اصفهان شرق

چه کسانی در پی محروم کردن مردم از مواهب راه‌اندازی «شبکه ملی اطلاعات» هستند؟

کدخبر: 137194
1396/04/06 در ساعت 08:00

به گزارش اصفهان شرق،  رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان نظام یک پارادایم جدید برای خارج شدن فضای مجازی کشورمان از رهاشدگی و بی‌قانونی ارائه کردند و آن افزایش سرعت دسترسی برای محتوای غیر مضر در این فضا برای مردم همچنین مقابله با فرود آمدن بهمن اطلاعات غلط و انواع شبهات دینی و ضد فرهنگی بر سر افکار عمومی بود.

نزدیک به 17 سال قبل بحث مهم شبکه ملی اطلاعات توسط رهبر فرزانه انقلاب مطرح شد؛ در آن زمان کشورهای امریکا، کره جنوبی، انگلیس همچنین رژیم اشغالگر قدس این شبکه داخلی را طبق فرهنگ و گزاره‌های ملی ـ هویتی خودشان طراحی و در اختیار مردمشان قرار داده بودند.
امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در حالی شبکه زیر‌ساخت ملی خودشان را در دهه 90 میلادی راه‌اندازی کردند که شبکه جهانی اینترنت متعلق به خودشان بود و اینکه آنها با راه‌اندازی شبکه امن، سریع، پاک و ارزان در مقابل اینترنت دنبال دفاع از مرزهای افکار عمومی‌شان بودند بسیار قابل توجه است.
به عنوان مثال امریکا در سال 1991 با راه‌اندازی شبکه زیر‌ساخت ملی خود، راه‌اندازی این شبکه را به‌صورت رسمی اطلاع‌رسانی کرد.
عنوان «زیرساخت ملی اطلاعات» (National Information Infrastructure (NII) یا بزرگراه اطلاعاتی نخستین بار در سال 1991 در ایالات متحده امریکا در قانون پردازش با کارایی بالا High Performance Computing Act of 1991 HPCA موسوم به «لایحه گور» توسط ال‌گور سناتور وقت امریکا، طرح شد؛ هدف این طرح، تضمین استمرار رهبری ایالات متحده در پردازش با کیفیت بالا بوده است. (1)
طبق تعریف مصوب زیرساخت ملی اطلاعات(NII) شبکه پیشنهاد شده، پیشرفته و بدون رخنه از شبکه‌های ارتباطی عمومی و خصوصی، خدمات تعاملی، نرم‌افزارها و سخت‌افزارها، رایانه‌ها، پایگاه‌های داده و لوازم الکترونیکی مصرفی (consumer electronics) سازگار (interoperable) برای قرار دادن حجم وسیعی از اطلاعات اثرانگشتان (fingertips) کاربران است.
این شبکه شامل گستره وسیعی از کارکردهای تعاملی، خدمات متناسب با کاربر و پایگاه‌های داده چند رسانه‌ای است که به طریقه‌ای خنثی نسبت به فناوری به هم متصل شده، به طوری که ترجیحی برای هیچ صنعتی نسبت به دیگری ایجاد نکند، معادل بزرگراه اطلاعاتی. (2)
مشابه این پروژه در بسیاری کشورها اجرا شده است؛ به طور نمونه کره جنوبی که رتبه اول سرعت اینترنت جهان را در اختیار دارد در دهه 1990 پروژه شبکه ملی پرسرعت خود را اجرا کرد. (3)
گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران در زمینه توسعه رایانش ابری در قوانین توسعه‌ای کشورهای چین، کره جنوبی و انگلستان نشان داد هر سه کشور مدل مشابه شبکه ملی اطلاعات را در خاک خود پیاده‌سازی کرده‌اندبنابراین برای ایجاد دولت الکترونیکی بر بستر رایانش ابری تحقق شبکه ملی اطلاعات یک جزء اساسی است.
