های ورزشی تحت پوشش سازمان تربیت بدنی از این قاعده نامتعارف پیروی نمی کنند.

مجموعه هایی که ارزش های نادرست را خواسته یا ناخواسته به افراد القا می کنند عموما در مکان های نامناسب با بازی های کامپیوتری تولیدات غرب و بی هیجان و گاهی هیجان کاذب و بدون تحرک فیزیکی فرد، پر از خشونت و هزینه همراه است که فرد نه تنها از طریق بازی های مجازی به مسیرهای پوچ و بی هدف منتهی می شود بلکه تعامل با دیگر افراد شرکت کننده پا به وادی روابط دوستانه و صمیمی پر مخاطره می گذارد.

بیشتر بازی های رایانه در حقیقت شهری را برای مخاطب ترسیم کرده و بازی کننده در این محیط از پیش طراحی شده به اجرای ماموریت های می پردازد و این مسئله ای است که بار ها و در بازی های مختلف دیده ایم ولی توجه دقیقی به آن نداشتیم.

سوال اینجاست که آیا این شهرهای ساختگی بدون سوء نیست خاصی و بر اساس واقعیت طراحی شده اند؟! بر اساس کدام واقعیت و کدام فرهنگ؟ اسلامی یا غربی؟

از همه گذشته، در این بازی ها ماموریت هایی به افراد محول می شود که شخص برای گذراندن مرحله بازی و ارتقاء سطح خود در آن بازی مجبور به انجام آن ماموریت ها است؛ در حقیقت پس از اتمام و انجام کامل آنچه طراح بازی می خواهد شما برنده شده اید، فارغ از اینکه آن ماموریت درست یا نادرست بوده است، به هر حال باید انجام شود فقط به این دلیل که طراح بازی از شما می خواهد.

اثرات سوء چنین مجموعه هایی با سرگرمی ها و تفریح های مخرب، جوانان و نوجوانان را از محیط امن خانواده و اجتماع سالم گسسته و آنان را به مسیر ضد ارزش های اخلاقی سوق می دهد.

اعتقاد به این که فرهنگ اصیل اسلام، عالی ترین نعمت الهی برای رشد و تعالی انسان است، مستلزم حرکت در این مسیر و همراه شدن با مجموعه های فرهنگی است.

مجموعه های فرهنگی، راه دوم پیش روی خانواده ها

مجموعه های فرهنگی با ارزش های خوب، درست و مطلوب وسایل دست یابی به اهداف انسانی را پیش روی جوانان و نوجوانان قرار می دهد که خوشبختانه در سال های اخیر هم با اقبال مواجه شده و رویکرد فرهنگی حلقه های صالحین مساجد نیز به آن سرعت بخشیده است.

حلقه هایی که برنامه ریزی های بلند مدت داشته و جوانان و نوجوانان را با کمک راهنما در محیطی سالم و امن به همراه برنامه های تفریحی، اردویی، فکری و علمی در مسیر شکوفایی استعدادها و معنویت قرار می دهد.

انتهای پیام/اصفهان بیدار

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.