سرویس: سیاسی 08:00 - جمعه 02 تیر 1396

استاد حوزه و دانشگاه:

امام خمینی سازش در مسأله فلسطین را نفی می‌کرد/ قدس در اندیشه امام خمینی محدودیت زمان نداشت

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام خمینی هرگونه اقدام سازشکارانه در مسأله فلسطین را نفی می‌کردند، وقتی یاسر عرفات بعد از اینکه تحت فشار کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی سازش کرد، درخواست دیدار با امام را داشت، ایشان به او اجازه ملاقات ندادند و بر استقامت فلسطینیان تأکید داشتند به طوری که اجازه می‌دادند از سهم امام و وجوهات شرعی به مردم فلسطین کمک شود.

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام محسن طالب‌پور اظهار کرد: یکی از ابتکارات ارزشمند حضرت امام خمینی(ره) روز قدس در جمعه پایانی ماه مبارک رمضان بود تا فرصتی برای همبستگی جهان اسلام و آزادی‌خواهان دنیا در حمایت از مردم فلسطین و انزجار از رژیم صهیونیستی فراهم شود.

وی افزود: بعد از اینکه رژیم صهیونیستی بعد از جنگ جهانی دوم با حمایت انگلستان و آمریکا در دل جامعه اسلامی به وجود آمد، رژیم منحوس پهلوی در ایران هم آن را به رسمیت شناخت که امام خمینی در همان سال‌های اولیه مبارزات خود به مقابله با حمایت از رژیم صهیونیستی پرداختند و تأسیس آن را غاصبانه و ظالمانه دانسته، آن را لکه ننگ و خیانتی به دنیای اسلام معرفی کردند و با حاکمیت پهلوی هم به مخالفت برخاستند.

استاد حوزه و دانشگاه اذعان کرد: با وجود اینکه نزدیک 70 سال از تأسیس رژیم صهیونیستی می‌گذرد، مردم فلسطین همچنان به مبارزه خود ادامه می‌دهند، اگرچه آن‌ها سعی داشتند آرمان فلسطین را به فراموشی بسپارند اما اقدام امام خمینی بعد از پیروزی انقلاب در نام‌گذاری روز قدس مانع از این اتفاق شد.

طالب‌پور با اشاره به اندیشه‌های امام خمینی در زمینه فلسطین تصریح کرد: ایشان همواره تأکید داشتند که مسأله فلسطین نه تنها مسأله اول جهان اسلام بلکه مسأله تمام آزادی خواهان و عدالت خواهان جهان است، مسأله فلسطین یک بحث شخصی و مختص به یک کشور خاص در گوشه دنیا نیست بلکه حادثه‌ای است برای همه موحدان جهان و مؤمنان اعصار گذشته که پیرو حق بودند.

وی اضافه کرد: از زمانی که مسجدالاقصی پی‌ریزی شد تا زمانی که این سیاره در گردش است مسأله قدس و فلسطین در اندیشه امام خمینی بدون محدودیت زمانی و مکانی جایگاه ویژه‌ای داشته است و به مسلمانان و مردم فلسطین هم محدود نمی‌شود؛ امروز گستره دنیای اسلام فقط محدود به کشورهای اسلامی نمی‌شود بلکه در کل دنیا بیش از یک‌سوم جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل داده‌اند.

استاد حوزه و دانشگاه مسأله فلسطین را در اندیشه امام خمینی جهان شمول توصیف کرد و گفت: عقبه فکری تشکیل رژیم صهیونیستی به تفکر لیبرال دموکراسی غرب و اسلام‌زدایی آن‌ها باز می‌گردد که به دنبال مقابله با اسلام هستند.

طالب‌پور به وحدت کشورهای اسلامی و آزادی خواهان جهان برای حل مسأله فلسطین اشاره کرد و یادآور شد: در تعابیر امام خمینی آمده که اگر هر کدام از مسلمانان یک سطل آب بریزند، رژیم صهیونیستی را آب خواهد برد و چیزی از آن باقی نخواهد ماند اما حل نشدن مسأله فلسطین پس از گذشت 70 سال به دلیل این است که دولت‌های مدعی اسلامی با یکدیگر متحد نشده‌اند و تا زمانی که جامعه اسلامی به وحدت نرسد این مسأله حل نخواهد شد.

وی ادامه داد: دولتی مثل عربستان که خود را ام‌القری جهان اسلام معرفی می‌کند با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار می‌کند و در تحرکات تروریستی منطقه همکاری دارند و از کمک به مردم فلسطین دریغ می‌کنند حتی به تازگی وقتی قطر از حماس و گروه‌های فلسطینی حمایت کرد، آمریکا و عربستان رابطه خود را با این کشور قطع کردند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر نمی‌توانیم موضوع فلسطین را به طور کامل حل کنیم نباید بگذاریم این مسأله به دست فراموشی سپرده شود، روز قدس به ابتکار امام خمینی یکی از همین عواملی است که نگذاشته است فلسطین از ذهن‌ها پاک شود و حضور مردم در راهپیمایی روز قدس حاکی از این پیام است که هنوز بر سر آرمان امام هستیم و راه او را ادامه خواهیم داد.

طالب‌پور با اشاره به مقاومت مردم فلسطین در حفاظت از سرزمین خود اظهار کرد: امام خمینی هرگونه اقدام سازشکارانه در مسأله فلسطین را نفی می‌کردند، حتی وقتی یاسر عرفات بعد از اینکه تحت فشار کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی سازش کرد، امام به او اجازه ملاقات ندادند و بر استقامت فلسطینیان تأکید داشتند به طوری که اجازه می‌دادند از سهم امام و وجوهات شرعی به مردم فلسطین کمک شود.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: فلسطینیان با همین مقاومت خود توانستند در جنگ 55 روزه موفق شوند و از غزه دفاع کنند و در چند مرحله رژیم صهیونیستی را به شکست وادار کنند.

وی تأکید کرد: مردم در عین حال که در راهپیمایی روز قدس شرکت می‌کنند باید کمک‌های نقدی خود را در حد توان به مردم فلسطین برسانند تا مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی امکان‌پذیر باشد.

طالب‌پور به مواضع مقام معظم رهبری پیرامون مسأله فلسطین هم اشاره کرد و گفت: ایشان تندترین تعابیر را در توصیف رژیم صهیونیستی استفاده می‌کنند و وعده داده‌اند که این رژیم کودک‌کش 25 سال آینده را نخواهد دید.

وی بیان کرد: در روز قدس حتی خاخام‌های یهودی هم در تظاهرات علیه رژیم صهیونیستی در اقصی نقاط جهان شرکت می‌کنند و گردانندگان کنیسه‌ها و کلیساهای مختلف هم برای حضور در روز قدس اعلام آمادگی کرده‌اند تا آرمان فلسطین تقویت شود.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: امام خمینی تأکید داشتند که مسأله فلسطین نباید فرقه‌ای و شیعه و سنی شود، بلکه فلسطین بحث جهان اسلام است؛ گاهی شایعاتی در فضای مجازی مطرح می‌شود که فلسطینیان ناصبی هستند، در حالی که این موارد به سبب انحراف از موضوع اصلی فلسطین بازگو می‌شود و ماه مبارک رمضان وجه اشتراک مسلمانان در حمایت از فلسطین است.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.