سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 13:07 - چهارشنبه 24 خرداد 1396

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان:

برداشت پتاس از گاوخونی ممنوع اعلام شد/ابلاغِ موضوع به سازمان صنعت

اصفهان – مدیرکل محیط زیست اصفهان گفت: با درخواست استخراج پتاس از تالاب بین‌المللی گاوخونی مخالفت کردیم، چنین درخواستی در شرایط کنونی و حساس محیط زیستی در اصفهان جای تاسف دارد.

به گزارش اصفهان شرق، حمید ظهرابی با بیان اینکه آلودگی‌های فصل بهار اصفهان ناشی از گردوغبار بوده است، اظهار داشت: تا نیمه بهار شاهد روزهای سالم در اصفهان بودیم به نوعی که آلودگی هوای اصفهان از مرز ۶۵ فراتر نرفت اما به ناگاه اصفهان چندین روز با شاخص کیفی ناسالم  را تجربه کرد.

وی با بیان اینکه شرایط اقلیمی اصفهان در روزهای بهاری مستعد وارونگی دما و تجمع آلاینده‌ها نبود، افزود: در واقع در این روزها شاهد گردوغبار با هر دو منشا داخلی و خارجی و ناشی از کانون‌های فرسایش و گردوغبار بودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه در روزهای گذشته جلسه‌ای با موضوع کانون‌های فرسایش بادی در استانداری اصفهان برگزار شده است، تاکید کرد: در این جلسه این مبحث مورد توجه قرار گرفت که نباید اقدامات کنونی ما موجب ایجاد کانون‌های فرسایش جدید در استان می‌شود که  از جمله این اقدامات استخراج پتاس در خوروبیابانک است.

وی ادامه داد: همچنین ما درخواستی در ارتباط با استخراج پتاس از تالاب گاوخونی دریافت کردیم که مورد مخالفت قرار گرفت،انجام چنین درخواستی در شرایط کنونی اصفهان که محیط زیست با خطرهای جدی روبرو است جای تاسف دارد.

ظهرابی تصریح کرد: بدین ترتیب زه کشی تالاب، برداشت آب و تبخیر آن برای ایجاد پتاس محور اصلی مورد بحث در جلسه اکوسیستم‌های حساس قرار گرفت و به اتفاق مورد مخالفت قرار گرفت و به سازمان صنعت نیز اعلام شد که به هیچ عنوان این درخواست را تکرار و یا پیگیری نکند.

تبخیر ۱۵ میلیون مترمکعب آب برای معدن پتاس خوروربیابانک

وی در ارتباط با ایجاد معدن پتاس خوروبیابانک نیز اضافه کرد:  با توجه به اینکه به منظور استخراج و زه کشی آب  در این منطقه حدود ۱۵ میلیون مترمکعب آب باید تبخیر شود این سوال پیش می آید که آیا این آب قابل جایگزینی است یا اینکه زمین‌های این منطقه نیز خشک شده واین محل به کانون فرسایش جدیدی مبدل می شود.

ایجاد کانون فرسایش جدید به دست خودی، جفا در حق نسل‌های آینده

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه قرار است مطالعه ای در مورد میزان آب ورودی و خروجی در این منطقه انجام شود، گفت: در صورت تایید این مطلب که استخراج پتاس در این منطقه موجب تبدیل این محل به کانون فرسایش جدید می‌شود، روش‌هایی مانند عوض کردن شیوه های استخراج،  کاهش برداشت آب و غیره برای مقابله با این امر انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: باید از بارگزاری و تحمیل فشار بیشتر بر محیط زیست استان اصفهان دست برداریم چراکه به یقین اگر ما به دست خودمان کانون گردوغبار را در مرکز ایران به وسعت کویر مرکزی ایران ایجاد کنیم اقدامی نابخردانه و جفا در حق نسل‌های بعدی ماست.

انتهای پیام/مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.