سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه سفلی 15:29 - جمعه 02 تیر 1396

امام جمعه شهر محمدآباد:

اقدام موشکی سپاه، پاسخ دندان شکنی به حامیان تروریسم در منطقه بود

حجت الاسلام هاشمی گفت: حرکت مقتدرانه و به جای سپاه پاسداران و جواب دندان‌شکنی که به تروریست‌ها و حامیان آنان با پرتاب موشک داد، جای تشکر دارد.

به گزارش اصفهان شرق، امام جمعه شهر محمد آباد در خطبه های نماز جمعه ضمن تشکر از مردم بخاطر حضور در راهپیمایی روز قدس به بحث عدالت جویی و ظلم ستیزی پرداخت و گفت: خداوند، عدالت را تنها در سایه سار نفی هر گونه ظلم و ستم گری در آدمی می‌داند و لذا هرگونه گرایش ولو اندک به ظلم را قبیح می‌شمارد و از آن نهی می‌کند.
حجت الاسلام سید حسین هاشمی اظهار کرد: عدالت خواهی باید در رگ و ریشه شخص نفوذ کند تا خواسته و ناخواسته به اجرای آن قیام کند و بخشی از عدالت خواهی در نفی ستمگری نهفته است، بنابراین شخص عدالت خواه لازم است عدالت را در نفی ستم نیز بجوید.
وی افزود: براساس آموزه‌های الهی، انسان‌ها همان گونه که باید عدالت خواه و ستم ستیز باشند، باید در شرایطی که به ایشان ستم روا می‌شود دست بر روی دست نگذارند؛ بلکه به مقابله با ستم و ستمگران برخیزند؛ به این معنا که ستم ستیزی به عنوان امری واجب بر شخص ستم شده و افراد جامعه است.
امام جمعه شهر محمد آباد در فرازی دیگر از خطبه ها به بحث نظام سلطه در دنیا پرداخت و تاکید کرد: یکی از کلید واژهایی که امروز در ادبیات سیاسی وجود دارد نظام سلطه است و از سه قرن پیش دوگانگی هایی در جهان به وجود آمده که یکی از آنها سلطه‌گر و دیگری سلطه‌پذیر است.

وی در قسمت دیگری از سخنانش به از بین بردن دوگانگی در کشور تحت فرمایش رهبری اشاره و گفت: مردم ایران به رهبری امام راحل عظیم‌الشأن، با انقلاب اسلامی، درصدد برآمدهاند که این دوگانه‌ها را از بین ببرند و ملت ایران با انقلاب خود خودرا از سلطه پذیر بودن نجات داد و در برابر سلطه مستکبرین قیام کرد و به الگو برای سایر کشورهای تحت سلطه تبدیل شده است.

خطیب جمعه شهر محمدآباد با اشاره به روز قدس بیان کرد: روز قدس فقط مربوط به فلسطین و حمایت از مردم مظلوم فلسطین نیست بلکه روز قدس روز مقابله با سلطه‌گری و سلطه‌گران است و به همین علت است که مستکبرین از روز قدس و حضور مردم در راهپیمایی آن ناراحت هستند.

وی ادامه داد: روز قدس نماد ایستادگی، استقلال خواهی، اعتماد به نفس و دفاع از هویت اسلامی جهان است و امروز روز بزرگی است که بواسطه ابتکار حضرت امام مقابله با سلطه و ظلم تبدیل به یک امر مردمی در جهان اسلام شده و سال به سال درحال گسترش است و انشاءالله در آیندهای نزدیک نزدیک رگ حیات اسرائیل به عنوان نماد ظلم و ستم سلطه‌گران غربی را قطع خواهد کرد.
حجت الاسلام هاشمی تصریح کرد: همه باید قدر این انقلاب و ایامی مثل روز قدس را بدانیم، قدر استقلال و عزتی که بواسطه خون شهداء نصیب ما شده را باید بدانیم؛ مخصوصا مسئولین باید توجه داشته باشند، این استقلال و اعتماد به نفس و پیشرفت‌هایی که حاصل شده، باهزینه سنگینی به دست آمده، باید تمام تلاش خود را به کارگیرند و از آن صیانت کنند.
وی در پایان صحبت های خود از حرکت مقتدرانه و به جای سپاه پاسداران و جواب دندان‌شکنی به تروریست‌ها و حامیان آنان با اقدام موشکی دادند، تشکر کردند.

