سرویس: اجتماعی 03:29 - سه شنبه 30 خرداد 1396

فوق تخصص روماتولوژی:

والدین نگران درد رشد کودکان خود نباشند/ نرمی مفصل مشکلی بسیار شایع است

دکتر ودود جوادی گفت: 10 تا 20 درصد کودکان در سنین مدرسه دچار دردهای عضلانی می‌شوند که ممکن است خوش‌خیم و در بعضی موارد هم تا حدی چالش‌زا باشد.

یک فوق تخصص روماتولوژی کودکان در گفتگو با خبرنگار اصفهان شرق، از درد رشد به عنوان شایع‌ترین دلیل مراجعه کودکان به پزشکان روماتولوژیست یاد کرد و گفت: یکی از شایع‌ترین عوامل مراجعه به ما، مشکلات اسکلتی-عضلانی و دردهای اندام تحتانی است.

دکتر ودود جوادی گفت: 10 تا 20 درصد کودکان در سنین مدرسه دچار دردهای عضلانی می‌شوند که ممکن است خوش‌خیم و در بعضی موارد هم تا حدی چالش‌زا باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه شایع‌ترین این دردها مانند درد رشد و نرمی مفصل خوش‌خیم است و درد رشد شایع‌ترین درد عضلانی است که در بچه‌های 2 تا12 سال اتفاق می‌افتد و پسران و دختران به تساوی به آن دچار می‌شوند.

این متخصص روماتولوژی افزود: در این موارد کودکان با دردهایی که در اندام تحتانی‌شان و مواضعی مثل ساق پا، زانوها و پشت ران و اندام‌های قدامی دارند به ما مراجعه می‌کنند که این دردها در مواردی که کودک فعالیت زیادی داشته به وجود می‌آیند.

وی گفت: این درد ممکن است در شب آنقدر زیاد باشد که کودک را از خواب بیدار کند، اما زمانی صبح از خواب بیدار می‌شود، دردی حس نمی‌کند و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

ودود جوادی در خصوص درمان‌ها و خصوصیات درد رشد تصریح کرد: این موارد کودک هیچ‌گونه علامت خطر مانند تب، کاهش وزن، کاهش اشتها، درد موضعی در نقطه خاصی از بدن و علامت خطر در آزمایش‌ها و عکس‌ها از خود نشان نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: در واقع این درد که والدین را نگران می‌کند، ناشی از رشد کودک است که با مرور زمان و افزایش سن او برطرف می‌شود و در صورتی که پزشک پس از معاینات و آزمایش‌های اولیه به آنان اطمینان داد، راه درمان آن ماساژ دادن، گرم کردن، استفاده از دوش آب گرم بعد از فعالیت‌های ورزشی و گاهی استفاده از مسکن‌ها به مدت محدود است.

دکتر جوادی افزود: اشتباه گرفتن نرمی مفصل با درد رشد یکی از اشتباهات رشته روماتولوژی است و از آنجایی که دردهای نرمی مفصل شبیه درد رشد است، در بعضی از موارد با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند، اما وجه تمایز این دو این است که در نرمی مفصل پزشک متوجه می‌شود که محدوده حرکتی مفاصل کودک بیشتر از حالت عادی است.

وی در خصوص درمان‌های نرمی مفصل توضیح داد: نرمی مفصل مشکلی بسیار شایع است که از 10 تا 40 درصد کودکان در سن مدرسه به آن دچار می‌شوند و در این بیماری توصیه‌ها و درمان‌های خاص، درمان‌های حمایتی، ورزش‌های خاص، تقویت عضلات، فیزیوتراپی و حتی گاهی تعدادی از داروها به کمتر کردن شکایت کمک می‌کند.

متخصص مربوطه تصریح کرد: نرمی مفصل در صورتی که با درد همراه نباشد، تیپ اسکلتی است و بیماری اطلاق نمی‌شود، اما در صورتی با دردهایی همراه باشد که در عضلات و استخوان‌ها و اندام‌ها ایجاد می‌شود، بیماری است.

وی افزود: بین 5 تا 20 درصد کودکان به این سندرم دچار می‌شوند و در خیلی از موارد پزشک دقت نمی‌کند و درد کودک را به بیماری‌های دیگر نسبت می‌دهد.

دکتر جوادی در خصوص عوارض نرمی مفصل توضیح داد: برای مثال یکی از نتایج نرمی مفصل کف پای صاف است. اگر کف پای صاف ناشی از نرمی مفصل باشد، توصیه‌های نرمی مفصل، استفاده از کفی‌های خاص، کفش‌های خاص، کمک می‌کند که دردهای کودک کاهش پیدا کند ولی ممکن است این بیماری را به چیزهای دیگر نسبت بدهند.

انتهای پیام/ فرشته وکیلی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.