سرویس: سیاسی » بین الملل 15:08 - چهارشنبه 31 خرداد 1396

طرح تحریم‌ها علیه ایران و روسیه

مصوبه تحریمی سنا علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا به مانع خورد

طرح تحریم‌ها علیه ایران و روسیه که هفته گذشته به تصویب سنای آمریکا رسید، در مجلس نمایندگان آمریکا با یک مشکل آیین‌نامه‌ای رو به رو شد.

به گزارش اصفهان شرق،  طرح تحریم‌ها علیه ایران و روسیه که هفته گذشته به تصویب سنای آمریکا رسید، در مجلس نمایندگان آمریکا با یک مشکل آیین‌نامه‌ای رو به رو شد.

این در حالی است که نمایندگان حزب دموکرات در کنگره آمریکا اعضای حزب رقیب را به تلاش برای ایجاد تأخیر در پیشبرد این طرح با هدف حمایت از رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا متهم کرده‌اند.

نمایندگان مجلس سنای آمریکا دو هفته پیش طرح تحریم‌های ایران و روسیه را با ۹۸ رأی موافق و ۲ رأی مخالف به تصویب رساندند. این طرح برای تبدیل شدن به قانون، اکنون بایستی در مجلس نمایندگان آمریکا هم به تصویب رسیده و پس از آن به امضای رئیس‌جمهور امریکا برسد.

به گزارش بلومبرگ، سران جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه گفته‌اند قبل از به رأی گذاشته شدن این طرح در این مجلس نمایندگان لازم است سنا یکی از مفاد آن که نقض قانون اساسی آمریکا به شمار می‌رود را اصلاح کند.

«کوین برادی»، رئیس کمیته روش‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید سران این مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که طرح تحریم‌ها نقض یکی از بندهای قانون اساسی موسوم به «بند درآمد» ( Revenue Clause) به شمار می‌رود.

این بند صراحت دارد که روند قانونگذاری تمامی طرح‌های مربوط به افزایش درآمدهای دولت بایستی از مجلس نمایندگان آمریکا آغاز شوند.

«برادی» پیشنهاد کرد که سنای آمریکا این طرح را اصلاح کرده و اطمینان حاصل کند که در آن هیچ بندی درباره درآمد وجود ندارد. وی گفت: «این یک مسئله سیاسی نیست، مسئله حزبی نیست، مسئله‌ای مربوط به قانون اساسی است و ما به روشی مثبت آن را حل خواهیم کرد.»

علی‌رغم این اظهارات، اعضای دموکرات کنگره آمریکا معتقدند که مانع‌تراشی آیین‌نامه‌ای مجلس نمایندگان آمریکا در واقع تلاشی از جانب جمهوری‌خواهان برای تأخیر در فرایند قانونگذاری مصوبه سنا است.

بخشی از مصوبه سنا که به تحریم‌های روسیه مربوط می‌شود اختیارات دونالد ترامپ برای کاهش تحریم‌ها علیه روسیه را محدود می‌کند و دموکرات‌ها به همین دلیل معتقدند که نمایندگان حزب رقیب،از سر وفاداری به ترامپ در صدد اخلال در مسیر پیشرفت آن برآمده‌اند.

به گزارش رویترز، الیوت انگل، عضو ارشد حزب دموکرات در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «این چیزی جز تاکتیک به تأخیر انداختن روند پیشبرد طرح نیست و مردم نباید فریب این روند ظاهراً پیچیده پارلمانی را بخورند.»

برخی از سناتورها هم معتقدند که کاخ سفید احتمالاً مجلس نمایندگان را گلوگاهی می‌بیند که می‌تواند جلوی تصویب این طرح را بگیرد.

روزنامه واشنگتن‌پست‌ نوشته حل و فصل مانع پیش‌آمده مسئله ساده‌ای نیست و دست‌کم از  تبدیل شدن سریع طرح تحریم‌ها علیه ایران و روسیه به قانون جلوگیری می‌کند.

اعضای ارشد مجلس نمایندگان آمریکا ممکن است اکنون این طرح تحریمی را به چهار کمیته تخصصی که طرح در حیطه صلاحیت آنها قرار می‌گیرد ارائه کنند.

طرفداران تحریم‌ها معتقدند در صورت وقوع این رویداد، طرح در بهترین حالت به تأخیر خواهد افتاد و در بدترین حالت، به کل از بین خواهد رفت، چرا که هر کدام از نمایندگان تلاش خواهد کرد درباره بخشی از طرح اعمال نظر کند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.