*مشروح خطبه ها

حجت الاسلام و المسلمین هاشمی امام جمعه شهر محمدآباد در خطبه اول نماز پس از دعوت نماز گزاران به تقوای الهی و تشکر از مردم بخاطر حضور در راهپیمایی روز قدس به بحث عدالت جویی و ظلم ستیزی پرداختند و بیان داشتند: خداوند، عدالت را تنها در سایه سار نفی هر گونه ظلم و ستم گری در آدمی می‌داند و لذا هرگونه گرایش ولو اندک به ظلم را قبیح می‌شمارد و از آن نهی می‌کند. این بدان معناست که شخص نه تنها خود نباید اهل ظلم و ستم باشد، بلکه حتی نباید گرایش به ستمگران و ظالمان داشته باشد. از این رو می‌فرماید: «و به کسانی که ستم کرده اند متمایل مشوید که آتش دوزخ به شما می‌رسد و در برابر خدا برای شما دوستانی نخواهد بود و سرانجام یاری نخواهید شد».
هاشمی ادامه داد: بنابراین عدالت خواهی می‌بایست در رگ و ریشه شخص نفوذ کند تا خواسته و ناخواسته به اجرای آن قیام نماید. بخشی از عدالت خواهی در نفی ستمگری نهفته است. بنابراین شخص عدالت خواه لازم است عدالت را در نفی ستم نیز بجوید. این نفی ستم هم در حوزه گفتار و هم در مقام عمل است. به این معنا که آن چه از عدالت خواهی و ستم ستیزی در خود به عنوان بینش دارد، در مقام گفتار نیز آورد و در مقام عمل انجام دهد. پس هرگاه ستم و ستمگری رادید، آن را با زبان انکار کند و به مقابله با آن برخیزد و در مقام اجرا و عمل نیز عدالت را انجام دهد.
خطیب جمعه شهر محمد آباد در قسمتی دیگر از سخنانش بیان داشت: براساس آموزه‌های الهی، انسان‌ها همان گونه که باید عدالت خواه و ستم ستیز باشند، باید در شرایطی که به ایشان ستم روا می‌شود دست بر روی دست نگذارند؛ بلکه به مقابله با ستم و ستمگران برخیزند. به این معنا که ستم ستیزی به عنوان امری واجب بر شخص ستم شده و افراد جامعه است. هیچ کس نمی‌تواند به سبب این که در معرض ستم است و یا به وی ستم می شود، نسبت به ستم و ستمگران واکنش نشان ندهد و ستم‌پذیر باشد؛ چرا که ستم پذیری، خود گناهی نابخشودنی است. خداوند در سوره شعراء آیه 227 می فرماید: «مگر آنان كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته كردند و خدا را فراوان ياد كردند و چون مورد ستم واقع شدند انتقام گرفتند. و ستمكاران به زودى خواهند دانست كه به چه مكانى باز مى‏گردند». و در سوره شوری آیه 39 می فرماید: « و آنان كه چون ستمى به آنها رسد انتقام مى‏گيرند».

