سرویس: روزه‌داری 10:40 - سه شنبه 23 خرداد 1396

فوق تخصص گوارش و کبد مطرح کرد؛

روزه داری، عامل کاهش وزن و دفع سموم زائد بدن/ توصیه های تغذیه ای برای گوارش و سلامتی در ایام روزه داری

بیشتر مشکلات گوارشی و اختلالات مربوط به دستگاه گوارش در ماه رمضان به دلیل رعایت نکردن رژیم غذایی سالم، پرخوری و افراط در بعضی گروه های غذایی و البته تحرک نداشتن اتفاق می افتد.

به گزارش اصفهان شرق، روزه فواید جسمی و روحی فراوان دارد، شفابخش جسم و توان بخش جان است، پاک کننده آدمی از رذایل حیوانی، در ساختن فرد صالح و اجتماع بسامان بسیار موثر است، در تهذیب و تزکیه نفس و رهاندن انسان از روزمرگی و واماندگی در نیاز های تن تأثیر بسزایی دارد.

تحقیقات ثابت می‌کند روزه داری درست که با کاهش 20 تا 30 درصد مصرف غذا همراه است، نتایجی چون کم شدن چربی‌های ذخیره، کم شدن میزان چربی خون و کلسترول و نیز فعال شدن سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد.

* روزه داری، کاهش وزن و دفع سموم زائد بدن

فوق تخصص گوارش و کبد و عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی اصفهان در این باره در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: روزه داری نص صریح کتاب آسمانی ما مسلمانان است و بر همگان واجب شده که این فریضه را به مدت یک ماه برای تزکیه نفس و ترکیه روح انجام بدهند.

وی افزود: نگاه به قضیه از بعد جسمانی اثبات می کند که روزه داری موجب می شود در افرادی که از لحاظ سیستم های بدن سالم هستند سموم و مواد زائدی که در مدت 11 ماه قبل در بدن تجمع کرده اند در یک ماه تصفیه شده و سموم پاک شوند واضافه وزن شخص دارد کاهش پیدا کرده و مواد زائد بدن هم پاک شوند.

دکتر محسن شریفی با اشاره به بیماریهای شایع گوارشی در ماه مبارک رمضان تاکید کرد: در این ماه بیماری های شایع گوارشی وجود دارند و راهکارهای درمانی این مشکلات هست. یکی از مشکلاتی که بروز میکند بوی بد دهان است، 80 درصد بوی بد دهان مربوط به حفره دندان، سینوزیت ها، فساد دندانها، بیماری های لثه و عفونت های حفره های دهان است و در طول سال هم مریض مبتلا به این امر بوده و باید درصدد رفع آن ها بر آید و در ماه مبارک رمضان این موارد شیوع بیشتری برای این افراد دارد.

وی تاکید کرد: 20 درصد شکایات بوی بد دهان مربوط به دستگاه گوارش و دستگاه ریوی بوده که بر حسب علت باید به آن رسیدگی شود، به بیماران توصیه می شود که با دندان پزشک مشورت کنند و از دهان شویه استفاده کنند.

* 40 درصد جامعه ما دچار ریفلاکس هستند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مشکل ریفلاکس معده برای بیماران بیان کرد: مسئله بعدی که بیشتر بیماران با تشدید علائم در ماه مبارک مراجعه می کنند ریفلاکس است؛ 40 درصد جامعه ما دچار ریفلاکس هستند، افرادی که ریفلاکس دارند در ماه مبارک رمضان به دلیل افزایش ترشح معده علایم بیماری تشدید می شود که این بیماران با راهکارهایی داده شده می توانند روزه بگیرند.

وی اضافه کرد: این گروه از اشخاص باید زیاد پرخوری نکنند، نیمه نشسته بخوابند، بعد از غذا چایی نخورند و غذاهای چرب و سرخ کرده را مصرف نکنند؛ با رعایت این توصیه ها علایم قابل کنترل است.

* 90 درصد نفخ ها عملکردی است

معده و دستگاه گوارش از اندام پرکار بدن آدمی است، با سه وعده غذا که معمول مردم است؛ تقریباً در همه ساعات دستگاه گوارش به هضم و تحلیل و جذب و دفع مشغول است. روزه باعث می شود از یکسو این اعضا استراحت کنند و از فرسودگی مصون بمانند و نیروی تازه ای بگیرند و از سوی دیگر ذخایر چربی که زیان های مهلکی دارند تحلیل رفته و کاسته شوند.

