سرویس: فرهنگ و هنر 15:01 - شنبه 27 خرداد 1396

در واکنش به توهین بهناز جعفری به خبرنگاران؛

توهین خانم بازیگر پیگیری حقوقی می‌شود

چهارشنبه گذشته نشست خبری سریال «زیرپای مادر» با حضور برخی از عوامل تولید این مجموعه و جمعی از خبرنگاران برگزار شد که نهایتاً با حاشیه و جنجال نیمه‌تمام ماند.

به گزارش اصفهان شرق، زیرپای مادر مجموعه رمضانی شبکه یک سیما به تهیه‌کنندگی خانم زینب تقوایی و کارگردانی آقای بهرنگ توفیقی است که توانسته مخاطبان قابل توجهی را به خود جذب کند. تهیه‌کننده این سریال قبلاً هم مجموعه‌های موفقی چون «دودکش» و «پشت بام تهران» را تولید کرده است.

نشست خبری
هفته گذشته برای حضور در نشست خبری «زیرپای مادر» از خبرنگاران دعوت به عمل آمد. به‌دلیل دور بودن محل برگزاری نشست و همچنین ایام ماه مبارک رمضان، برنامه با تأخیر آغاز شد و از تیم تولید کارگردان، تهیه‌کننده و دو نفر از بازیگران برای پاسخگویی به سؤالات اهالی رسانه حضور داشتند.
تقریباً در اواخر جلسه خانم «بهناز جعفری» از بازیگران این سریال هم با تأخیر یک ساعته به نشست آمد و پس از دقایقی اوضاع تغییر کرد.
خبرنگاری، نظر کارگردان سریال را در رابطه با تصور مردم از تشابه دیالوگ‌های سریال او و آثار مسعود کیمیایی جویا شد و پاسخی شنید که ناگهان به‌صورت داوطلبانه، خانم بازیگر تازه‌وارد در مقام پاسخگویی برآمده و گفتند که همه این مسائل از بی‌سوادی منتقدان و خبرنگاران نشأت می‌گیرد که نه شناختی از مسعود کیمیایی دارند و نه بهرنگ توفیقی؛ البته این موضوع به همین‌جا ختم نشد و بهناز جعفری در ادامه جلسه را خسته‌کننده و بدون سؤال تحلیلی و عمیق نامید.
اما نقطه اوج این بی‌حرمتی عجیب و کم‌سابقه، نسبت به یکی از خبرنگاران کم‌حاشیه رسانه‌ها صورت گرفت که بهناز جعفری در پاسخ به سؤال فنی وی، گفت: آقای خمار! یک چیزی بالا انداختی.
این جملات تیر خلاصی به این نشست بود و خبرنگاران حاضر در جلسه در اعتراض به این رفتار جلسه را ترک کردند؛ بدون اینکه مانند مخاطب بی‌حرمتی کنند.

عذرخواهی تهیه‌کننده، استعفای مشاور رسانه‌ای
پس از اتفاقات نشست خبری و هتک حرمت اهالی رسانه، خانم زینب تقوایی تهیه‌کننده این سریال جور بازیگر هتاک را کشید و محترمانه از خبرنگاران عذرخواهی کرد. پس از آن آقای هادی اعتمادی که مشاور رسانه‌ای سریال زیرپای مادر بود، طی یادداشتی در فضای مجازی و رسانه‌ها با عذرخواهی بابت اتفاقات پیش آمده، در حمایت از اهالی رسانه و همکارانش از ادامه کار با این پروژه انصراف داد.

استندآپ رامبدجوان با حرمت خبرنگاران
پس از حواشی به‌وجود آمده، آقای رامبدجوان در یک فایل صوتی نسبت به اتفاقات پیش آمده واکنش نشان داد و باعث گسترش حواشی و خشم اهالی رسانه شد.
جوان گفت: «تعداد قابل توجهی از بازیگران و خبرنگاران بی‌سوادند؛ بدم نمی‌آید که باعث سوزش بعضی از جاهای حساس آن عزیزان «خبرنگاران» شوم؛ این لحن ننه من غریبم شما «خبرنگاران» می‌تواند ناخوشایند و موذیانه باشد.» جملات فوق بخشی از عبارات تند و زننده مجری خندوانه نسبت به خبرنگاران بود که باعث تعجب بسیاری از مخاطبان شد.