براساس همین آیات بر دیگران است که در صورت درخواست مظلوم به یاری وی بشتابند، چرا که کمک خواهی زمانی می‌تواند به عنوان یک حکم لازم، مطرح شود که از سوی دیگران پاسخ درخور و مناسبی دریافت شود؛ به این معنا که در صورتی دستور یاری خواهی معنا پیدا می کند که دستوری نیز به دیگران در یاری رسانی به مظلوم داده شود. خداوند در آیه ۷۵ سوره نساء نیز به صراحت حمایت از مظلومان را تکلیفی الهی بر عهده مومنان بر می شمارد.
خداوند در آیه 39سوره شوری، انتقام گرفتن از ظالمان را حق مشروع و مسلم ستمدیدگان بر می شمارد و یادآور می شود که اگر مظلوم از این حق خویش استفاده کرد و در مقام انتقام گرفتن و مقابله به مثل، حرکتی انجام داد نمی بایست سرزنش شود، چرا که حق مقابله به مثل برای او ثابت است و هیچ کس نمی تواند آن را به عنوان ستم تاسیسی بر شمارد بلکه این حرکت، پاسخی در جواب ستم و ستمگری بوده است.
هاشمی در پایان خطبه اول بیان داشت که امیرالمومنین علی علیه السلام نیز یکی از علل پذیرش خلافت را پس از اینکه مردم گرد او جمع شدند و از ایشان نیز خواستند که خلافت را به عهده بگیرد، مبارزه با ظلم مطرح می‌کند و می‌فرماید: «سوگند به خدایی که دانه را شکافت و جان را آفرید، اگر حضور بیعت کنندگان نبود و یاران حجت را بر من تمام نمیکردند و اگر خداوند از علماء عهد و پیمان نگرفته بودکه در برابر شکم پارگی ستمگران و گرسنگی مظلومان سکوت نکنند، مهار شتر خلافت را بر کوهان آن انداخته، رهایش می‌ساختم».
حکومت حضرت بواسطه نصب پیامبر مشروعیت پیدا کرده بود ولی چون بعد از پیامبراکرم مردم سراغ دیگری رفتند و علی علیه السلام را رها کردند، حضرت قدرت اعمال حاکمیت مشروع خود را نداشت. بعد از مرگ عثمان، چون مردم حکومت حضرت را پذیرفتند و به عبارت دیگر حکومت حضرت مقبولیت پیدا کرد، حضرت می‌فرماید؛ در این صورت چون حجت تمام است و از طرفی وظیفه داریم با ظلم مبارزه کنیم و حق مظلوم را از او بگیریم، حکومت مشروع خود را اعمال می‌کنم.
خطبه دوم
حجت‌الاسلام و المسلمین هاشمی در خطبه دوم پس از دعوت مردم به رعایت تقوای الهی و تشکر از آنها به خاطر حضور در راهپیمایی روز قدس و نماز جمعه به بحث نظام سلطه در دنیا پرداخته و بیان داشت:

