سرویس: غیر تولیدی 14:32 - جمعه 02 تیر 1396

توصیه‌هایی فنی برای کاهش اضطراب داوطلبان

مسیر طلایی ۲ هفته پایانی کنکور را چگونه سپری کنیم؟

روز‌های پایانی مطالعه کنکور همواره برای داوطلبان با هیجان و اضطراب بسیاری همراه است که با بهره گیری از روش‌های اصولی می‌توان این مسیر را با موفقیت و کسب نتیجه متناسب با عملکرد گذراند.

به گزارش اصفهان شرق، تا زمان برگزاری کنکور سراسری در مقطع کارشناسی نزدیکبه ۲هفته باقی مانده است که نحوه مطالعه در این واپسین روزها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در واقع داوطلبان در روزهای منتهی به کنکور سراسری با به کارگیری روش های اصولی مطالعه و جمع بندی می توانند در دستیابی به نتایجی درخور تلاش خود طی دوران تحصیل تاثیرگذار باشند و سد کنکور در رشته های پر متقاضی را با موفقیت پشت سر بگذرانند.

یکی از دغدغه های اصلی داوطلبان در این روزها چگونگی مرور دروس و به خاطر سپاری حجم بالای مطالب درسی است که گاه داوطلبان با وسواس هایی از نوع فراموشی تمام مطالب درسی، عدم اطمینان به خود و مواردی از این قبیل مواجه می شوند.

 

 

مطالعه در ۲ هفته پایانی چگونه باشد؟

بررسی سؤال‌ها در آزمون‌های کنکور سال‌های گذشته، نشان می‌دهد که اگر داوطلبی، اطلاعات مقدماتی هر درس را داشته باشد، می‌تواند به تعداد سؤال‌های قابل قبولی پاسخ دهد؛ همین موضوع، باعث می‌شود نحوه‌ی مطالعه در ۲ هفته‌ی آخر، براساس مرور سریع باشد.

محمد رضا پوردستمالچی مشاور تحصیلی در این زمینه عنوان کرد: ۲ هفته آخر را به دوبخش تقسیم می‌کنیم که بخش اول (حدود ۸ روز) که ادامه روش جمع‌بندی آزمون‌های ۲ یا ۳ روز یک‌بار است و بخش دوم، تورق سریع (هفته‌ پایانی)؛ این روش به‌معنی سریع ورق‌زدن است.

وی ادامه داد: داوطلبان باید کتاب‌ها، جزوه‌ها و خلاصه‌نویسی خود را در هر درس در مدت زمانی کوتاه ورق بزنند اما نباید مدت زمان زیادی به مطالعه‌ای هر صفحه اختصاص یابد، همچنین این‌کار باید با آرامش و تأمل انجام شود و نکته‌هایی را که در گذشته (در طول سال تحصیلی) زیر آن‌ها خط کشیده، نگاه کنند تا خاطره‌های خود از مطالعه‌های قبلی مرور شود که این ‌کار، اعتمادبه‌نفس و آرامش بسیار زیادی در داوطلب ایجاد خواهد کرد.

 

تست تالیفی را فراموش کنید

پوردستمالچی اظهار کرد: در ۲ هفته‌ پایانی، تست تألیفی نزنید و در برنامه‌ریزی خود به‌طور حتم، سه سال آخر کنکور را دوباره حل کنید و به‌طور قطع، تعداد بسیار زیادی از تست‌های کنکور، شبیه تست‌های سال‌های گذشته خواهد بود.

وی به پنج توصیه‌ مهم در ۲ هفته‌ پایانی اشاره کرده و گفت: ورزش کنید چراکه سبب تولید «آندروفین» شده و باعث نشاط و کاهش استرس خواهد شد؛ داشتن تغذیه‌ مناسب و مدیریت انرژی به‌طور قطع تأثیر بسیار زیادی در نتیجه‌ی کنکور می گذارد، خواب و استراحت کافی و حداقل هفت ساعت فراموش نشود، مطلب جدید نخوانید و تصور نکنید باید همه‌ مطالب را بدانید.

این مشاور تحصیلی تاکید کرد: یکی از تصورهای غلط داوطلبان کنکور که باعث ایجاد نگرانی زیادی هم می‌شود، این است که فکر می‌کنند اگر مطلبی را کامل یا اصلا نخوانده‌اند موجب شده تا توانایی کسب نتیجه‌ مطلوب نداشته باشند که با بررسی سؤال‌های سال‌های قبل، می‌توان به این نکته دست یافت که برای قبولی در دانشگاه، نیازی نیست تمامی مطلب‌ها را بدانیم؛ فقط کافی است به اطلاعات و فرمول‌های کلی مبحث‌ها، مسلط باشیم و فراموش نشود که “همه‌چیز را فقط همه‌کس می‌دانند”.

