اصفهان شرق

حضور زنان در ورزشگاه نه به صلاح زنان و نه به صلاح کشور است

کدخبر: 135727
1396/03/23 در ساعت 17:07

به گزارش اصفهان شرق، مسئله ورود زنان به ورزشگاه ها یکی از مسائلی است که در خم یک کوچه مانده و همانند یک چراغ هر از گاهی توسط مسئولان روشن شده و دوباره خاموش می شود و برای این مسئله هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

سال گذشته معاون زنان و خانواده دولت یازدهم در گفت وگو با رسانه ها حضور زنان در سالن های ورزرشی را مطالبه اصلی آنها بیان کرده و حتی تلاش های زیادی برای تحقق این امر انجام داد!

فریبا محمدیان، معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان امروز در گفتگو با ایرنا گفته است: این وزارتخانه در صدد فراهم کردن شرایط فرهنگی مناسب برای حضور زنان در مراکز ورزشی به عنوان تماشاگر است.

* حضور زنان در ورزشگاه ها نه به صلاح زنان، نه به صلاح مردان و نه به صلاح کشور است

قائم مقام شورای فرهنگی اجتماعی زنان در گفتگویی در این باره اظهار کرد: ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه ها برطرف نمی شود و معاونت امور زنان ریاست جمهوری هم اجازه انجام چنین کاری را ندارد.

فرشته روح افزا افزود: معاونت امور زنان ریاست جمهوری تعیین کننده نیست و ما می بینیم شادی صدر در خارج از کشور دیکته می کند که چنین اتفاقی بیفتد و برخی هم در داخل کشور که خود این فضا را قبول دارند، سمعا و طاعتا می پذیرند.

وی تصریح کرد: حضور زنان در ورزشگاه ها نه به صلاح زنان ما، نه به صلاح مردان و نه به صلاح کشور ما است چرا که هم اکنون در ورزشگاه های ما مردان هم به راحتی نمی توانند حضور داشته باشند چه برسد به زنان.

* محیط های ورزشی ما از نظر بهداشتی و فرهنگی سالم نیست

روح افزا اضافه کرد: در ورزشگاه ها حرف های رکیک زده و رفتارهای زشتی دیده می شود که در شءن یک خانم نیست و اگر خانواده باشند وضعیت به مراتب بدتر خواهد شد و ممکن است به توهین و درگیری بین خانواده ها بینجامد.

وی با بیان اینکه محیط های ورزشی ما از نظر بهداشتی و فرهنگی سالم نیست حتی سرویس بهداشتی مناسبی هم ندارند، گفت: هرگاه توانستیم فرهنگسازی کنیم و محیط های ورزشی را سالم کنیم می توان توقع داشت که زنان نیز در این محیط ها حضور داشته باشند کما اینکه در آن شرایط هم باید نظر علما را پرسید چون کشور ما یک کشور اسلامی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هر کسی پیگیر این مسائل است باید اول مشکلات زنان را حل کند، اذعان کرد: در کشوری که زنان تا گلو غرق در مشکلات هستند نظیر بیکاری، تورم، مشکلات ازدواج، بالارفتن سن ازدواج، افزایش طلاق، بحث مرخصی زایمان، بحث خانم های خانه داری که بیمه نیستند، بحث مشکلات خانواده هایی که مردان معتاد دارند، بحث خانواده هایی که زیر خط فقر زندگی می کنند و هزاران مشکلی که در حوزه زنان و خانواده وجود دارد که بسیار هم مهم هستند نباید فقط به فکر سوت و کف زدن زنان باشیم.

وی ابراز کرد: عمده کشورهایی که چنین شرایطی را برای تفریح زنان ایجاد کرده اند ابتدا مشکلات این قشر را حل کرده اند لذا ما ابتدا مشکلات زنان و خانواده را حل کنیم و سپس به این موضوع توجه کنیم که وقتی خانمی در ورزشگاه حضور پیدا می کند کاری کنیم که مورد سوء قصد و آزار قرار نگیرد.

روح افزا بیان کرد: خانم ها می توانند برای تماشای برخی ورزش ها مثل والیبال که مسابقه هیجانی آنچنانی محسوب نمی شوند حضور پیدا کنند کما اینکه در کشور ما که خانم ها از ابتدا برای دیدن این مسابقات حضور داشته اند و مشکلاتی هم به وجود نیامده و نخواهد آمد چون سالن های اینگونه ورزش ها امن تر هستند اما آیا واقعا سالن های فوتبال و چنین ورزش های تنش زایی امنیت خوبی برای خانم ها دارند؟!

* ضرورت کار کردن مسئولان در حوزه ورزش بانوان

وی تاکید کرد: اگر مسئله ورزش زنان است باید در این باره کار کرد که زنان و دختران ما با نشاط شوند و به سمت سلامت بانوان و حتی قهرمانی آن ها پیش برویم اما برای تماشای مسابقات مردان، آیا مسئولان می توانند تضمین کنند که هیچ اتفاقی برای خانم ها نیفتد و مسئله اخلاقی پیش نیاید؟

قائم مقام شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به بالا رفتن سن ازدواج در کشور، ابراز کرد: در حال حاضر حدود 11 میلیون جوان در سن ازدواج داریم که اگر این جوانان را در محیط های هیجانی هم بفرستیم کار درستی نیست؛ بنابر این دولت اگر راست می گوید قانون تسهیلات ازدواج را عملیاتی کند و به جوانان وام ازدواج و مسکن بدهد و درست همان وعده هایی که برای گرفتن رای از مردم داده بود را انجام دهد تا مشکلات جوانان حل شود.