یکی از کلید واژهایی که امروز در ادبیات سیاسی وجود دارد نظام سلطه است. از سه قرن پیش دوگانگی هایی در جهان به وجود آمده که یکی از آنها سلطه‌گر و دیگری سلطه‌پذیر است. غرب نظام سلطه‌گر بوده و کشورهای غرب آسیا و آمریکای‌جنوبی و شمال‌آفریقا معمولا سلطه‌پذیرند. عوامل مختلفی دست به دست هم دادند تا غرب تبدیل به یک نظام سلطه‌گر و استعمارگر تبدیل شد، که یکی از آنها پیشرفت‌های علمی و از بین رفتن معنویت در آن دیار بود.
هاشمی ادامه داد: دوگانه دیگری که ایجاد شد، دوگانه پیشرفت و توقف بود. کشورهای سلطه‌گر، روز به روز پیشرفت می‌کردند و کشورهای تحت سلطه متوقف بودند و هیچ پیشرفتی در آنها انجام نمی‌شد و اصلا به آنها اجازه داده نمی‌شد. مستکبران و سلطه‌گران به گونه‌ای کشورهای تحت سلطه خود را مدیریت می‌کردند که هیچ گونه پیش رقتی در آنها انجام نشود. و اگر هم در جایی هم یکی از کشورها پیشرفتی حاصل می‌شد بخاطر رقابتی بود که بین سلطه‌گران بود.
خطیب جمعه شهر محمدآباد در قسمت دیگری از سخنانش به دوگانه ابتکار و تقلید اشاره کرده و بیان داشت: کشورهای سلطه‌گر صاحب ابتکار و نوآوری بودند و کشورهای تحت سلطه کارشان فقط تقلید بود. دوگانه دیگری که همین راستا ایجاد شد، استقلال و وابستگی بود. کشورهای سلطه‌گر مستقل بودند هم از لحاظ سیاسی و اقتصادی ولی کشورهای تحت سلطه هیچ گونه استقلال نداشتند. برخی از این کشورها مستعمره بوده و کشورما اگرچه مستعمره هیچ کشوری نبوده ولی وابسته بود، و دیگران برای آن تصمیم می‌گرفتند.
هاشمی ادامه داد: دوگانه دیگر اعتماد به نفس و انفعال بود. کشورهای سلطه‌گر با اعتماد به نفس، اهل فکر، حرف نو و پیشرفت علمی بودند و آن را به کشورهای تحت سلطه تحمیل می‌کردند ولی کشورهای تحت سلطه هیچگاه حتی به اینکه خود می‌توانند کشورهای خود را اداره کنند و می‌توانند فکر جدید و برنامه جدید داشته باشند، فکر نمی کردند. نتیجه این ضعف‌ها در کشورهای تحت سلطه صدور جهان بینی و فرهنگ و آداب و رسوم کشورهای تحت سلطه شود.
هاشمی افزود: مردم ایران به رهبری امام راحل عظیم‌الشأن، با انقلاب اسلامی، درصدد برآمدهاند که این دوگانه‌ها را از بین ببرند. ملت ایران با انقلاب خود خودرا از سلطه پذیر بودن نجات داد و در برابر سلطه مستکبرین قیام کرد و به الگو برای سایر کشورهای تحت سلطه تبدیل شده است. ملت ایران با انقلاب خود از توقف خارج شده و راه پیشرفت و تعالی را در پیش گرفته. مردم ایران با اهدای شهدای گران قدری، به استقلال و آزادی دست رسی پیداکرده و با اعتماد به نفس جلوی ترویج فرهنگ و آداب و رسوم غربی را گرفته.
و این آن چیزی است که برای مستکبرین جهان سنگین و غیر قابل تحمل است. علت دشمنی با نظام اسلامی است.
خطیب جمعه شهر محمدآباد با اشاره به روز قدس بیان داشت، روز قدس فقط مربوط به فلسطین و حمایت از مردم مظلوم فلسطین نیست بلکه روز قدس روز مقابله با سلطه‌گری و سلطه‌گران است. و به همین علت است که مستکبرین از روز قدس و حضور مردم در راهپیمایی آن ناراحت هستند. روز قدس نماد ایستادگی، استقلال خواهی، اعتماد به نفس و دفاع از هویت اسلامی جهان است. امروز روز بزرگی است که بواسطه ابتکار حضرت امام مقابله با سلطه و ظلم تبدیل به یک امر مردمی در جهان اسلام شده و سال به سال درحال گسترش است و انشاءالله در آیندهای نزدیک نزدیک رگ حیات اسرائیل به عنوان نماد ظلم و ستم سلطه‌گران غربی را قطع خواهد کرد.
هاشمی ادامه داد: همه باید قدر این انقلاب و ایامی مثل روز قدس را بدانیم، قدر استقلال و عزتی که بواسطه خون شهداء نصیب ما شده را باید بدانیم. مخصوصا مسئولین باید توجه داشته باشند، این استقلال و اعتماد به نفس و پیشرفت‌هایی که حاصل شده، باهزینه سنگینی به دست آمده، باید تمام تلاش خود را به کارگیرند و از آن صیانت کنند و در جهت رشد و تعالی آن تلاش کنند. متأسفانه در مواردی ضعفهایی از مسئولین دیده می‌شود، هم در عرصه اقتصادی و هم در عرصه سیاسی و فرهنگی.
خطیب جمعه شهر محمدآباد بیان داشت، درعرصه اقتصادی باید اجرای اقتصاد مقاومتی، اقتصاد کشور را از ضربه‌پذیری نجات داد. و در عرصه سیاسی باید با تمام توان در برابر زیاد خواهی‌ها و سلطه‌گری مستکبرین ایستاد و مقاومت کرد. و در عرصه فرهنگی که از همه عرصه‌ها مهم تر است باید در برابر ترویج فرهنگ غربی ایستاد و به حفظ و تقویت فرهنگ بومی و اسلامی خود پرداخت.
هاشمی در ادامه صحبتهای خود از حرکت مقتدرانه و به جای سپاه پاسداران، و جواب دندان‌شکنی به تروریست‌ها و حامیان آنان با حمله موشکی دادند، تشکر کردند.
همچنین ایشان در پایان خطبه دوم، خداوند متعال را به خاطر داشتن رهبری شجاع، مقتدر، مدیر و مدبر، تشکر کردند، و آرزوی توفیق روز افزون طول عمر همراه با سلامتی برای ایشان کردند.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.