سرویس: اقتصادی 10:40 - پنجشنبه 25 خرداد 1396

رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی

تفکیک و ادغام وزارتخانه‌ها اولویت نیست/ حاصل تجربه کشورهای توسعه یافته مقابله با تصدی‌گری دولت است

به گفته رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس شورای اسلامی، تجربه هر دو سیاست تفکیک و ادغام وزارتخانه‌ها در کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد اما ویژگی مشترک همه این کشورها، وجود سازمان دولتی سبک و کوچک و اولویت قرار گرفتن مقابله با تصدی‌گری دولت است.

به گزارش اصفهان شرق، حمیدرضا فولادگر در رابطه پیشنهاد جدید دولت مبنی بر تفکیک وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی از یکدیگر اظهار کرد: ادغام وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت از همان ابتدا کاری عجولانه بود و در آن زمان مقرر شد پس از مدت 6 ماه، دولت لایحه شرح وظایف وزارتخانه جدید را به مجلس ارائه کند که پس از گذشت 5 سال هنوز این اتفاق روی نداده است.

وی ادامه داد: از این‌ رو، اتفاق صورت گرفته در آن زمان را نمی‌توان ادغام تلقی کرد و صرفاً یک الحاق ناقص در وزارت صنعت، معدن و تجارت روی داد و عملاً دو وزارت خانه به یکدیگر چسبانده شدند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حال در مورد پیشنهاد تفکیک این وزارتخانه‌ها نیز در درجه اول باید از تعجیل جلوگیری شود و نمایندگان با اتکا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اصل 44 و قانون خدمات کشوری، نتایج این تفکیک را بررسی کنند.

رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی اظهار داشت: اگر نتیجه این بود که این عمل مغایر با قوانین کشور نیست و همچنین در راستای کوچک‌سازی حجم دولت است؛ می‌توان به سراغ مراحل بعدی بررسی رفت.

فولادگر بیان داشت: کاهش تصدی‌گری دولت دیگر اصلی است که باید در بررسی تفکیک وزارت خانه‌ها به آن توجه کرد.

به گفته وی، تجربه هر دو سیاست تفکیک و ادغام وزارتخانه‌ها در کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد و برای مثال، در کشور ژاپن، صنعت، معدن، تجارت و اقتصاد در یک وزارتخانه مدیریت می‌شوند و در فرانسه، هر یک از موضوعات اعلامی، دارای وزارتخانه مجزا هستند اما ویژگی مشترک همه این کشورها، وجود سازمان دولتی سبک و کوچک و اولویت قرار گرفتن اصل مقابله با تصدی‌گری دولت است.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.