وی با بیان اینکه امروزه برخی جوانان با مدرک دکترا بیکار هستند، گفت: متاسفانه مسئولان از بس دغدغه رفع مشکلات مردم را ندارند و یا توان ندارند که کاری بکنند و مشکلات جامعه را حل کنند، به جای اینکه رفع مشکل کنند به مشکلات اضافه کرده و مباحث پیش پا افتاده و مشکل آفرینی نظیر حضور زنان در ورزشگاه ها را مطرح می کنند.

* حق دختر و پسر ایرانی ازدواج، تشکیل خانواده و اشتغال است

روح افزا اذعان کرد: حق دختر و پسر ایرانی ازدواج و تشکیل خانواده است، حق دختر و پسر ایرانی اشتغال است، حق اینها زندگی کردن در یک محیط ارام است، حق یک مادر مرخصی زایمان است، حق زن خانه دار بیمه زنان خانه دار است، چرا مسئولان به این مسائل بی توجهند؟

وی ادامه داد: اگر یک جستجو کنیم متوجه می شویم اولین بار مسئله حضور زنان در ورزشگاه ها را چه کسی مطرح کرد؟ خانمی که روی کتیبه های امام حسین(ع) تکیه داده و از نظر انسانی در سطحی بسیار پایین است می نشیند در VOA و دستور می دهد و برخی مسئولان نیز سمعا و طاعتا انجام می دهند.

به گفته وی، مشکل ما اینجا است که چنین مسئولانی گوش به فرمان چنین افرادی هستند در حالی که ما زنان فرهیخته بسیاری برای مشورت داریم.

* هرگاه توانستیم بستر ورود زنان به ورزشگاه ها را فراهم کنیم می توان درباره اصلاحیه های فرهنگی آن سخن بگوییم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: حرف من با کسانی که پیگیر حضور زنان در ورزشگاه ها هستند این است که آیا خودشان حاضرند در این جمع بنشینند، مسلما حاضر نیستند و این موضوع نه از نظر شرع و نه عقل پذیرفته نیست، اصلا کدام مرد باغیرتی می تواند قبول کند خانمش به ورزشگاه برای تماشای مسابقات برود؟

وی تاکید کرد: برای حضور زنان در ورزشگاه ها باید بسترسازی و اصلاح زیرساختی انجام دهیم که اصلاح زیرساخت ها چندین سال طول می کشد بعد می توان به سراغ اصلاحیه های لازم فرهنگی برای این حضور رفت.

* مسئولانی که در مدیریت یک تشییع جنازه ناتوان اند چگونه می توانند حضور زنان در ورزشگاه را مدیریت کنند

روح افزا با اشاره به تشییع جنازه یکی از مسئولان نظام در سال گذشته گفت: چندی پیش شاهد برخی مسائل ناهنجار در یک تشییع جنازه بودیم، چه سخنان ناپسندی که در فیسبوک و … به عنوان یادداشت منتشر شد، مسئولانی که نتوانستند حضور زنان در یک تشییع جنازه ساده را مدیریت کنند، چگونه می توانند حضور آن ها را در ورزشگاه ها مدیریت کنند؟

وی تاکید کرد: اگر روزی بستر و زیرساخت های حضور زنان در ورزشگاه ها محیا شد باید ورزشگاه هایی ساخته شود که محیط آن ها برای خانم ها مناسب باشد و ورودی و خروجی آن ها تا چندین کیلومتر جدا باشد چرا که برخی افراد در جلوی ورزشگاه ها اتوبوس می شکنند، شیشه می شکنند و حتی یکدیگر را می زنند که حضور خانم ها در آن بین به صلاح نیست.

* محیط های اختلاط از نظر شرع، روانشناسی و جامعه شناسی ناپذیرفتنی است

قائم مقام شورای فرهنگی اجتماعی زنان، بیان کرد: مسئولان پیگیر به این سوال پاسخ دهند که منفعت زنان و مردان از حضور مختلط در ورزشگاه ها چیست؟ مسلما محیط های اختلاط تنش زا هستند مثل برگزاری کنسرت در دانشگاه ها یا اردوهای مختلط دانشجویی که منفعتی برای دختران و پسران ما ندارد و از نظر شرع، روانشناسی و جامعه شناسی نیز پذیرفته نیست.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی به قوانین حاکم بر کشور دهن کجی می کنند در حالی که دود این لجبازی ها به چشم مردم رفته و چکش آن بر سر دختر و زن ایرانی خواهد خورد و بنابراین باید به چنین افرادی گفت که اگر برای مردم دلسوز هستید بیشتر از این آن ها را آزار نداده و به فکر برطرف کردن مشکلات آن ها باشید.

انتهای پیام/صاحب نیوز