سرویس: فرهنگ و هنر 17:09 - دوشنبه 22 خرداد 1396

گردشگری راهی به سوی رونق اصفهان؛

خواسته بخش خصوصی از متولیان گردشگری چیست؟/ خدمات دهی نامناسب، مانع اصلی توسعه گردشگری در اصفهان

به گفته رئیس صنف صنایع دستی استان اصفهان، خدمات‌دهی نامناسب به گردشگران داخلی و خارجی در محیط توریستی میدان امام(ره)، اقتصاد صنایع‌ دستی را عملاً فلج کرده است و این صنعت در شرایط نامناسب‌تری نسبت به قبل به سر می‌برد.

به گزارش اصفهان شرق، یکی از عواملی که بر نظام زندگی افراد تأثیر می‌گذارد و خلق‌ و خوی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، جغرافیا و مکانی است که انسان‌ها در آن زندگی می‌کنند.

کشور ایران به لحاظ دارا بودن تنوع جغرافیایی بیشترین گوناگونی در سبک زندگی و صنایع‌دستی مربوط به هر منطقه جغرافیایی را دارد.

از آنجایی‌ که بستر صنایع‌ دستی برای جذب سرمایه‌گذار و نیروی کار آماده است و در شرایط فعلی می‌تواند منجر به اشتغال پایدار شود، ضرورت دارد تا با نگاهی متفاوت به موقعیت جغرافیایی و توجه ویژه به فضا و مکان به گسترش حوزه صنایع‌ دستی پرداخته شود.

اصفهان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و مکانی که در آن قرار گرفته است، از جایگاه مناسبی برخوردار است که این امر به توسعه گردشگری این استان کمک شایانی می‌کند.

تنوع صنایع‌ دستی از دیرباز در این شهر منحصر به‌ فرد بوده به‌ طوری‌که همین عامل منجر شده است تا هر گردشگری که به‌ قصد تهیه سوغاتی وارد اصفهان می‌شود، با فراغ بال اقدام به خرید کند.

از مهم‌ترین صنایع‌ دستی که در اصفهان تولید می‌شود و علاقه‌مندان زیادی از داخل و خارج دارد، می‌توان به میناکاری، خاتم‌کاری و قلم‌زنی اشاره کرد.

در حال حاضر اصفهان یکی از چهار شهر ایران است که در حوزه صنایع‌ دستی به ثبت جهانی رسیده است؛ تبریز، مشهد و لالجین سه شهر دیگر ثبت شده در حوزه صنایع دستی هستند.

در شهر اصفهان یکی از مهم‌ترین مناطقی که از دیرباز به‌ عنوان قطب صنایع‌ دستی مطرح بوده، میدان امام(ره) است که هر سال گردشگران بسیاری را به خود می‌بیند.

*گردشگری، راهی به‌ سوی رونق اقتصاد استان اصفهان

استان اصفهان اگر چه در کشور به‌ عنوان استانی صنعتی و کشاورزی شناخته شده و رتبه‌های بالای آن در اغلب تولیدات کشور نظیر فولاد، سنگ، سیمان، مصالح ساختمانی و همچنین محصولات کشاورزی، این ادعا را تائید می‌کند، اما بخش گردشگری استان و خصوصاً گردشگری خارجی آن، همواره ظرفیت‌های فراوانی در خود داشته که هیچ‌گاه به‌ طور کامل شکوفا نشده است.

بروز مشکلات زیست‌ محیطی و مشکلات آب در طی سال‌های اخیر، رویکرد مسؤولان اصفهانی را از توسعه صنعت به تمرکز بر گردشگری سوق داد و همین امر باعث شد در همین سال‌ها، میزان گردشگران خارجی استان اصفهان رشد قابل‌ توجهی را تجربه کنند و بنا بر اعلام رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان اصفهان، تعداد گردشگران خارجی اصفهان در دو ماه ابتدایی امسال، 3 برابر کل گردشگران خارجی سال 92 شود.

از این‌ رو، ورود 395 هزار گردشگر خارجی در سال 95 و همچنین تعداد 208 هزار نفری آن‌ها در فروردین و اردیبهشت‌ ماه سال جاری، اتفاق مثبتی بود که ظرفیت‌های بالای گردشگری در اصفهان را آشکار کرد.

با این‌ حال، به عقیده بسیاری از کارشناسان، اصفهان برای تثبیت و رشد این میزان گردشگر و رسیدن به افق سالانه یک‌ میلیون گردشگر، نیازمند اصلاحات قوی در ساختارهای جذب گردشگر و تقویت زیرساخت‌های مرتبط با آن است.

افزایش تعداد هتل‌ها، ایجاد تمرکز در ارائه خدمات نوین به گردشگران، تغییر رویکرد نسبت به نگهداری و معرفی سازه‌های گردشگرپذیر شهر نظیر میدان امام خمینی(ره) و پاسخ به نیازهای متنوع گردشگران از جمله محورهایی است که در این مدت به‌ خوبی به آن‌ها پرداخته نشده و نیازمند توجه بیشتر است.

*هتل‌سازی با سود فعلی تسهیلات، صرفه ندارد

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی نیز با تأکید بر لزوم فراهم شدن زیرساخت‌ها برای توسعه بهتر گردشگری استان اصفهان اظهار کرد: اجرای طرح بزرگ قطار سریع‌السیر اصفهان، قم و تهران یکی از مهم‌ترین خواسته‌های بخش خصوصی استان اصفهان به‌ منظور توسعه گردشگری است.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی استان اصفهان همچنین بیان کرد: اصفهان برای جذب گردشگر بیشتر نیاز به هتل‌های مناسب دارد و ما با اعتقاد به اینکه هتل‌سازی وظیفه دولت نیست، معتقدیم با سودهای بالای تسهیلات، ساختن هتل صرفه نداشته و این فعالیت با توجیه اقتصادی همراه نیست.

*لزوم تغییر کاربری فروشگاه‌های غیر مرتبط با صنایع‌ دستی در میدان امام(ره)

در همین راستا عباس شیردل به مصوبه سازمان میراث فرهنگی اشاره و عنوان کرد: طبق این مصوبه تصمیم به جمع‌آوری و تغییر کاربری فروشگاه‌هایی که در حوزه غیر از صنایع‌ دستی و سوغات اصفهان در میدان امام (ره) فعالیت می‌کنند، گرفته شده است.

رئیس اتحادیه صنایع‌ دستی استان اصفهان بیان داشت: خدمات‌دهی نامناسب به گردشگران داخلی و خارجی در محیط توریستی میدان امام(ره)، اقتصاد صنایع‌ دستی را عملاً فلج کرده و این صنعت در شرایط نامناسب‌تری نسبت به قبل به سر می‌برد.

شیردل با بیان اینکه وضعیت فروش صنایع‌ دستی در اصفهان نسبت به گذشته تغییری نداشته است، خاطرنشان کرد: فروشگاه‌های عرضه‌کننده صنایع‌ دستی همچنان با رکود دست و پنجه نرم می‌کنند و برای فروش این محصولات تدابیر راه‌گشایی اندیشیده نشده است.

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان در پایان با اشاره به تقارن روز جهانی صنایع‌ دستی و ماه مبارک رمضان گفت: بر اساس تصمیم اتحادیه، ویژه‌برنامه مربوط به این روز به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شده است.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.