سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه علیا 12:15 - یکشنبه 11 اسفند 1392

لايروبي قنوات در جرقويه عليا

ریش سفیدانی که دلشان برای قنوات می جوشد

مسئوليت پذيري و انضباط اجتماعي در فعاليت هاي گروهي مردان زحکت کش جرقویه سفلی در آستانه بهار در لایروبی قنوات هویدا می شود.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا: سرزمين ايران كه سطح گسترده اي از آن را كوير و سرزمين هاي خشك تشكيل داده است، قنات و بيرون آوردن آب از دل زمین موجب آبادي و آبادني شده است و در جرقويه عليا  نيز همچون ديگر مناطق ايران، قنات موجبات آبادي و آباداني روستاهاي آن را فراهم كرده و هر روستا يك يا چند قنات دارد  و يكي از كارهاي گروهي در منطقه كه هنوز از قديم ادامه دارد لايروبي قنوات است.

كشاورزان هر ساله در اوايل بهار در ماه اسفند به صورت گروهي جوي ها و قنوات صحرا هاي خود را لايروبي مي کنند چرا كه در منطقه كويري قنات ها باعث اباداني و ماندن مردم در اين مناطق شده است و همه بايد در حفظ اين چشمه هاي جوشان طبيعت كه با نيروي الهي در حال جوشش هستند بكوشيم.

هه

قناتها برگرفته از کوشش ایرانیان باستان و نتیجه دستان زحمت کش اجداد ما می باشد و می بایست کمر همت ببندیم و نگذاریم تا این اثر رو به تخریب و فراموشی رود.

حال در جرقویه علیا ریش سفیدان در آستانه بهار اقدام به لایروبی قنوات می کنند و نتیجه ای جز ماندن آثار به جا مانده و بهره مندی فرزندان خود ندارند.

کشاورزان و جوانان دیروز جرقویه با رعایت نظم و بدون داشتن رییس خود را موظف به انجام کار می دانستند و این در صورتی بود که با وجود بیل های مکانیکی، خود با در دست داشتن ملزومات ساده به لایروبی قنوات می پردازند.

کشاورزان مقید منطقه  اعتقاد دارند که می بایست هركس به ميزان بهره اي كه از آب مي برد، براي قنات كار کند و باور دارند  كه اگر به ميزان بهره اي كه مي برد كار نكنند، محصولشان که حاصل استفاده از همین آب است برکت لازم را ندارد.

کشاورزان خواستار تلاش همه در جهت حفظ قنوات هستند، قنواتی که برای ما در سالهای خشکسالی می جوشد تا زمین ما  تشنه نماند.

Vater-MarkححVater-Markححح Vater-Markهه

 

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “ریش سفیدانی که دلشان برای قنوات می جوشد”

  1. صادقي گفت:

    سلام
    اين آقايي که در جوي آب لايروبي مي کند بابامه.
    بابا جان خدا قوت.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.