سرویس: غیر تولیدی 00:48 - پنجشنبه 01 تیر 1396

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار استادان دانشگاه‌ها و در آستانه روز جهانی قدس:

امروز مبارزه با رژیم صهیونیستی مبارزه با استکبار و نظام سلطه است/ راه الگو دادن غربی‌ها به کشور باید بسته شود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به در پیش بودن روز جهانی قدس، تأکید کردند: امروز مبارزه با رژیم صهیونیستی، مبارزه با استکبار و نظام سلطه است و به همین علت، سیاستمداران آمریکا از این حرکت، احساس ضربه و دشمنی می‌کنند.

به گزارش اصفهان شرق، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (چهارشنبه) در نشستی با صدها نفر از استادان، اعضای هیأت های علمی، پژوهشگران و نخبگان دانشگاهی که بیش از دو ساعت به طول انجامید، با تشریح نقش بی بدیل استادان دانشگاهها در پرورش دانشجویان و شکل دهی به جایگاه ایران در جهانِ بسیار پر مسأله و پر تحول آینده، روز جهانی قدس را بسیار مهم خواندند و تأکید کردند: این روز گرامی، صرفاً اعلام حمایت از یک ملت مظلوم نیست، بلکه نماد مبارزه با استکبار و سلطه گران جهانی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به در پیش بودن روز جهانی قدس، افزودند: بزرگداشت روز قدس صرفاً به معنای دفاع از یک ملت مظلوم که از میهن و خانه خود رانده ‌شده نیست، بلکه امروز دفاع از فلسطین، دفاع از حقیقتی بسیار گسترده‌تر از مسئله فلسطین است.

ایشان تأکید کردند: امروز مبارزه با رژیم صهیونیستی، مبارزه با استکبار و نظام سلطه است و به همین علت، سیاستمداران آمریکا از این حرکت، احساس ضربه و دشمنی می‌کند.

رهبر انقلاب اسلامی سپس موضوع اصلی سخنان خود در این دیدار را تبیین «مسئولیت معلمی و استادی» خواندند و افزودند: استادی که «مثبت‌اندیش، متعهد، امیدوار، معتقد به مبانی دینی و اصالتهای میهنی و مسائل انقلابی» و برخوردار از «احساس مسئولیت و عزم و نیت قاطع برای اقدام» باشد، می‌تواند در وادار کردن دانشجو به فکر و حرکت، نقش کم‌نظیر و بی‌بدیلی داشته باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: در مقابل، اگر نگاه استاد به بیرون از مرزها باشد و اعتقادی به کشور و مفاهیم رایج و معتبر هویتی نداشته باشد، دانشجویانمبارزه با رژیم صهیونیستی، ی با همان نگاه فاسد تربیت می‌کند که این تجربه بسیار تلخ در دوره پهلوی در کشور بوجود آمد و انقلاب اسلامی در واقع کشور را از بر سر کار آمدن آن نسل که از همه اصالت‌های دینی و ملی کاملاً تهی بود، نجات داد.

ایشان، دانشگاه در شکل کنونی آن را «مرکز علم، نوآوری و اثرگذاری بر جامعه و کشور» دانستند و خاطرنشان کردند: از روزی که دانشگاه در ایران تأسیس شد، عوامل سلطه‌گر تلاش کردند از تحقق یک حرکت علمیِ متناسب با استعداد ایرانی و بروز نوآوری جلوگیری کنند، و همچنین اثرگذاری دانشگاه بر جامعه را از طریق دستگاههای امنیتی و فرهنگی وابسته، مدیریت نمایند.

رهبر انقلاب اسلامی، جلوگیری از ورود علوم جدید را از جمله برنامه‌های سلطه‌گران در تضعیف دانشگاه در ایران خواندند و گفتند: در سالهای متمادی دوره پهلوی، غربی‌ها هرگز پیشرفتهای مهم علمی و دانش‌های نو را به دانشگاههای ما منتقل نکردند و با تبدیل کردن دانشگاه به محل انتقال ارزشهای غربی، از بروز هرگونه نوآوری در دانشگاهها جلوگیری کردند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به لبیک پر اهمیتِ دانشجویان و دانشگاهیان به نهضت اسلامی و امام خمینی افزودند: دانشگاه با وجود آنکه دچار مشکلات مبنایی بود و همزمان در معرض دو عامل معارض با تفکرات اسلامی یعنی گرایشهای مارکسیستی و تبلیغات فاسد کننده اخلاقی قرار داشت به صفوف ملت و نهضت اسلامی پیوست و بعد از پیروزی نیز در شکل دهی نهادهای انقلابی نظیر «جهاد سازندگی و سپاه» نقش درجه اول ایفا کرد.

