سرویس: خواندنی 14:11 - سه شنبه 23 خرداد 1396

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی بیان کرد؛

با این نکات کلیدی انرژی بدن‌تان را تا پایان ماه رمضان حفظ کنید

برای داشتن انرژی بادوام تر تا پایان ماه رمضان، باید به کیفیت غذای سحری توجه ویژه داشت. وعده سحری ضروری است زیرا مانع از گرسنگی شده و توان تحمل شما را در طول روز افزایش می دهد.

به گزارش اصفهان شرق، روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی ارزشمندی دارد و بدون شک زمانی می توان از تاثیرات مثبت روزه بهره مند شد که تغذیه زمان افطار و سحر منطبق با رژیم متعادل و متنوع باشد.

تشنگی و کم آبی بدن با توجه به روزه داری در روزهای گرم امری شایع در ماه مبارک رمضان است و برای پیشگیری از کاهش شدید آب بدن، در مواقع ضروری و هنگام گرما از منزل خارج شوید و از نور آفتاب فاصله بگیرید.
مهدی شادنوش متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی در خصوص نحوه مصرف مواد غذایی در وعده افطاری اظهار کرد: بهتر است روزه را با شیر یا آب ولرم، خرما و چای کم رنگ باز کرده و به تدریج از مواد غذایی سبک مانند نان و پنیر، گردو و سوپ که فشار چندانی به معده وارد نمی‌کنند، استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه نوشیدن آب زیاد هنگام سحری تاثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد، افزود: به فاصله یک ساعت بعد از افطار سعی کنید آب و مایعات را به مرور تا هنگام خواب بنوشید.
این متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی بیان کرد: اگر نوشیدن آب برایتان سخت است، می‌توانید کمی نعناع، خیار، لیمو و خاکشیر به آب اضافه کرده و نوشیدنی مطبوعی تهیه و میل کنید.
وی تاکید کرد: تا جایی که ممکن است از نوشیدن چای، قهوه و نوشابه‌ها به دلیل دارا بودن سطح بالای کافئین و شکر خودداری کنید، چراکه باعث از دست رفتن سریعتر و بیشتر آب بدن می‌شوند.
حذف وعده سحری ممنوع
وعده سحر را به هیچ عنوان فراموش نکنید، زیرا سحری در ماه رمضان مانند صبحانه در روزهای عادی، مهمترین وعده غذایی است. این وعده عذایی مواد مغذی و انرژی مورد نیاز برای تمرکز و فعالیت روزمره را تامین می‌کند و سوخت و ساز پایه بدن را بالا نگه می‌دارد.
شادنوش در مورد کسانی که بدون خوردن سحری اقدام به روزه گرفتن می‌کنند، گفت: این افراد در طول روز دچار افت قند خون، کاهش تمرکز و توان کاری می‌شوند که این عوارض هیچ ارتباطی به روزه گرفتن ندارد بلکه نتیجه تغذیه نامناسب است.
وی تصریح کرد: روزه داران باید در وعده سحری از مواد عدایی حاوی کربوهیدراتهای پیچیده و دارای فیبر مانند غلات کامل، حبوبات و سبزیجات به جای کربوهیدراتهای ساده مانند قند، مربا، برنج و نان‌های بدون سبوس استفاده کنند، زیرا کربوهیدراتهای پیچیده سرعت هضم پایین و احساس سیرکنندگی بالایی دارند و به حفظ قند خون در محدوده طبیعی کمک می‌کنند.
این متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی توصیه کرد: بهتر است بین افطار و صرف شام یک فاصله زمانی کم در نظر گرفته شود تا بدن بتواند خود را آماده قبول غذاهای پرحجم‌تر کند.
در روزهای باقی مانده تا پایان ماه رمضان چگونه روزه داری کنیم؟
ضرورت مصرف مواد غذایی شیرین در وعده افطار
قند ماده‌ای حیاتی است که برای سلامت بدن لازم است و بدون آن تمام سلول بدن از بین می‌روند که در ایام روزه داری نیز مصرف مواد غذایی شیرین بویژه در وعده افطار طرفداران زیادی دارد.
شادنوش مصرف مواد غذایی شیرین، اما با شیرینی طبیعی در هنگام افطار را بسیار ضروری دانست و گفت: بدن به خصوص سلولهای مغز نیاز مبرمی به دریافت منابع انرژی به شکل گلوکز دارد؛ بنابراین مصرف خرما، کشمش و یا افزودن یک قاشق چایخوری عسل به شیر یا چای معقول است.
وی افزود: پرخوری و مصرف بیش از حد غذاهای پرچرب و شیرین مانند نان خامه ای، زولبیا و بامیه، حلوا، شله زرد و… توصیه نمی‌شود، زیرا این خوراکی‌ها باعث تحریک معده، اضافه وزن و نیز عطش شدید می‌شوند که اغلب افراد این تشنگی را با نوشیدن مقادیر زیاد نوشیدنی‌های سرد جبران می‌کنند.
به گفته این متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی نوشیدن آب همراه با غذا باعث رقیق شدن شیره معده و تاخیر هضم غذا شده و باعث افزایش نفخ شکم و سایر ناراحتی‌های گوارشی نیز می‌شود.
وی یادآور شد: مصرف مواد غذایی از تمام گروه های عذایی به صورت متعادل برای وعده شام توصیه می‌شود که البته روزه داران مصرف انواع میوه پس از شام تا هنگام خواب را فراموش نکنند.
انتهای پیام/ خبرنگاران جوان
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.