سرعت بالاتر و هزینه انتقال ترافیک پایین‌تر شبکه ملی اطلاعات نسبت به اینترنت جهانی موجب می‌شود شرکت‌های خارجی مایل به حضور در بازار فناوری اطلاعات کشور پیاده‌کننده شبکه ملی اطلاعات برای بهبود خدمات خود به سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات آن کشور تشویق شوند. (4)
رهبر حکیم انقلاب اسلامی همیشه چندین قدم از مسئولان پیش‌تر حرکت کرده‌اند؛ ایشان طی سال‌های گذشته با راه‌اندازی شورای عالی فضای مجازی نشان دادند همواره در سطوح بسیار بالاتر از مسئولان مرتبط با این فضا دارای منطق و برنامه مدون و قوی هستند و نشان دادند در خصوص وضعیت کشورهای دیگر در فضای مجازی و استفاده آنان از شبکه ملی اطلاعات اشراف کامل دارند.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در این خصوص در دیدار با مسئولان کشور متذکر شدند: «خب امروز فضای مجازی مخصوص ما که نیست، همه‌ دنیا امروز درگیرند با فضای مجازی؛ کشورهایی که شبکه‌ ملّی اطّلاعات درست کرده‌اند و [فضای مجازی را] کنترل کرده‌اند به نفع خودشان و به نفع ارزشهای مورد‌نظر خودشان، یکی دو تا نیستند. بهترینِ کشورها، قوی‌ترینِ کشورها، در این زمینه‌ها خطّ قرمز دارند؛ راه نمیدهند؛ خیلی از بخشهای فضای مجازی اعزام‌شده‌ از سوی امریکا و دستگاه‌های پشت سر و پشت صحنه‌ این قضیّه را راه نمیدهند؛ کنترل می‌کنند. ما هم باید کنترل کنیم؛ این کنترل کردن معنایش این نیست که ما ملّت را از فضای مجازی محروم کنیم؛ نه، معنایش این نیست.»
تک تک این جملات و توضیحات ارائه شده در سطور بالاتر همه نشان‌دهنده یک اشراف جامع بر فضای مجازی است و دقیقا دشمن رو‌بروی ما نیز تمام پتانسیل خود را در جنگ نرم بر روی فضای مجازی متمرکز کرده است.
کانادا برای مقابله با نفوذ فرهنگ امریکایی «سواد رسانه‌ای» را دنبال کرد
ده‌ها مثال بسیار روشن برای این بخش از تذکر مقام معظم رهبری که «بهترینِ کشورها، قوی‌ترینِ کشورها، در این زمینه‌ها خطّ قرمز دارند؛ راه نمیدهند …» وجود دارد.
کشور کانادا از جمله کشورهای پیشگام در مبحث سواد رسانه‌ای است به طوریکه در پژوهش‌های انجام شده (5) به صراحت آورده شده است؛ این کشور از دهه 70 میلادی در زمینه آموزش و پرورش کشور خود، این مبحث مهم را دنبال کرده است.
در چرایی پرداختن بسیار قویو جدی به مبحث سواد رسانه‌ای از سوی کانادا، 15 دلیل ذکر شده که مهمترین آن: «آموزش سواد رسانه‌ای به مثابه مقابله با نفوذ فرهنگ امریکایی» است.
حال شما در نظر بگیرید کشور همسایه امریکا اینچنین از فرهنگ، افکار عمومی و جامعه‌اش در شرایطی که رسانه‌ها غیر تعاملی و یک‌سویه بودند صیانت می‌کند و فقط کافیست شرایط را با امروز دنیا و موج‌سواری آزاد امریکاییها در فضای تعاملی پیام‌رسانها و شبکه‌های اجتماعی مجازی مقایسه کنید تا به عمق عقب‌ماندگی کشورمان هم در زمینه زیر‌ساخت فنی و هم در موضوع بسیار مهم سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی پی ببریم.
«راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات» اقدام موثری در تحقق اقتصاد مقاومتی
متاسفانه امروز کشورمان در فضای مجازی و استفاده از اینترنت یک مصرف‌کننده است و در سال 2017 کشورهای مصرف‌کننده در دنیا کشورهای ضعیف شناخته می‌شوند.
اگر به بازار بسیار بزرگ صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات نگاهی بیندازیم، می‌بینیم سهم کشورمان از این  بازار، سهم بسیار اندکی است؛ اگر شبکه ملی اطلاعات به صورتی که در اسناد بالادستی آمده، راه‌اندازی شود سالانه حداقل 150 هزار شغل پایدار ایجاد شده و بیش از 2 هزار میلیارد تومان در خرید پهنای باند اینترنت صرفه جویی خواهد شد.
این میزان ایجاد فرصت شغلی برای کشورمان که با معضل بزرگ بیکاری مواجه است، یک فرصت طلایی است که علاوه بر اشتغالزایی می‌تواند بسیاری از منکرات و وقت‌کشی‌ها و هرزگردی‌ها در فضای مجازی را به طور محسوس کاهش دهد.
پدافند غیر‌عامل سایبری بدون شبکه ملی اطلاعات بی معنی است
این پدافند می‌تواند میزان تاثیر‌گذاری حملات نرم سایبری را کاهش داده و قدرت بازپروری افکار را در مدت کوتاهی پس از آن افزایش می‌دهد همچنین برای مقابله با مخاطرات فضای سایبر، آسیب‌ها و تهدیدات آن و بهره‌گیری از فرصت‌های آن  نخستین موضوع پدافندی راه‌اندازی شبکه امن، پاک و سریع به نام شبکه ملی اطلاعات و محصولا بومی مرتبط با این این حوزه است و در کنار آن و همزمان با آن، ارتقای سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی جامعه باید مدنظر قرار بگیرد.
در بحث پدافند غیر‌عامل حتما باید به بحث آموزش عمومی در جامعه همچنین تهیه دستورالعمل‌های مدیریتی رسانه‌ای ـ سایبری برای حوادث تروریستی و بحرانها نیز به طور ویژه توجه شود چرا که در دو بحران پیش آمده در کشور یعنی یکی حادثه پلاسکو و دیگری حمله تروریستی عناصر داعش در تهران این خلأ به وضوح نمایان بود.
همچنین تا زمانی که دستورالعمل جامع فعالیت پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مجازی توسط سازمان پدافند غیر‌عامل، قرارگاه سایبری قرارگاه دفاعی خاتم الانبیا(ص)، شورای عالی امنیت ملی و … با حفظ امنیت ملی کشور و صیانت از افکار عمومی ایجاد و تصویب نشود دیگر اقدامات برای مدیریت این فضای رها شده، آب در هاون کوبیدن است.
شبکه ملی اطلاعات، سرویسهای اینترنتی غربی را پاسخگو خواهد کرد
از برکات راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات پاسخگو شدن سرویس‌های اینترنتی خارجی در ایران است؛ راه‌اندازی این شبکه می‌تواند پیام‌رسانها، شبکه‌های مجازی خارجی و سرویس‌های دیگر را مجبور به اخذ مجوز، پرداخت مالیات، بکارگیری جوانان ایرانی در ارائه سرویس‌ها، پذیرش قوانین داخلی ایران، مقابله با جرایم اینترنتی و مجرمان در این فضا کند و این در حالیست که امروز جریان نفوذ فضای مجازی را در راستای منافع حزبی جناحی خود هدایت کرده و منجر به هدر رفت هزاران میلیارد هزینه بیت‌المال شده است و نکته جالب اینجاست که صهیونیست‌ها از هزینه بیت‌المال مسلمین بر ضد مسلمین مشغول نفوذ و براندازی هستند.
