سرویس: سیاسی 09:25 - جمعه 26 خرداد 1396

رئیس دانشکده اهل بیت دانشگاه اصفهان:

اجرای برخی از مفاد سند 2030 از چند سال پیش آغاز شد/ شهید آوینی مصداق بارز آتش به اختیار فرهنگی بود

رئیس دانشکده اهل بیت دانشگاه اصفهان گفت: دولت 2 تا 3 سال پیش از آن که طرح سند 2030 را در شورای انقلاب فرهنگی مطرح کند، مفاد آن را در دستور کار خود قرار داد و آثار آن در تألیف بسیاری از کتب کودکان و نوجوانان و کتاب‌های کمک‌درسی به راحتی مشهود است.

به گزارش اصفهان شرق، امیرحسین بانکی‌پورفرد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با «آتش به اختیار»اظهار کرد: سابقه این فرمایشات در وصیت‌نامه حضرت امام(ره) نیز ریشه دارد.

وی افزود: امام خمینی(ره) در وصیت‌نامه خود آورده‌اند «به جوانان انقلابی خود وصیت می‌کنم که هر جا که انقلاب به خطر افتاد چنانچه مراجع ذیربط به وظایف خود عمل نکردند، جوانان انقلابی باید خودشان وارد میدان شوند» که یکی از مصادیق این وصیت موضوع آتش به اختیاری است که رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ به آن اشاره داشتند.

کارشناس مسائل فرهنگی گفت: حال که مراجع فرهنگی خواب هستند و توجهی به اولویت‌های فرهنگی ندارند، جوانان انقلابی باید از مبانی فرهنگ اسلامی در جامعه حمایت کنند.

* آتش به اختیار در حوزه مصداق است نه معیار

وی عنوان داشت: موضوع آتش به اختیار دارای جوانب مختلفی است که باید به همه آن‌ها توجه کرد؛ در مقاطعی که مسؤولان حواسشان جمع موضوعات فرهنگی است باید هماهنگی‌های لازم برای اقدامات فرهنگی صورت گیرد اما در زمانی که مرجع فرهنگی کار خود را به درستی انجام نداده جوانان باید آتش‌ به اختیار عمل کنند.

بانکی‌پور خاطرنشان کرد: آتش به اختیار مخصوص زمان‌هایی است که جهت و طول مسیر روشن است و طرح عملیات فرهنگی از قبل پیاده‌سازی شده ولی در مراحلی ارتباط با مرکز قطع می‌شود، البته این آتش به اختیار بودن در چارچوب‌های مشخص کشور باید اجرایی شود و جوانان باید مراقب باشند که از این چارچوب‌ها خارج نشوند.

وی اذعان داشت: در موضوع آتش به اختیار، معیارها در اختیار جوانان نیست بلکه مصداق‌ها در اختیار آنان است؛ بنابراین در این موضوع نباید معیارسازی و تعیین جهت توسط جوانان صورت گیرد چراکه تعیین مصادیق و فرمان عملیات قبلاً توسط فرمانده فرهنگی مشخص شده ولی در مقطعی ارتباط قطع شده است و در همان چارچوب عملیاتی باید آتش به اختیار بود.

* آتش به اختیار در حوزه فرهنگی است نه در حوزه امنیتی و سیاسی

رئیس دانشکده اهل بیت دانشگاه اصفهان متذکر شد: ممکن است در آینده برخی افراد به دلیل فقدان مبانی، ارزش‌ها و معیارهای انقلابی دست به اقدامات اشتباهی بزنند و از موضوع «آتش به اختیار» استفاده‌هایی شود که بعداً تأثیرات منفی داشته باشد.

وی با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا ابراز کرد: بارها و بارها حضرت امام(ره) مقام معظم رهبری اعلام کرده بودند که مسأله تسخیر سفارت آمریکا در اول انقلاب مسأله ویژه و به خصوصی بود و شرایط جاسوسی در آن محرز شده بود، بنابراین پس از آن موضوع جوانان دیگر نباید نسبت به سفارتخانه‌های کشورهای مختلف تعرضی داشته باشند.