پیگیری حقوقی می‌کنم
آقای حجت‌الاسلامی، از خبرنگاران کم‌حاشیه رسانه است که در نشست خبری مذکور مورد توهین قرار گرفت. وی گفت: می‌دانید که خبرنگار، گزارشگر، عکاس خبری، روزنامه‌نگار منتقد و‌… جملگی از اهالی قلم و رسانه هستند که هر یک در مقطعی از شکل‌گیری یک اثر سینمایی از پیش‌تولید گرفته تا حتی پس از مرگ سازندگان اثر همراه آن اثر بوده و به بهتر و بیشتر دیده شدن آن و هنرمندانش کمک می‌کنند. به همین خاطر، خبرنگاران قطعاً از اهالی سینما به‌حساب می‌آیند و اگر یک هنرمند در طول دوران زندگی خود تنها با چند اثر در تعامل حرفه‌ای است اهالی رسانه در طول تنها یکسال به تبع شغل خود با بیش از این تعداد اثر همراهی دارند. بر همین اساس است که منتقدان و نویسندگان تشکیل‌دهندگان یکی از انجمن‌های عضو خانه سینما هستند. این خبرنگار درباره مسائل حقوقی مربوط به این حواشی گفت: باید حقوق و وظایف هر دو طرف تعریف شود. این مساله در حوزه ورزش مدت‌ها قبل حل شده است و پروتکل‌های حضور در نشست‌های خبری کاملاً جا افتاده است؛ اما برخی از سینماگران ما ثابت کرده‌اند که این مساله را بلد نیستند. حجت‌الاسلامی در پایان افزود: من به واسطه شغلم به‌رغم لزوم حضور در یک مراسم افطاری خانوادگی، برای ادای دین به این اثر و انجام وظیفه برای رسانه‌ام و مخاطبانش و به احترام عوامل خالق این اثر، در نشست حضور یافتم. با اینکه از این حواشی گریزانم اما به جهت تکرار نشدن این مسائل و این ‌که هیچ‌کس و در هیچ جایگاهی حق توهین به دیگری را ندارد، به لحاظ قانونی پیگیر موضوع خواهم شد.

کمپینی برای حفظ حرمت
پس از اتفاقات نشست خبری و همچنین عقبه این دست حواشی که قبلاً هم توسط برخی از بازیگران دیگر رخ داده بود، بسیاری از اهالی رسانه به‌صورت خودجوش در جهت حفظ حرمت حرفه خود برای ایجاد کمپینی اقدام کردند. تاکنون ۴۰۰ نفر به این کمپین پیوسته‌اند. در توضیح این پویش آمده است: کمپین «توهین به اهالی رسانه ممنوع» با هدف حفظ حرمت و حقوق خبرنگاران و عکاسان و منتقدان و جلوگیری از توهین به اهالی رسانه تشکیل شده و فارغ از هرگونه هدف و رویکرد سیاسی است. خبرنگاران، باتوجه به جایگاه فرهنگی و حضور فعال اجتماعی خود فاقد هرگونه صنف حرفه‌ای جدی هستند. قشری که با توجه به ذات حرفه‌ای خود همواره در جهت احقاق حق مردم هستند اما در بسیاری از موارد، حقوق خود را کسب نمی‌کنند. مورد نشست خبری فوق تنها مشتی است از خروار که در آنها اهالی رسانه مورد هتک حرمت یا بی‌عدالتی قرار می‌گیرند. پیگیری ایجاد یک صنف مستقل حرفه‌ای به معنای واقعی کلمه مطالبه‌ای است که می‌تواند با ایجاد کمپین «توهین به اهالی رسانه ممنوع» به سرانجام برسد؛ از مدیران دولتی سال‌های مختلف که در این باب آبی گرم نشده، لااقل خود خبرنگاران پیگیر حقوق خود شوند.

انتهای پیام/ندای اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.