سرویس: اجتماعی » علمی 14:08 - شنبه 10 اسفند 1392

معاون وزیر علوم تشریح کرد:

آخرین وضعیت راه اندازی مرکز دفاع سایبری

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تولید ۵۵۰ فناوری پیشرفته و ایجاد ۳۰ ساختار پژوهشی را خروجی طرح کلان ملی توسعه فناوری‌های کلیدی زیر سطحی‌ها دانست و گفت: از آنجایی که…

دکتر وحید احمدی در حاشیه یکصد و پانزدهمین جلسه کمیسیون دایمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در این جلسه ۳ موضوع در دستور کار قرار گرفت، افزود: بررسی آیین نامه پیشنهادی شورای عتف از جمله موضوعات مطرح در این جلسه بوده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این باره توضیح داد: این آیین نامه در جلسه قبل این کمسیون مطرح شده بود ولی از آنجا که این آیین نامه برای همه کمیسیون‌های تخصصی مصوب نشده بود از این رو در این جلسه ادامه بررسی این آیین نامه در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در جلسه قبل این کمیسیون تعدادی از دستگاه‌ها درخواست عضویت در کمیسیون‌های تخصصی را ارائه دادند، اضافه کرد: برای این منظور رای گیری به عمل آمد و عضویت تعدادی از دستگاه‌های متقاضی مورد پذیرش قرار گرفت ولی عضویت رسمی این دستگاه‌ها منوط به تصویب شورای عتف خواهد بود.

احمدی ادامه داد: شورای عتف دارای ۱۰ کمیسیون تخصصی، یک کمیسیون هماهنگی و یک کمیسیون دایمی است.

راه اندازی مرکز دفاع سایبری

وی ارائه گزارشی از روند پیشرفت طرح کلان طراحی، معماری و راه اندازی مرکز دفاع سایبری را از موضوعات دیگر مطرح شده در این جلسه نام برد و خاطر نشان کرد: در دنیای فعلی یکی از روش‌های حمله به کشورها حملات سایبری است که ایران نیز همواره تحت هجوم این نوع حملات بوده و هست.

احمدی با بیان اینکه راه اندازی مرکز دفاع سایبری به عنوان یکی از طرح‌های کلان در دستور کار دانشگاه‌ها قرار گرفته است، یادآور شد: این طرح با محوریت دانشگاه صنعتی مالک اشتر و با همکاری دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، علم و صنعت و صنعتی امیرکبیر در حال اجرا است.

دبیر شورای عالی عتف، دستگاه متقاضی این طرح را وزارت دفاع و شرکت ایز ایران ذکر کرد و ادامه داد: بر اساس گزارشی که ارائه شد این طرح طبق اعتباراتی که به آن اختصاص داده شده است پیشرفت ۳ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴ درصد اعتبارات این طرح محقق شده است، گفت: کل مبلغ این طرح ۲۴۰ میلیارد تومان است که از این میزان ۴.۵ میلیارد تومان آن از سوی شورای عتف محقق شده و از سوی دستگاه متقاضی نیز معادل این مبلغ اعطا شده است.

احمدی اظهار داشت: در سال‌های اخیر شاهد حملات سایبری به تاسیسات هسته‌ای و نفت در کشور بودیم از این رو با اجرای این طرح درصدد راه اندازی مرکزی برای تولید نرم افزارهایی در ارتباط به دفاع سایبری هستیم که قادر به ارائه روش‌ها و تکنیک‌های مرتبط با مقابله با حملات سایبری باشد.

تولید ۵۵۰ فناوری در حوزه زیر سطحی‌ها

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بررسی طرح کلان بومی سازی و توسعه فناوری‌های کلیدی زیر سطحی و سامانه‌های زیر سطحی را از دیگر موضوعات این جلسه نام برد و گفت: خروجی این طرح ارائه بیش از ۵۵۰ فناوری پیشرفته در حوزه زیر سطحی و تاسیس ۳۰ ساختار پژوهشی برای سامانه‌های دفاع زیر سطحی خواهد بود.

احمدی دانشگاه محوری دراین طرح را دانشگاه صنعتی اصفهان دانست و ادامه داد: این طرح با سفارش وزارت دفاع با همکاری دانشگاه‌های هرمزگان، بابل و صنعتی مالک اشتر در دستور کار قرار دارد.

وی پیشرفت این طرح را ۳.۵ درصد ذکر کرد و یادآور شد: کل اعتبارات این طرح ۱۰۵ میلیارد تومان بوده که میزان کمی از آن محقق شده است.

منبع : خبرگزاری مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.