بانکی‌پور اظهار داشت: باید به این نکته توجه داشت که رهبر معظم انقلاب موضوع آتش به اختیار را در حوزه فرهنگ مطرح کرده‌‌اند و نه در حوزه‌های امنیتی و سیاسی و منظور از آتش به اختیار در حوزه‌های فرهنگی یعنی اینکه نیروهای خودجوش مردمی با خلاقیت خود در برابر هجمه‌های فرهنگی دشمن را خنثی کنند، آنان باید بررسی کنند که چگونه می‌توانند با نفوذ فرهنگی مبارزه کنند.

* شهید آوینی مصداق بارز آتش به اختیار فرهنگی بود

وی اضافه کرد: آتش به اختیار در بسیاری از مجموعه‌هایی که مورد تائید مقام معظم رهبری بوده، مشاهده شده است؛ برای مثال شهید آوینی در دهه 70 قلم به دست گرفته بود و اقدم به تولید مستند روایت فتح می‌کرد و این در حالی بود که کسی به او مأموریتی نداده بود اما با چارچوب‌هایی که از فرمایشات رهبر معظم انقلاب دریافت کرده بود وارد چنین عملیات فرهنگی و هنری شد و مصداق بارز آتش به اختیار فرهنگی بود.

کارشناس مسائل فرهنگی عنوان داشت: آتش به اختیار یعنی اینکه هر کسی بسته به توانایی خود در عرصه‌های فرهنگی با حفظ معیارها و آرمان‌های انقلابی عملیاتی را آغاز کند و منتظر دستورالعمل از بالادست نباشد.

* متولیان فرهنگی کشور یا خوابند یا معذوریت دارند

وی در پاسخ به چرایی مطرح شدن موضوع آتش به اختیار در این برهه از زمان تصریح کرد: این امر 2 دلیل دارد که یکی اینکه متولیان فرهنگی کشور یا خواب هستند و یا معذوریتی دارند که نمی‌توانند وارد بسیاری از عرصه‌ها شوند؛ ممکن است مسائلی وجود داشته باشد که اجازه عملیات‌های فرهنگی را به متولیان آن ندهد اما دست جوانان انقلابی در این موضوع باز است.

بانکی‌پور تأکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی چندین مرتبه موضوع سند 2030 را در دستور کار خود قرار داد و هر بار این مسأله را به دلیلی از دستور جلسات خارج می‌کردند، یعنی دبیرخانه به وظیفه خود عمل می‌کرد ولی مقامات بالاتر تصمیم به حذف آن از صورت جلسه می‌شدند.

* جوانان انقلابی در مواجهه با سند 2030 غفلت کردند

وی با تأکید بر خروش جریان‌های خودجوش فرهنگی در مسائل مختلف عنوان داشت: این جریان‌ها باید هوشیار باشند که پیش از آن که رهبر معظم انقلاب خود را خرج جزئیات یک مسأله کند، آنان باید وارد عمل شوند؛ در مسأله 2030 به جریان‌های فرهنگی و انقلابی ایراد وارد است که چرا قبل از آنکه مقام معظم رهبری وارد عمل شوند کاری نکردند؟

رئیس دانشکده اهل بیت دانشگاه اصفهان افزود: جوانان انقلابی باید به روز باشند و به موقع در مسائل فرهنگی ورود کنند چراکه مراجع فرهنگی بالادست درگیر سلسله‌مراتب اداری هستند و توانایی اقدام اجرایی مؤثری ندارند؛ نمونه‌های زیادی از اوایل انقلاب وجود داشته که رهبر انقلاب در خصوص موضوع به صورت کلی اشاراتی داشته‌اند و سپس نیروهای انقلابی وارد عمل می‌شدند.

وی اضافه کرد: در خصوص موضوع سند 2030 که متولیان فرهنگی کوتاهی کردند دیگر چرا جوانان انقلابی و فرهیختگان از عموم جامعه از قضیه جا ماندند و بیدار نشدند؟ بنابراین علاوه بر کوتاهی مراجع رسمی فرهنگی جوانان انقلابی هم در مواجهه با سند 2030 غفلت کردند و بیداری لازم را از خود نشان ندادند.

* ضعف شدید در فرآیند اجرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی

بانکی‌پور بیان داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات بسیار خوبی دارد اما فرآیند اجرایی در این شورا بسیار ضعیف است.

