اصفهان شرق

ضرورت بر تسریع در افزایش بهره وری آب بخش کشاورزی

کدخبر: 135851
1396/03/25 در ساعت 11:52

به گزارش اصفهان شرق، روابط عمومی استانداری اصفهان به نقل از رسول زرگرپور اعلام کرد: در این طرح بر ضرورت بهره وری از آب کشاورزی بویژه در شرق استان در شورای عالی آب و شورای هماهنگی تاکید شده است.
زرگرپور که در نخستین جلسه کارگروه استانی آب و کشاورزی و کمیسیون(آئین نامه ماده 11) جهاد کشاورزی سخن می گفت، گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آب، مطالعات مرحله شناخت طرح ارتقای بهره وری آب در شرق اصفهان از دی سال گذشته آغاز شد.
استاندار اصفهان با بیان اینکه در طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود به تعیین الگوی کشت اشاره شده است، تاکید کرد: در بهره وری آب بخش کشاورزی باید از روش های علمی و پایان نامه های مرتبط دوره های تحصیلات تکمیلی استفاده کرد و راهبردها و اهداف کار مشخص شود.
استاندار اصفهان با تاکید براینکه باید نسبت به تثبیت اشتغال موجود و جلوگیری از مهاجرت در شرق اصفهان اقدام شود، گفت: بر اساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی استان تاکنون طرح های مرتبط با افزایش بهره وری، تسطیح اراضی، آبیاری کم فشار و عملیات لوله گذاری صورت گرفته است.
زرگرپور افزود:برای توسعه اشتغال در این منطقه طرح هایی از جمله تولید قارچ خوراکی، توسعه کشت گلخانه ای، توسعه باغات پسته، توسعه کشت گیاهان دارویی و زعفران، ایجاد توتستان و پرورش کرم ابریشم و پرورش دام و طیور و ماهی های زینتی و سرد آبی در حال اجراست که باید گسترش یابد.
وی همچنین با بیان اینکه هدف از تشکیل کارگروه استانی آب و کشاورزی، افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی و ساماندهی بهره برداران است،تصریح کرد: نماینده منتخب تشکل های آب بران نیز باید در این کمیسیون حضور داشته باشد.
سطح زیر کشت غله پاییزه در شرق شهرستان اصفهان در سال گذشته حدود 28 هزار هکتار بود که این رقم کمتر از یک سوم از وسعت اراضی در دوران رونق کشت است.
خروجی آب سد زاینده رود برای آبیاری کشاورزان شرق اصفهان برای آخرین بار در 11 فروردین سالجاری افزایش یافت که تا 19 خرداد ادامه داشت و پس از آن بستر رودخانه در اصفهان دوباره خشک شد.
سهم حقابه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده رود حدود 400 میلیون مترمکعب است.

انتهای پیام/ایرنا