سرویس: دسته‌بندی نشده 00:00 - جمعه 22 شهریور 1392

روزبهانی

شکست هژمونی آمریکا درمناسبت های بین المللی

نگاه قُلدرانه ی آمریکا به جهان پیش رو درمناسبت های 2000به بعدمشهودتر می باشد وبا نیم نگاهی به قرون گذشته نقش مستبدانه ی برخی کشورها را درصحنه ی جهانی مشاهده می کنیم.

اصفهان شرق-یوسف روزبهانی

طی مشاهدات خود از دولت های قبل وبعد ازجنگ جهانی اول ودوم جایگاه کشوری که خود را درهمه ی لحظات ودرتمام مراحل بین الملل سالار جهان می دانست، به خوبی مشهود بود.
کشوری که با رشد کشورهای دیگر جهان حس حسادت وخودبرتربینی اش آشکارتر می شود  وبا نقشه های خود در پی براندازی نظام رغیب بر می آید.
در جنگ جهانی دوم ودر سال 1945 میلادی آمریکا نقش خود را به عنوان مداخله کننده در جهان معرفی کردو عدم دخالت خود در جنگ جهانی اول را بهانه ای برای حضوردرجنگ جهانی دوم دانست.

آمریکا خود را عامل نظم دربین کشورهای منطقه ای می خواندو این عامل دوم دخالت او در جنگ جهانی دوم بود.

سازمان ملل متحد پس ازجنگ جهانی دوم بین چند کشور پیروز جهان ازجمله آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین شکل گرفت، کسانی که حق وتو دارند وحال زیر حق وتوی کشوری دیگر مانند روسیه در نقشه ی جنگ سوریه زدند.

شرکت آمریکا و دخالت هایش درزمان های دیگر غیراز جنگ جهانی بودوهر باربهانه ای برای حضور خوددر کشوری می آورد و این دخالت به خوبی درعراق به بهانه ی تسهیلات شیمیایی صدام و در افغانستان حضور طالبان وبرای سرکوب آنان بود.

با اندکی نگاه می فهیم که ظهور تخیلات آمریکا عامل حضور در کشورها بود نه چیز دیگر، زیرا عراق و افغانستان به جای آبادی ویران تر شدند.
امروز این ابر قدرت مستبد دنیا با نگاه کمک به سوریه برای رفع نیروهای مخالف سوری وارد عمل شده و قصد جنگ دارد. هیچ ذهنی حوادث عراق و افغانستان را فراموش نمی کند که به راحتی با حضور و جنگ آمریکا کنار آید.

سابقه ی جنگ آمریکا
با نگاه عمیق به مطلب  و جنگ های صورت گرفته آمریکا با کشور های دیگر در می یابیم که فاصله ی زمانی جنگ آمریکا با دیگر کشورها از زمان اعلام جنگ تا آغاز حملات فاصله ی زیادی نبوده و شاید این فاصله ی طولانی در جنگ آمریکا و سوریه عاملی بر عدم جنگ و کنارروی آمریکا دارد، این عامل مهمی در آرامش مردم سوری بود.

روسیه کشوری است که مخالف سر سخت آمریکا بوده و در این همکاری دست عدم همکاری با آمریکا داد.

حال که سوریه در پی تهدیدات واقعی آمریکا گوش ناشنوا داشت نشانه ی قدرت و شجاعت سوریه است و نگاه آمریکا را به ظاهر قدرتمند و در پشت صحنه ی دولتش ضعیف نشان داد.
آمریکا در هژمونی مناسبت های خود شکست خورد در حالی که خود را مستبد می داند واین شکست سنگین برای کسی که خود را حد بالاتر از همه دیده بسیارسنگین وشکننده است و در مقابل کشورهای دیگر به واسطه ی شجاعت خود نیازی به هیاهوهای بیجا  در جهان نمی بینند زیرا می دانند که همه چیز دارند و عیب بزرگشان آمریکا است.

 

همچنین بخوانید:

2 نظر در مورد “شکست هژمونی آمریکا درمناسبت های بین المللی”

  1. محسن گفت:

    سلام
    ببخشید واژه ی هژمونی کمی سخته اونم برا تیتر
    ولی در کل خیلی عالی بود

  2. احمد قربانی گفت:

    بسیار عالی بود مطالب بیشتر نوشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.