سرویس: سیاسی 10:40 - شنبه 27 خرداد 1396

آموزه هایی از حادثه تروریستی مجلس؛

از دوربین مدار بسته تا انفاق امنیتی!

به یاد داشته باشیم که هزینه کردن در امنیت ملی – از یک دیوار آجری تا هزاران موشک – اقتدار و سربلندی جمهوری اسلامی ایران را به دنبال دارد و به تعبیر خداوند متعال در سوره انفال نوعی «انفاق» است…

به گزارش اصفهان شرق، هنگامی که شنیدیم افسر ناجا فقط و فقط با یک شلیک تروریست داعشی را هدف قرار داده است، در حالی که شاید هیچ گاه در میدان عملیاتی درگیر نشده است،

یا زمانی که از جان گذشتگی شهید تیموری و رشادت پاسدار یوسفی را مشاهده کردیم تا تروریست ها در اهداف خود ناکام شوند،

به خود بالیدیم که در ایران اسلامی  هستیم.

اما در دو حادثه تروریستی گذشته نکات مهم و قابل توجهی وجود داشت که به طور قطع مد نظر نیروهای امنیتی قرار گرفته است ولی بیان آن نیز به جهت خواست عمومی، مطالبه از نهادهای مسئول و به تبع آن افزایش آمادگی و صلابت آنان لازم است:

۱) کارکرد دوربین مداربسته: در فیلم های منتشر شده در برنامه جهان آرا- شبکه افق- لحظه به لحظه اقدامات تروریست ها مشاهده شد و شاید به حماقت آنان خندیدیم ولی آنچه نگران کننده است عدم کنترل همزمان ده ها دوربین –که جانمایی آن ها بسیار عالی بوده – توسط کارشناسان امنیتی است.

با توجه به این خطای راهبردی لازم است شرایط استفاده و کاربرد این دوربین ها در اسرع وقت اصلاح گردد تا ضمن برطرف شدن این ضعف امنیتی، از سرمایه گذاری انجام شده بر امکانات و تجهیزات، به صورت موثر استفاده شود و در زمان مناسب با تهدیدها مقابله شود.

۲) تور و رصد امنیتی: رصد گروه های ضد امنیتی مکمل عملیات شناسایی آنان است. کمتر از ۲۴ ساعت از این حادثه تروریستی هویت اغلب تروریست ها شناسایی شد، عکس یک نفر از آن ها منتشر شد و سوابق خرابکارانه آنان در عراق و سوریه تشریح شد. این موضوع از یک سو حکایت از اشراف نیروهای امنیتی بر نیروهای مخل امنیت است ولی از سوی دیگر این شبهه را ایجاد کرد که افراد مارک دار شناسایی شده از تور امنیتی گریخته و به راحتی عملیات تروریستی انجام داده اند.

کما اینکه بر اساس اطلاعات منتشر شده در بازداشت های انجام شده در لارفارس، مبلغینی دستگیر شده اند که پیش از این به فعالیت تخریبی –تبلیغی مشغول بوده اند و حادثه تروریستی منجر به دستگیری آنان شده است، در حالی که مشخص نیست در ایام فعالیت خود چند نفر انسان بیگناه را ترور فکری و عقیدتی کرده اند.

۳) دیوار، موشک و انفاق: سال ها پیش سازمان پدافند غیر عامل بر اساس نگاه کارشناسی به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد که جهت کاهش تهدیدهای امنیتی، ساختمانی (دیوار) قبل از صحن علنی مجلس ساخته شود. در همان زمان یکی از نمایندگان اغلب معترض اصفهان، به ساخت این دیوار اعتراض کرد که البته با نظر کارشناسان و همراهی نمایندگان، این اقدام عملیاتی شد و به لطف خدا عمل به نظریه کارشناسی و ساخت آن بنا یکی از عوامل عدم دسترسی تروریستها به صحن علنی مجلس شد.

به یاد داشته باشیم که هزینه کردن در امنیت ملی – از یک دیوار آجری تا هزاران موشک – اقتدار و سربلندی جمهوری اسلامی ایران را به دنبال دارد و به تعبیر خداوند متعال در سوره انفال نوعی «انفاق» است که در غیر اینصورت و به عنوان مثال دست یابی تروریست ها به صحن علنی مجلس جدای از خسارت های انسانی، نگاه سایر کشورها به توانمندی امنیتی در کشورمان را به میزان قابل توجهی کاهش می داد.

۴) دو روی سکه اقتدار: آنچه در اخبار منتشره حوادث تروریستی مشخص بود و در فیلم های منتشره در برنامه جهان آرا تایید شد، عوامل تروریستی برای شناسایی حضور مستقیمی پیش از عملیات در نقاط عملیاتی نداشته بودند و از مهمترین دلایل شکست عملیات آنان عدم آشنایی با جغرافیای حرم و مجلس بود. شاید افرادی برای آنان جغرافیا را تشریح  کرده بودند ولی ترس دهشتناک از اقتدار و توانمندی نظام جمهوری اسلامی باعث شده بود که تروریست ها حتی یکبار به محل مراجعه نکرده باشند و اینگونه وعده الهی مبنی بر مرعوب شدن دشمنان از اقتدار نظام محقق شد و اقدامات کور آنان را به دنبال داشت.

در پایان یادآوری می کنم که شکست اهداف تروریست ها، از لطف خدای متعال به جهاد نظامی و امنیتی ارکان نظام و تحقق فراز مرعوب شدن  دشمنان مشخص و غیر مشخص در آیه شریفه «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّه وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللّهِ وَ عَدُوَّکُمْ وَ آخَرینَ مِنْ دُونِهِمْ لاتَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْء فی سَبیلِ اللّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَ أَنْتُمْ لاتُظْلَمُونَ» است که بواسطه تمرکز بر توانمندی های دفاعی و امنیتی است:

(هر نیروئى در قدرت دارید براى مقابله با آنها (دشمنان) آماده سازید و اسب هاى ورزیده (براى میدان نبرد) تا به وسیله آن دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید و (همچنین) گروه دیگرى غیر از اینها را که شما نمى شناسید و خدا آنها را مى شناسد و هرچه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعى اسلام) انفاق کنید به طور کامل به شما باز گردانده مى شود و به شما ستم نخواهد شد.)

لذا اکنون که به مدد خدای متعال و بهای خون شهیدان و پایداری ایثارگران و خانواده های آنان اقتداری مثال زدنی به دست آورده ایم، آن را به ثمن بخس از دست ندهیم و ضمن تداوم، ارتقا و بهبود سیاست های کلان دفاعی و امنیتی، برطرف نمودن نقاط ضعف احتمالی با جدیت پیگیری شود تا دشمنان انقلاب اسلامی در دست یابی به اهداف پلید خود ناکام شوند.

انتهای پیام/ندای اصفهان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.