وی افزود: برای مثال پس از برگزاری 30 تا 40 جلسه بحث و تبادل نظر در شورای عالی انقلاب فرهنگی یک قانون و یا سند به تصویب می‌رسد، حال باید این سؤال را پرسید که مراحل نظارت و اجرای آن مصوبات کجا بررسی می‌شود؟

کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در ابتدای کار باید روی این سند فرهنگ‌سازی شود و سپس بر روی شرایط اجرایی آن نظارت و بازخواست صورت گیرد؛ مقامات مسؤول نیز باید در رابطه با خروجی این سند و اینکه براساس این سند چند کتاب درسی اصلاح شده پاسخگو باشند.

* اجرای برخی از مفاد سند 2030 از چند سال پیش آغاز شد

وی با اشاره به اجرای غیرقانونی سند 2030 پیش از مطرح شدن آن تصریح کرد: دولت 2 تا 3 سال پیش از آن که طرح سند 2030 را در شورای انقلاب فرهنگی مطرح کند، مفاد آن را در دستور کار خود قرار داد و آثار آن در تألیف بسیاری از کتب کودکان و نوجوانان و کتاب‌های کمک‌درسی به راحتی مشهود است.

بانکی‌پور به مصداق اجرا شدن مفاد سند 2030 در کتاب کمک‌درسی ریاضی مقطع ابتدایی اشاره کرد و یادآور شد: برای آموزش جمع در این کتاب در قالب یک تمرین، تصویر تعدادی دختر و پسر آمده که هر کدام با دارا بودن یک عدد معین در کنار یکدیگر نشان داده شده و در صورت مسأله عنوان شده که «دوست هر کدام از این پسرها را در دخترها پیدا کن و اعداد آن‌ها را با یکدیگر جمع کن تا به عدد 10 برسی».

* عده‌ای از مسؤولان شیفته غرب هستند

وی با بیان اینکه پیش از تصویب سند 2030 قسمت‌های زیادی از این سند به مرحله اجرا درآمد، اذعان داشت: بنابراین آثار سند 2030 در بسیاری از کتب درسی مقاطع مختلف کاملاً مشهود بوده و طی 2 تا 3 سال اخیر ریشه‌های این سند در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان به تدریج رشد کرده است؛ عده‌ای از مسؤولان هم که شیفته و آموزش‌دیده غرب هستند و به مبانی آموزشی غربی اعتقاد دارند چراکه فرهنگ غرب در فکر و اعتقاد آن‌ها نفوذ کرده است.

رئیس دانشکده اهل بیت دانشگاه اصفهان بیان کرد: نفوذ در افکار یکی از خطرناک‌ترین انواع نفوذ است، بنابراین مسؤولانی که تحصیل‌کرده خارج از کشور هستند به خوبی می‌دانند که برای آنکه مقاله و یا پایان‌نامه‌شان پذیرفته شود باید چه استانداردهایی را رعایت می‌کردند و سپس رفته‌رفته این استانداردها در ذهنشان نقش می‌بسته است و کار علمی را مبتنی بر رعایت فرهنگ غربی می‌دانند.

* آموزش متد غربی در رشته روانشناسی دانشگاه‌های کشور

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر در غرب کسی درصدد پرداختن به تفاوت‌های جنسیتی باشد فوراً بایکوت می‌شود، تفاوت جنسیتی مفهوم کاملاً مشهودی است؛ برای مثال یکی از کارمندان بی‌بی‌سی کتابی با عنوان «جنسیت مرد» تألیف کرده و در آن می‌گوید «اینکه زن و مرد هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند یک دروغ بزرگ می‌گویم و اگر دانشمندی بخواهد در خصوص تفاوت‌های جنسیتی تحقیق و بررسی کند به طور کلی بایکوت و طرد خواهد شد».

بانکی‌پور خاطرنشان کرد: بنابراین در غرب هر آنچه که از نظر علمی تفاوت زن و مرد را ثابت کند، مطرود است؛ حال دانشجویان روانشناسی در کشور ما نیز مجبور است در چنین دستگاهی پرورش یابد و نتیجتاً تفاوت‌های جنسیتی را به رسمیت نشناسد و این همان نفوذ فکری است و این مفهوم را می‌رساند که اگر می‌خواهی در عرصه علم و دانش مقاله ارائه دهی و پذیرفته شوی باید براساس روال غربی فکر کنید.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.