سرویس: اجتماعی 14:00 - چهارشنبه 07 تیر 1396

استاندار اصفهان:

64 درصد از معتادان استان اصفهان متأهل هستند/ نرخ رشد اعتیاد در بین دانش‌آموزان و بانوان نگران کننده است

استاندار اصفهان گفت: 64 درصد از معتادان استان اصفهان متأهل هستند، 20 درصد از آنان دارای تحصیلات عالیه و 22 درصد از آنان در محیط‌های صنعتی به اعتیاد مبتلا شده‌اند.

به گزارش اصفهان شرق،  رسول زرگرپور صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: مواد مخدر به عنوان زلزله خاموش و ابزار جنگ نرم شناخته شده و یکی از پرسودترین تجارت‌های دنیاست.

وی افزود: گردش مالی تجارت مواد مخدر حدود هزار و 600 میلیارد دلار در سال است؛ 250 میلیون نفر در دنیا مواد مخدر مصرف می‌کنند که 5.2 میلیون نفر از آنان معتاد حاد هستند.

استاندار اصفهان گفت: 84 درصد تولید تریاک جهان در افغانستان صورت می‌گیرد و کشور ما نیز متاسفانه از این بلایای خانمان‌سوز به دور نیست؛ عوامل سیاسی، روانشناختی، فرهنگی، محیطی و خانوادگی از جمله عوامل اصلی روی‌آوری به مواد مخدر در ایران است.

وی تصریح کرد: 21 آسیب اجتماعی توسط وزارت کشور احصا شده و سازمان رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی در وزارت کشور تشکیل خواهد شد؛ اعتیاد، طلاق، فحشا و آسیب‌های ناشی از حاشیه‌نشینی از جمله 4 آسیب اجتماعی است که مبارزه با آن ضروری است.

زرگرپور عنوان داشت: 64 درصد از معتادان استان اصفهان متأهل هستند، 20 درصد از آنان دارای تحصیلات عالیه و 22 درصد از آنان در محیط‌های صنعتی به اعتیاد مبتلا شده‌اند، نرخ رشد در بین دانش‌آموزان و بانوان بیشتر شده که این موضوع نگران کننده است.

وی یادآور شد: 65 درصد از همسرآزارای‌ها، 55 درصد طلاق‌ها، 30 درصد از کودک‌آزاری‌ها و 25 درصد از قتل‌ها به دلیل اعتیاد به مصرف مواد مخدر است و این آمار نشان‌دهنده ایجاد معضلات زیاد اعتیاد برای جامعه است.

استاندار اصفهان عامل زندانی شدن 54 درصد زندانیان اصفهان را به دلیل اعتیاد عنوان کرد و متذکر شد: دولت یازدهم 2 رویکرد جدید برای مبارزه با مواد مخدر در دستور کار خود قرار داده است؛ دولت در ابتدا کلیه آمار مصرف مواد مخدر را به طور شفاف مشخص و سپس از نهادهای مردمی زیادی برای جلوگیری از مواد مخدر استفاده کرد.

وی بیان داشت: پیشگیری از توزیع مواد مخدر نیز از دیگر اقدامات دولت بود و 32 سازمان مردم‌‌نهاد فعال مبارزه با مواد مخدر در دولت یازدهم تشکیل شد؛ تداوم جدی اقدامات حوزه فرهنگی و پیشگیری در محیط‌های مدرسه، خانه، دانشگاه و محل کار از جمله برنامه‌های استان اصفهان در مبارزه با مواد مخدر خواهد بود.

زرگرپور ادامه داد: ارائه تسهیلات 4 درصدی بلاعوض از طریق صندوق کارآفرینی برای اشتغال‌آفرینی معتادان درمان شده و برخورد با خرده‌فروشان و معتادان متجاحر از دیگر اقدامات سال جاری در استان اصفهان است.

وی با اشاره به پلمپ مراکز توزیع مواد مخدر اذعان داشت: هر خانه‌ای که پاتوق معتادان و پاتوق خرید و فروش مواد مخدر باشد پلمپ می‌شود که در همین راستا تعداد بسیاری از مراکز توزیع مواد مخدر پلمپ شده است.

استاندار اصفهان با اشاره به اجرای طرح کرامت در استان اصفهان تصریح کرد: طرح کرامت، طرحی جدید و ابتکاری توسط وزارت کشور است که در 2 شهرستان کشور به صورت پایلوت در حال اجراست؛ طرح کرامت توسط بسیج و در شهرستان ملایر استان همدان و شهرستان فلاورجان استان اصفهان در راستای مبارزه با مصرف مواد مخدر شروع به کار کرده که این طرح نتایج بسیار خوبی نیز به همراه داشته است.

