سرویس: اجتماعی 14:15 - یکشنبه 04 تیر 1396

مدیرعامل آب‌وفاضلاب اصفهان:

جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز آب و برخورد با مشترکان پرمصرف در اصفهان/ هیچ افزایش تعرفه‌‌ای نداریم

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان اصفهان گفت: اقدامات موثری در بخش اقدامات قانونی انجام شده که کشف، جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز، برخورد با مشترکان پرمصرف و تذکر به مشترکانی که پمپ‌های غیرمجاز استفاده می‌کنند از این اقدامات است.

به گزارش اصفهان شرق، هاشم امینی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت هفته صرفه‌جویی با تبریک عید سعید فطر، اظهار داشت: چالش اول کشور و استان اصفهان هم‌اکنون چالش آب است و هرساله به مناسبت هفته صرفه‌جویی برنامه‌های ویژه‌ای را در نظر داریم. یکم تا هفتم تیرماه هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نام‌گذاری شده و به چالش اول کشور پرداخته می‌شود.

وی تصریح کرد: در استان اصفهان با اقلیم خشک و نیمه‌خشک، کمبود آب و خشک‌سالی حس می‌شود و صرفاً در هفته صرفه‌جویی پرداختن به موضوع آب هدف‌گذاری ناقصی است در این حال مجموعه شرکت آب‌وفاضلاب در تمام مقاطع و فصول سال به موضوع آب می‌پردازد.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان اصفهان، بیان کرد: حدود 10 سال است که شرایط خشک‌سالی در استان اصفهان حس می‌شود و در سطح استان شاهد کاهش بارش‌ها هستیم و در این استان محدودیت تاسیساتی نیز داریم که در این جهت موضوع بحران آب و یا تنش آبی برای مردم استان اصفهان محسوس و ملموس شده است.

هیچ منبع جدید آب شربی به حوزه آب شرب 56 شهر و 300 روستا اضافه نشده است

وی گفت: امروزه بیش از 93 شهر تحت پوشش آب و فاضلاب شهری هستند که از این تعداد 85 درصد تامین آب از رودخانه زاینده‌رود در قالب تصفیه‌خانه آب اصفهان و 15 درصد بقیه از چشمه‌ها و چاه‌ها تامین می‌شود.

امینی خاطرنشان کرد: این 85 درصد بین 56 شهر و 300 روستا با جمعیت 4 میلیون توزیع می‌شود. از سال 89 تا 95 بیش از 500 هزار واحد به آمار مصرف‌کنندگان اضافه شده که به 2 میلیون آحاد رسیده است. در چند سال گذشته 5400 لیتر بر ثانیه ظرفیت آبی خود و همچنین 124 حلقه چاه را از دست داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان اصفهان، ادامه داد: هیچ منبع جدید آب شربی به حوزه آب شرب 56 شهر و 300 روستا اضافه نشده است و در چند سال گذشته با مدیریت مصرف و تولید این میزان کمبود را جبران کرده‌ایم. امروزه باید با استفاده از ظرفیت‌های استان شامل فرهنگی و بهره‌برداری، کمبود را جبران کنیم تا منابع آبی استان مانند طرح گلاب 2 به ظرفیت آبی استان اضافه شود.

وی اظهار داشت: با توجه به از دست‌دادن ظرفیت آب شرب باید با مدیریت مصرف، توزیع و فناوری این میزان را جبران کنیم که کمک مردم و رسانه‌ها نقش قابل توجهی در این بخش دارد.

امینی بیان کرد: در راه‎‌کارهای خود 4 بخش پر اهمیت که شامل اقدامات فنی و مهندسی، ایجاد سامانه‌های مدیریت فشار، تلمتری و سامانه یونیک و مدیریت فشار الگو گرفته از شهر توکیو در ژاپن و اصلاح شبکه و انشعابات را قرار داده‌ایم، ضمن این‌که در سال 95، 76 کیلومتر اصلاح شبکه‌های فرسوده فاضلاب را نیز داشتیم.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان اصفهان، تصریح کرد: اکیپ نشت‌یابی شبکه‌های توزیع و انشعابات آب را با تکنولوژی‌های روز دنیا راه‌اندازی کردیم و بیش از 700 لیتر بر ثانیه آب را به چرخه توزیع برگرداندیم. یکی از اقدامات دیگر در قالب اقدامات فنی و مهندسی، اجرای خطوط و توزیع در قالب شبکه توزیع استان اصفهان است که نتیجه اقدامات فنی، مهندسی از سال 86 تا 95 کاهش میزان آب بدون درآمد از 31 درصد به 17 درصد بود و همچنین سرانه آب را از 189 به 151 لیتر در سال 95 رسانده‌ایم.