شبکه ملی اطلاعات فضای امن مجازی برای تروریست‌ها را در هم می‌شکند
از برکات دیگر شبکه ملی اطلاعات برهم زدن فضای امن بوجود آمده برای مجرمان سایبری و تروریست‌ها است؛ در حمله تروریستی به تهران، تروریست‌ها از فضای رمز شده امن در تلگرام نیز استفاده کردند و نکته جالب اینجاست که بر بستر همین فضای امن رمز شده پیام‌رسانهای خارجی، فیلم جنایتشان را بر روی اینترنت و به هدف موردنظرشان ارسال کردند.
اگر شبکه ملی اطلاعات در کشور راه‌اندازی شده بود براحتی هرگونه تحرکات این تروریست‌ها در فضای مجازی قابل رصد و پیگیری بود و این امکان وجود داشت که با کمترین تلفات با آنان برخورد شود.
در پایان، چند سؤال از مسئولان امر بخصوص رئیس‌جمهور محترم، مسئول شورای عالی فضای مجازی، وزیر ارتباطات و دیگر مسئولان امر مطرح است و افکار عمومی منتظر پاسخ قانع‌کننده و صادقانه‌ای به این سؤالها هستند:
1. مقابله با کاپیتولاسیون امریکایی یکی از انگیزه‌های اصلی قیام حضرت امام خمینی(ره) بوده است، چرا طی این سالها به دلیل رهاشدگی، کم‌کاری و ولنگاری مدیریتی، متاسفانه تحت سیطره نوع جدید کاپیتولاسیون در فضای مجازی علی‌رغم هشدارهای مکرر رهبر فرزانه انقلاب هستیم؟
2. اگر اشرافی بر فضای مجازی بخصوص تلگرام 40 میلیونی وجود دارد چرا با کانالهای پرتعداد حامی و مبلغ داعش و منافقین مانند آمدنیوز برخورد نمی‌شود؟
3. چرا در طول تبلیغات انتخاباتی کانالهای سلطنت‌طلبان، ضد انقلاب و مافقین باز بود و با آنها برخوردی نشد؟
4. نقش تلگرام و دیگر سرویس‌های دارای پروتکل رمز در جذب تروریست‌های داعشی چه بود؟
5. اگر دو فاز شبکه ملی اطلاعات، راه‌اندازی شده چرا هنوز هیچ تغییری در سرعت و قیمت خدمات اینترنت در کشورمان مشاهده نمی‌شود؟تخفیف 50 درصدی برای قیمت آزاد اینترنت نامش شبکه ملی اطلاعات نیست! چرا گزارش خلاف واقع به مردم داده شده است؟
6. راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات دست دلالان و کاسبان اینترنت را در شرایط تحریم قطع خواهد کرد؛ چرا دولت محترم در این مرحله حساس گام نهایی برای مقابله با این فساد بزرگ را بر نمی‌دارد؟
7. راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات قطعاً تلگرام و دیگر سرویسهای اینترنتی آزاد و رها را مجبور خواهد کرد برای ارائه سرویس و استقبال مجدد مردم سرورهایشان را به داخل ایران بیاورند و کلید‌های رمزشان را به مسئولین ما بدهند، چرا این قدم مهم تصویب شده در شورای عالی فضای مجازی پیگیری نمی‌شود؟
متاسفانه باید اذعان داشت در هیچ کشوری در دنیا، فضای مجازی به اندازه ایران رها شده نیست و طبق برخی مستندات ارئه شده در این یادداشت، باید مطالبه مردمی برای قانونمند شدن این فضا ایجاد شود و جوانان مومن انقلابی، اینجا آتش به اختیار هستند که با این فضا بصورت گفتمانی و مطالبه‌گری مقابله کنند.
نسل‌های بعد قطعا در برابر سکوت و استفاده بدون برنامه از این فضای مجازی و ضربه‌هایی که به فرهنگ و ایمان مردم وارد می‌شود، ما را نخواهند بخشید البته اگر هویتی باقی بماند …
انتهای پیام/گرداب