وی اضافه کرد: از سال گذشته تاکنون 36 تن و 700 کیلوگرم از انواع مخدر و روان‌گردان توسط نیروی انتظامی، نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران کشف شده که 66 درصد از آن تریاک بوده است و هشیش، مورفین و هروئین در رتبه‌های بعدی قرار داشته است؛ همچنین 21 هزار نفر از قاچاق‌چیان، توزیع‌کنندگان، حمل‌کنندگان، نگه‌دارندگان و معتادان مواد مخدر در استان اصفهان دستگیر شده‌اند که 36 درصد از آن‌ها خرده‌فروش، 40 درصد از آن‌ها معتاد و 2.5 درصد از آنان زنان بوده‌اند.

زرگرپور با بیان اینکه 10 درصد از معتادان استان اصفهان را زنان تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: 220 باند تهیه و توزیع مواد مخدر در استان اصفهان منهدم و 780 دستگاه خودرو از آنان کشف شده است؛ استان اصفهان در مبارزه با مواد مخدر در رتبه چهارم قرار دارد اما براساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته از نظر پیگیری‌ مبارزه با مواد مخدر در رتبه‌های اول قرار دارد.

وی تأکید کرد: در 3 ماهه نخست سال 96 حدود 6 تن و 700 گرم از مواد مخدر در استان اصفهان کشف و 50 باند مواد مخدر منهدم شده است؛ همچنین در 404 منطقه عملیات کشف مواد مخدر صورت گرفته و 8 هزار 269 نفر دستگیر شده‌اند که از این میان 3 هزار و 300 نفر از آنان معتادان متجاحر بوده‌اند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه45  مکان توزیع مواد مخدر در استان اصفهان توقیف شده است، بیان کرد: در طرح کرامت در شهرستان فلاورجان، 576 معتاد متجاحر و 81 عامل توزیع دستگیر و 35 پاتوق پلمپ شده است.

وی یادآور شد: براساس آمار سال 94 نرخ ابتلا به مواد مخدر در کشور 2.65 درصد بوده که این آمار در استان اصفهان 1.91 است و استان اصفهان در رتبه نوزدهم ابتلا به مواد مخدر در کشور قرار دارد.

زرگرپور با بیان اینکه استان اصفهان در نرخ طلاق رتبه هجدهم کشور را دارد گفت: استان اصفهان به جز فرهنگ و تمدن اسلامی در هیچ موضوع دیگری پایتخت کشور نیست اما عده‌ای با ارائه آمار غلط سعی در منفی‌بافی آمار برای استان اصفهان دارند و می‌خواهند چهره اصفهان را خراب کنند.

وی اضافه کرد: بیش از 90 درصد معتادان در استان اصفهان را مردان و 9.8 درصد از آنان را زنان تشکیل می‌دهند و 32 درصد معتادان استان اصفهان زیر 35 سال هستند.

استاندار اصفهان بیان داشت: نیروی انتظامی استان اصفهان در راستای مبارزه با مواد مخدر 102 نفر شهید و 47 نفر جانباز داشته است؛ 473 مرکز درمان معتادان در شهرستان‌های استان اصفهان با بیمه رایگان خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی تأکید کرد: 9 مرکز کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان اصفهان برای معتادان مرد و یک مرکز برای معتادان زن خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهند.

زرگرپور خاطرنشان کرد: در ایام نوروز 96 در راستای زیباسازی چهره شهر اصفهان2 هزار معتاد متجاحر به مدت 3 ماه جمع‌آوری شدند که این اقدام در افزایش امنیت و کاهش سرقت‌های خرد در اصفهان بسیار مؤثر بود.

وی با بیان اینکه یک درصد دانش‌آموزان کل کشور معتاد هستند، یادآور شد: سال گذشته 100 هزار معتاد داوطلب درمان در استان اصفهان وجود داشته است؛ گرایش زنان معتاد برای درمان اعتیاد 15 درصد رشد داشته که 2 هزار نفر از آنان طی سال گذشته برای درمان به مراکز مربوطه مراجعه کرده‌اند.

استاندار اصفهان با اشاره به کاهش 6 درصدی مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در مردان معتاد و افزایش 107 درصدی مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در زنان معتاد اذعان داشت: در سال 1394، 13 زن معتاد و در سال 1395، 27 زن معتاد به دلیل مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

وی بیان کرد: در هفته مبارزه با مواد مخدر 20 تن مواد مخدر بلااستفاده در ساخت مواد دارویی در استان اصفهان منهدم خواهد شد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.