هیچ‌گونه افزایش تعرفه نخواهیم داشت

وی درباره اقدامات تعرفه‌ای اظهار داشت: به ازای هر متر مکعب آب 1000 تومان هزینه می‌کنیم و این در حالی است که قیمت اخذ شده از مشترکین 400 تومان است که در صحبت‌های انجام شده هیچ‌گونه افزایش تعرفه نخواهیم داشت.

امینی درباره اقدامات قانونی، گفت: اقدامات خوبی در این بخش انجام شده که کشف، جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز، برخورد با مشترکین پرمصرف و تذکر به مشترکینی که پمپ‌های غیرمجاز استفاده می‌کنند از این اقدامات است.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان اصفهان، درباره نصب غیراستاندارد پمپ در شبکه خاطرنشان کرد: متاسفانه یکسری از مشترکان به صورت غیرمجاز از پمپ‌های غیراستاندارد استفاده می‌کنند و براساس برنامه‌ریزی و رصد در سنوات گذشته امسال یک برنامه جدی برای همراه کردن مشترکان که نقض حقوق می‌کنند، خواهیم داشت.

مراقبت از منابع محدود آب فقط با اقدام قانونی رخ نمی‌دهد

وی درباره تاثیر اقدامات فرهنگی بر نحوه مصرف آب، بیان کرد: اگر بخواهیم منابع محدود آب را مراقبت کنیم بایستی اقدامات فرهنگی رخ دهد و اقدامات قانونی تنها مناسب نیستند. تک‌تک آحاد جامعه باید در این حوزه وارد شوند تا مشکلات برطرف شود و در عین حال در سطح کشور اقدامات فرهنگی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان شاخص است و در هیچ جای ایران برنامه‌های فرهنگی در حوزه آب به اندازه استان اصفهان صورت نگرفته است.

امینی ادامه داد: در سال 96 اقدامات موثری در ساخت و تهیه فیلم‌های تلویزیونی انجام گرفته و امیدواریم برنامه‌های فاخر و اثرگذاری در حوزه مدیریت آب در استان داشته باشیم. برای نخستین‌بار در کشور خانه فرهنگ آب با هدف‌گذاری‌های خوبی شکل‌گیری شده که امیدورایم کمک‌های لازم در این زمنیه انجام گیرد و در هفته صرفه‌جویی نیز برنامه‌های متعددی تعریف شده که اکیپ‌های مروجان مصرف بهینه آب اقدامات خوبی را در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب انجام داده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان اصفهان، گفت: نقش مردم نقش 50 درصدی در حوزه مصرف است که در فصل تابستان با افزایش مصرف آب 5400 لیتر بر ثانیه ظرفیت خود را از دست داده‌ایم که تا ورود سامانه دوم آب این شرایط سخت را خواهیم داشت. در ساعت 4 بعدازظهر تا 9 شب پیک مصرف است پس نقش مردم در اهمیت مصرف آب بسیار مهم است.

صرفه‌جویی 1.5 لیتری هر نفر در مصرف آب، ذخیره 6 میلیون لیتری را در برخواهد داشت

وی تاکید کرد: اگر هر نفر 1.5 لیتر در مصرف آب در سطح استان اصفهان صرفه‌جویی کند آن‌گاه 6 میلیون لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد که این صرفه‌جویی 40 هزار نفر دیگر را تحت پوشش خواهد داد؛ به این ترتیب همکاری در مدیریت مصرف آب گذر از شرایط تنش آبی است.

امینی به اقدامات شرکت آب و فاضلاب در سال 95 اشاره و اظهار داشت: در سال 95، 153 میلیارد تومان قرارداد بیع متقابل برای احداث شبکه‌های فاضلاب برخوار، نجف‌آباد و برخوار، اجرای لوله‌گذاری در شهرهای کرکوند و مبارکه، بازسازی و نوسازی شبکه‌های فاضلاب با استفاده از ظرفیت فاینانس خارجی با ظرفیت‌های نوین دنیا از اقدامات شرکت آب‌وفاضلاب در سال 95 بوده است.