ایشان تأکید کردند: این واقعیت نشان‌دهنده‌ی زمینه مساعد دانشگاه در گرایش به اسلام و انقلاب بود که فرصتی بسیار مهم برای پیشرفت انقلاب و ایران محسوب می‌شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «نجات دانشگاهها از گرایش انحرافی»، «درک اهمیت علم و نوآوری علمی در مراکز دانشگاهی» و «به حرکت درآمدن دانشگاهها» را از برکات انقلاب اسلامی دانستند و افزودند: بسیاری از دانشجویان آن دوران، امروز به استادانی تبدیل شده‌اند که می‌توانند در ایجاد بالندگی در دانشگاهها و حراست از ارزشهای اسلام و انقلاب، نقش‌آفرینی جدی کنند.

رهبر انقلاب دو مسیر مشخص و مکمل را در تحقق این اهداف تعریف و ترسیم کردند: اول؛ «شاگرد پروری و نقش آفرینی استادان روی دانشجویان» و دوم؛ «تأثیرگذاری آنان در محیط بیرون دانشگاه».

ایشان با اشاره به وقوع تحولات بسیار سریع و قاطع در جهان، دهه‌های آینده جهان را بسیار پر مسئله خواندند و خطاب به استادان دانشگاهها افزودند: جوانان دانشجوی این سرزمین را برای روبرو شدن با چنین جهانی پرورش دهید.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اگر نیروی انسانی جوان کشور، «متدین، انقلابی، عمیق، با سواد و مصمم» بار آید، می تواند در تحولات پر شتاب آینده، حصار و حباب تاریخی وابستگی ایران را به معنای حقیقی کلمه بشکند و ایران و ایرانی را در شأن و جایگاه واقعی خود قرار دهد.

ایشان هشدار دادند: در غیر این صورت کشورمان دوباره مانند دوران مشروطه تا قبل از انقلاب، وارد دالان تاریک و طولانی تحقیر و وابستگی خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، وابستگی در اندیشه و عمل را عاملی بسیار منفی برشمردند و افزودند: جوانِ امروز برای مواجهه با قضایای مهم و عجیب دهه های آینده، باید «آگاه، کارآمد، کاربلد، دارای اعتماد به نفس و برخوردار از روحیه مقاوم» باشد و ضمن افتخار به هویت ملی خود، آگاه باشد که منافع ملیِ حقیقی، منافعی است که با هویت ملی در تعارض یا ناسازگاری نباشد.

ایشان، به دنیا آمدن و پرورش جوانان امروز را در ایرانی که به قدرتهای جهان هیچگونه وابستگی ندارد، موجب عدم درک کافی از اهمیت استقلال دانستند و به استادان دانشگاه گفتند: جوانان را قدرشناس استقلال کشور بار بیاورید.

رهبر انقلاب اسلامی پس از تبیین اهمیت نقش استادان در تربیت صحیح جوانان، به عرصه دوم نقش‌آفرینی استادان دانشگاهها یعنی «تأثیرگذاری در محیط بیرون از دانشگاه» پرداختند.

ایشان با اشاره به سخنان چند نفر از استادان در این دیدار، گفتند: مهم این است که اینگونه افکار و دیدگاهها به گوش مراکز تصمیم گیری برسد و در اتخاذ تصمیمات صحیح، مؤثر افتد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، آسیب شناسی و گره گشایی از تلاش‌ها و فعالیت‌هایی را که در سطح کشور به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، از دیگر زمینه های نقش آفرینی استادان دانشگاهها دانستند.

ایشان با ذکر چند مثال در این باره افزودند: «اقتصاد مقاومتی» را همه تأیید می کنند و برای آن، کمیسیون و کمیته تشکیل می‌دهند اما کار پیش نمی‌رود که این مشکل نشان‌دهنده وجود یک گره علمی است و شناسایی و باز کردن آن، کار استادان دانشگاه است.

«به نتیجه نرسیدن تلاش ها برای ایجاد اشتغال در دولتهای قبلی و فعلی»، «عدم پیشرفت محسوس اجرای اصل 44»، «ریشه یابی اینکه چرا نقدینگی عظیم کشور در خدمت تولید و پیشرفت نیست»، «اشکالات نظام بانکی و کافی نبودن نتیجه تلاش ها برای تحقق عدالت اجتماعی» از دیگر مواردی بود که رهبر انقلاب اسلامی، استادان دانشگاه را به آسیب شناسی و گره گشاییِ آنها توصیه کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «کمک به مدیریت کلان کشور» را از دیگر عرصه های نقش‌آفرینی دانشگاهیان برشمردند و افزودند: «ویروسی شدن نرم افزار مدیریت کلان کشور» بدست دشمنان از جمله مسائلی است که همه کارها را دچار اخلال خواهد کرد و برای جلوگیری از بروز این مشکل باید از ظرفیت دانشگاهیان استفاده کرد.