بیشتر مشکلات گوارشی و اختلالات مربوط به دستگاه گوارش به دلیل رعایت نکردن رژیم غذایی سالم، پرخوری و افراط در بعضی گروههای غذایی و البته تحرک نداشتن اتفاق می افتد. یعنی اسهال مزمن، یبوست مزمن و مشکلات سوء هاضمه بدون زخم یا مشکلات روده تحریک پذیر که قسمتی از مشکلات قابل تقسیم بندی گوارشی هستند در ماه مبارک رمضان تشدید و علایم آن ها بدتر می شود ولی هیچ کدام ضرر عمدهای را متوجه فرد نمی کنند و باعث خونریزی نمی شوند.

این فوق تخصص گوارش و کبد نفخ معده را از مشکلات برخی از بیماران در این ماه دانست و افزود: نفخ معده شایع ترین علامتی است که بیماران در ماه مبارک رمضان مراجعه می کنند و 90 درصد نفخ ها عملکردی است و اشکال از الگوی تغذیه ای است؛ با تغییر و اصلاح الگوی تغذیه ای و رفتاری میتوان این امر را کنترل کرد و افراد دارای نفخ معده باید با عجله غذا نخورند، از مصرف نوشابه، نوشیدنی های گاز دار برای کاهش نفخ شان پرهیز کنند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی اصفهان در توصیه به این گروه از بیماران اظهار کرد: توصیه می شود این گروه از افراد غذاهایی که دارای حبوبات کمتری هستند در مصرف غذایی قرار دهند، این بیماران بعد از خوردن غذا دراز نکشند و در طب سنتی توصیه می شود آویشن و نعناع مصرف کنند و در صورت برطرف نشدن نفخ معده به پزشک مراجعه کرده و با با درمان دارویی بیماری رفع شود.

* توصیه های تغذیه ای برای گوارش و سلامتی در ایام روزه داری

دکتر شریفی در توصیه های تغذیه ای برای گوارش و سلامتی در ماه رمضان حذف وعده غذایی سحر را از برنامه غذایی نادرست دانست و گفت: از لحاظ علمی مطالعه شده است که حذف وعده سحری کاری نادرست است و توصیه می شود افراد روزه دار حتما سحری میل کنند.

فوق تخصص گوارش و کبد از فواید روزه داری را کاهش وزن و رفع مورد زائدی بدن دانست و خاطرنشان کرد: در طول سال مواد زائد زیادی در بدن تجمع کرده اند که روزه داری موجب کاهش وزن و رفع مورد زائد بدن می شود.

وی ادامه داد: باید بدانیم که حذف وعده سحری باعث بروز مشکلاتی می شود، در نوجوانان متابولیسم به گونه ای تغییر می کند که دچار فاز تخریب می شویم که اختلال رشد در نوجوانان و جوانان را ایجاد می کند علاوه بر این موجب افت قند خون در ساعات طولانی برای فرد روزه دار می شود و همین امر باعث باعث بی حوصلگی، حذف آموزش و دلزدگی از روزه می شود.

شریفی ابراز کرد: دوم اینکه حذف وعده غذایی سحری موجب افزایش بوی بد دهان خواهد شد؛ نخوردن سحری موجب خواهد شد که در ساعات طولانی روز چربی ها تجزیه شده و بوی بد دهان زیاد شود و علاوه بر این فرد روزه دار دچار سردردهای عضلانی شده و ولع به غذا در موقع افطار خواهد داشت که با افزایش وزن در پایان ماه مبارک رمضان روبه رو می شود.

وی در خاتمه تاکید کرد: در ماه مبارک رمضان توصیه می شود افراد روزه دار از مصرف غذاهای پرچرب و نوشابه پرهیز کنند، از سحر تا افطار 8 الی 9 لیوان آب مصرف کنند، مصرف فیبر زیاد، نان سبوس دار، سبوس گندم و برنج، حبوبات، و… را در برنامه غذایی داشته باشند. همچنین مصرف زیاد سبزیجات و میوه جات و مصرف خرما به روزه داران توصیه می شود.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.