سرویس: اخبار شهرستان 12:10 - جمعه 09 تیر 1396

با توجه به ضرورت تغییر الگوی کشت در مزارع شرق اصفهان؛

برداشت گلرنگ از مزارع جرقویه علیا آغاز شد/ تصاویر

با توجه به ضرورت تغییر الگوی کشت در مزارع شرق اصفهان، کشت گونه های گیاهی با نیاز آبی پایین و مقاوم به شوری، در سال زراعی جاری از اراضی بخش جرقویه علیا به کشت گلرنگ اختصاص یافت.

به گزارش اصفهان شرق، مناطق کویری از جمله جرقویه مستعد کاشت محصول گلرنگ است و با توجه به کاشت این محصول در شرایط کم آبی و استفاده اقتصادی از دانه روغنی گل رنگ توسط کشاورز، عاملی جهت گرایش به کاشت این محصول در سالیان گذشته است ولی پاره ای از مشکلات اعم از هزینه کارگر و سختی در برداشت گل رنگ عاملی در بی انگیزگی برخی کشاورزان نسبت به کاشت محصول می شود.

با توجه به برداشت دو محصول از یک گیاه یکی گل و دیگری دانه هم چنین استفاده زیاد محصولات این گیاه در جیره غذایی و صنعت می توان این گیاه را از نظر اقتصادی نسبت به سایر محصولات این منطقه مقرون به صرفه دانست و نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی ایفا کند.

اگر در کاشت این گیاه اصول علمی رعایت شود و کشاورزان با هم در برداشت آن همکاری لازم را داشته باشند برداشت این محصول نیز سخت نخواهد بود.

هر ساله برداشت گلرنگ در اواخر خرداد یا اوایل تیرماه در منطقه جرقویه علیا انجام می گیرد. کشاورزان منطقه جرقویه علیا طبق سنوات قبل برداشت گل زردی یا گلرنگ را آغاز کردند این گیاه جزء گیاهان دارویی است و می تواند در درمان بعضی از بیمار ها موثر است.

ارتفاع این گیاه بین ۶۰ تا ۸۰ سانتی متر، دارای برگ های خار دار و گل های ان به رنگ زرد مایل به قرمز بوده و برداشت این گیاه به دو صورت است: برداشت گل بعد از کامل شدن گل دهی صورت می گیرد و چیدن گلها در صبح زود یا عصر انجام می شود چرا که اگر گلها خشک باشند هنگام چیدن خرد شده و از بین می رود به همین دلیل در صبح یا عصر برداشت شده و در سایه پهن کرده تا خشک شود.

برداشت دانه که بعد از گل دادن انجام می گیرد و دانه های این گیاه به رنگ سفید بوده و در منطقه ما به آن کوشه می گویند که از این دانه ها روغن گلرنگ تهیه می کنند .و برای کشت مجدد آن از بذر استفاده می کنند.

در طب قدیم ایرانی این گیاه گرم و خشک بوده و مسکن و خاصیت مسهلی دارد و همچنین تقویت کننده اعضای عمومی بدن است.

از گل آن می توان در صنایع غذایی بجای زعفران برای رنگین کردن برنج استفاده کرد گلرنگ ضمن اینکه چاشنی ارزان تری نسبت به زعفران است تقریبا همان رنگ را ایجاد می کندو به دلیل وجود خواص شگفت انگیز می تواند جایگزین فوق العاده ای برای بسیاری از رنگ های پرضرر مصنوعی باشد. رنگ استخراج شده از گلرنگ نه تنها برای بدن انسان تقریبا بی ضرر است، بلکه می تواند بسیار سودمند و گاهی حتی بسیار کاربردی تر از زعفران باشد.

هنگام پخت نان بر روی خمیر می ریزند وهمرا نان از آن استفاده می کنند و از دانه آن روغن گلرنگ تهیه می کنند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.