 

ریشه اضطراب در کنکور را بخشکانید

اصلی‌ترین پارامتر در رفع اضطراب و ایجاد آرامش، کشف ریشه ترس است؛ در بیش از ۸۰% موارد، علت ترس روشن نیست. این موضوع به خاصیت «پیوسته‌سازی» ذهن افراد بستگی دارد که این خاصیت موجب می‌شود، زمانی که برای دست‌یابی به آرامش به موضوعی فکر می‌کنیم، به صورت ناخودآگاه ذهن ما در دنیای تخیلات سیر کند و ما از موضوع اصلی دور شویم.

پوردستمالچی در این خصوص اظهار کرد: بهترین روش ریشه‌یابی علل ترس‌ها بدون خاصیت پیوسته‌سازی ذهن، نوشتن علت ترس بر روی کاغذ است که این کار رابه روش بارش مغزی (بارش مغزی یعنی پیرامون یک موضوع هر آن‌چه را که به ذهن خطور می‌کند، بیان کنیم) انجام می‌دهیم و هفت دقیقه به خود فرصت دهید تا هر آن‌چه را که می‌توانید، بنویسید.

وی افزود: نوشتن علت اضطراب دو مزیت دارد اول آنکه موجب شفاف‌سازی و از بین‌رفتن ابهام در علت ترس می‌شود و دومین دلیل آن حذف بسیاری از ترس‌ها بعد از شفاف سازی موضوع است.

وی بیان کرد: اگر پس از یافتن ریشه‌ اضطراب تور‌های حمایت‌کننده خود را بسازید و به آنها ایمان داشته‌باشید، احتمال موفقیت شما (عبور از مسیر) بسیار بیشتر خواهد شد در واقع ساختن تور‌های نجات بسیار ساده است، کافی است فرمول زیر را استفاده کنید: “می‌ترسم از این که … و سپس اگر اتفاق بیفتد در عوض ” همچنین یادمان باشد: تور‌های حمایت‌کننده صرفاً برای ایجاد آرامش و در نهایت رسیدن به هدف است و نباید باعث سستی شود.

 

اضطراب روزهای پایانی یادگیری را افزایش می دهد

حدود ۲ هفته تا آزمون سراسری سال ۱۳۹۶ فرصت است شاید تصور داوطلبان آزمون سراسری این باشد که این ۲ هفته، مدت زمان بسیار کمی است و نمی‌توان در این‌مدت، تغییری ایجاد کرد؛ اما اگر کنکور را به یک مسابقه‌ی دومیدانی تشبیه کنیم؛ تأثیر تنها لحظه‌ای توقف، در لحظه‌های پایانی مسابقه (که همه‌ی شرکت‌کنندگان با تمام توان در حال رقابت هستند) به‌طور کامل محسوس خواهد بود.

پوردستمالچی تصریح کرد: در هفته‌های پایانی به‌دلیل افزایش میزان اضطراب، یادگیری نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین در حالی‌که همه‌ داوطلبان در حال دویدن هستند، لحظه‌ای توقف و درس نخواندن، تأثیر بسیار بدی در نتیجه گیری‌ها خواهد داشت.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین مسائل داوطلبان، احساس فراموش‌کردن مطالب در روزهای پایانی است، یادآور شد: این احساس می‌تواند درست یا غلط باشد؛ اما باید توجه کرد که نوع یادگیری، باید با نوع یادآوری هماهنگ باشد؛ به‌این‌معنی که اگر ما مطلب را طوری مطالعه کرده‌ایم که با دیدن گزینه‌ها، پاسخ سؤال، تداعی می‌شود؛ نمی‌توانیم در مورد مطلب، کنفرانس بدهیم و برای شفاف‌شدن احساس فراموشی از مبحث موردنظر، چند تست به‌صورت تصادفی انتخاب کرده  و در مدت زمان معین کنکور پاسخ داده شود که اگر به تعداد سؤال مناسبی پاسخ داده شود، احساس نادرست و در غیر این‌صورت می توان با مطالعه نقاط ضعف را جبران کرد.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.