رهبر انقلاب اسلامی، تبیین موضوعات مختلف را از دیگر انتظارات خود از استادان دانشگاهها خواندند.

ایشان با تشکر از یکی از سخنرانان دیدار که درباره ابعاد «سند 2030» سخن گفت، افزودند: این مسئله‌ی بسیار مهم و خطرناکی است که برخی ها در پشت ویترین مراکز مختلف سازمان ملل از جمله یونسکو، در حال ایجاد یک منظومه فکری، علمی، فرهنگی و عملی برای همه ملتها هستند تا همه جهانیان، آنگونه که آنها می خواهند، فکر و عمل کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: سند 2030 جزئی از سند بالا دستی سازمان ملل یعنی «سند توسعه پایدار» است که سلطه گران جهانی در حرکتی معیوب و غلط می خواهند همه ملتها را در چارچوب آن کنترل کنند اما آنها به چه حقی درباره عقاید، سنت ها و فرهنگ دیگر ملتها تصمیم می گیرند؟ اینها واقعیاتی است که استادان دانشگاهها باید برای جامعه تبیین کنند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: اینکه برخی می گویند این اسناد الزام آور نیست، نوعی سطحی نگری است چرا که همه اجزای این اسناد در واقع الزام آور است و اگر محقق نشود، موجب نوعی عکس العملِ آنها خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان این بخش از سخنانشان یک سوال اساسی مطرح کردند: اصولاً چه لزومی دارد این اسناد را بپذیریم و در عمل قبول کنیم که غربی ها باید به ما الگو بدهند؟

ایشان افزودند: چندین سال است که موضوع الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی را مطرح کرده ایم که این الگو باید با تلاش دانشگاهیان تدوین، و راه برای الگو دادن غربی ها به کشور بسته شود.

رهبر انقلاب اسلامی، با یادآوری نتایج ایستادگی ملت و نظام اسلامی در پیشبرد اهداف اسلام و انقلاب تأکید کردند: ملت این راه پر افتخار را ادامه می دهد و به فضل الهی، قطعاً و یقیناً پیروزی نهایی از آنِ اوست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین همگان بویژه اساتید را به استفاده حداکثری از روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و تضرع به درگاه الهی فراخواندند و افزودند: امروز کشور با مسائل و مشکلات فراوانی مواجه است و این مشکلات با همت همه و با تحکیم رابطه با پروردگار متعال قابل حل است چرا که ارتباط با خدا موجب قدرت، امید و گره‌گشایی در مشکلات است.
در ابتدای این دیدار، آقایان:
–    دکتر محمود فتوحی ـ رئیس دانشگاه صنعتی شریف
–    دکتر ابراهیم متقی – استاد تمام دانشگاه تهران
–    دکتر سید حسن قدسی پور – استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر
–    دکتر ابراهیم سوزنچی کاشانی – استادیار دانشگاه صنعتی شریف
–    حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا – دانشیار دانشگاه تهران
–    دکتر کیومرث یزدان پناه – استادیار دانشگاه تهران
–    دکتر حسین عیوضلو – استادیار دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)
و خانم: دکتر خدیجه ذوالقدر – استادیار دانشگاه آزاد اسلامی
در سخنانی به طرح دغدغه ها و دیدگاههای خود پرداختند. مهمترین محورهای دیدگاه‌های اساتید به این شرح است:
–    لزوم بکارگیری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در حوزه‌های تخصصی خود
–    ضرورت توجه ویژه به مفهوم « قدرت و تهدید» و توجه به پیامدهای آن
–    انتقاد از قطع بودن ارتباط دانشگاه با ساختار اداری و برنامه‌ریزی کشور
–    انتقاد از مختومه شدن برخی طرح‌های کلان علمی در کشور
–    لزوم متحول کردن ساختار اقتصادی و توجه به اقتصاد دانش بنیان
–    اهمیت توجه به ظرفیت‌های اسلامی و بومی در موضوع زنان
–    پیشنهاد تشکیل شورای ثبات مالی و مرکز تحقیقات نظام مالی اسلامی
–    انتقاد از نبود نظارت کافی و لزوم نگاه جامع به قوانین پولی و بانکی

همچنین یکی از حاضران در خصوص وضعیت دانشجویان بورسیه مطالبی را مطرح و نسبت به مشکلات ایجاد شده برای این دانشجویان انتقاد کرد. رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ خاطر نشان کردند: این درخواست و تظلمی که مطرح شد حتما باید دنبال و رسیدگی شود و در شبیه این مسائل به وزیر علوم نیز تذکر داده شده است.

در پایان این مراسم، نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد و حاضران، روزه خود را به همراه ایشان افطار کردند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.