بهره‌برداری از شبکه‌های فاضلاب شهرهای حاشیه‌نشین

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان اصفهان درباره اقدامات این شرکت در سال 96 نیز اشاره کرد و گفت: بهره‌برداری از شبکه‌های فاضلاب شهرهای حاشیه‌نشین، آغاز آب‌رسانی به دهاقان به طول 41 کیلومتر با اعتبار 20 میلیارد تومان، آب‌رسانی به گلشهر گلپایگان با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد تومان، آب‌رسانی به شهرک صنعتی مورچه‌خورت، آب‌رسانی به کوشک، افتتاح و بهره‌برادی از شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه‌های شهر خوانسار از برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب در سال 96 است.

وی، اظهار داشت: از سال 88 تا 92 حدود 27.4 میلیارد تومان و از سال 92 تا 95، 676 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری فاینانس خارجی شده است.

امینی به پروژه‌های اقتصاد مقاومتی اشاره و تصریح کرد: از پروژ‌های اقتصاد مقاومتی، تصفیه خانه سده و ورنامخواست به بهره‌برداری رسیده و شبکه فاضلاب شهر خوانسار تا مرداد به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان اصفهان به خدمات غیر حضوری مشترکان اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات موثر شرکت آب و فاضلاب راه‌اندازی سامانه غیر حضوری 1522 بوده که بدون نیاز به حضور متقاضی در شرکت همکاران ما در محل حضور پیدا می‌کنند و با گرفتن مستندات، اقدامات لازم را انجام می‌دهند. تعداد کل تماس‌ها  با این سامانه تا پایان خرداد 779 هزار تماس بوده است که این تعداد مراجعه را به شرکت آب و فاضلاب کم‌تر کرده است.

راه‌کار مقابله با خطر نشست زمین مدیرت مصرف آب در زمینه کشاورزی است

وی درباره بحران کم‌آبی و خطر نشست زمین، خاطرنشان کرد: این موضوع به این معنا است که از منابع آب زیرزمینی بیش از حد مجاز برداشت شود و در نیم قرن اخیر به جهت عدم دقت در مدیرت منابع آبی شرایط سختی را طی می‌کنیم. بیشترین آب مصرفی ما از منابع سطحی است و در این راستا مجبور شدیم میزان مصرف آب را از منابع زیر زمینی کاهش دهیم که تنها راه‌کار مقابله با خطر نشست زمین مدیرت مصرف آب در زمینه کشاورزی است.

امینی در پاسخ به این سئوال که در سطح استان چند شهر بدون فاضلاب هستند، گفت: 67 درصد جمعیت شهری استان تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری است و به دنبال این هستیم که سطح شبکه فاضلاب کل شهر را پوشش دهیم. در شهر اصفهان با برنامه 3 ساله قصد داریم کل شهر اصفهان را تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان اصفهان به تفاهم با سازمان میراث فرهنگی درباره شبکه فاضلاب بافت‌های تاریخی اشاره کرد و بیان کرد: با این تفاهم‌نامه اطراف بافت تاریخی میدان امام (ره) با استفاده از مصالح با کیفت و تکنولوژی روز دنیا در شبکه‌های آب و فاضلاب اصلاح می‌‎شوند.

پساب فاضلاب را کیفی‌سازی می‌کنیم

وی درباره مشکلات شبکه فاضلاب تصریح کرد: درصدد هستیم پساب فاضلاب را کیفی‌سازی کنیم و اگر چاه‌های جذبی فاضلاب حذف نشود آلودگی‌های چاه‌های زیرزمینی را خواهیم داشت و بایستی چاه‌های جذبی را حذف کنیم. شهرداری نیز بایستی چاه‌های آب باران را به خوبی ایجاد کند.

امینی گفت: تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان نظام‌مهندسی برای نظارت بر شیرآلات کاهنده و کم‌مصرف، آب‌های خاکستری و چرخشی کردن سیستم آب داشته‌ایم.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.