سرویس: اقتصادی 11:48 - دوشنبه 22 خرداد 1396

فرصت به وجود آمده تلف نشود

فرصت مناسب صنایع لبنی اصفهان برای حضور در قطر

تمرکز بر مزیت‌های تجاری استان اصفهان موضوعی است که باید بر آن تأکید کرد و رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان معتقد است؛ صنایع غذایی و خصوصاً محصولات لبنی، بیشترین شانس را برای حضور موفق در بازار قطر دارند.

به گزارش اصفهان شرق، بروز تنش سیاسی بین قطر و عربستان سعودی، اگرچه ریشه در اختلافات قبلی این کشور عربی در مسائل منطقه داشت اما بالا گرفتن آن و تبدیل‌شدن به یک مناقشه جدی، از جمله اتفاقات شوک‌آور هفته گذشته در جهان به شمار می‌رفت که با توجه به اثرات داخلی احتمالی آن برای ایران از اهمیت خاصی برخوردار بود.

فارغ از مباحث سیاسی مطرح‌شده پیرامون صف‌بندی اعراب حاشیه خلیج‌فارس در مقابل قطر، برقراری تحریم‌های اقتصادی سخت از سوی این کشورها، علیه کشور مصرف‌کننده قطر، موضوعی بود که برای تجار و فعالان اقتصادی ایران جذابیت خاصی ایجاد می‌کرد.

از همین رو، بلافاصله پس از تأیید اخبار افزایش تنش سیاسی و اقتصادی میان قطر و چهار کشور مهم عربستان، مصر، امارات متحده عربی و بسته شدن تمامی مرزهای آبی و خاکی بین قطر و کشورهای مذکور، فعالان اقتصادی ایرانی در صد رفع نیاز این کشور ۲ میلیون نفری برآمده و به تجزیه‌ و تحلیل راه‌های ورود به اقتصاد قطر پرداختند.

*شبه‌جزیره‌ای با سطح رفاه فزاینده

جمعیت کم و منابع سرشار نفت و گاز، مهم‌ترین ویژگی شبه‌جزیره ۲ میلیون نفری قطر است. ویژگی که منجر به ثبت سرانه اقتصادی این کشور به‌عنوان یکی از بالاترین سرانه‌های اقتصادی دنیا شده است.

قطر به دلایلی که ذکر شد؛ ثروتمندترین کشور جهان اسلام محسوب شده و از نظر شاخص‌های توسعه استانی، رتبه اول منطقه را به خود اختصاص داده است.

در چنین فضایی، قطعاً مصرف‌کنندگان قطری به مصرف کالاهای لوکس و باکیفیت بوده و در اختیار داشتن توان رقابت با بهترین کالاهای دنیا، مهم‌ترین ویژگی کالاهای موفق صادراتی به قطر خواهد بود.

*وضعیت فعلی صادرات ایران به قطر

بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، وزن کل کالای صادراتی به کشور مذکور بیش از یک‌میلیون تن بوده و ارزش دلاری این حجم کالا در حدود ۱۰۳ میلیون دلار است.

همچنین کل ارزش ریالی صادرات به کشور قطر ۳۲۰ میلیارد تومان است که نسبت به حجم اقتصاد این کشور بسیار ناچیز است.

عمده‌ترین کالاهای صادراتی به قطر طی مدت مذکور محصولات از آهن یا فولاد غیر ممزوج تخت فقط گرم نورد شده، سایر حیوانات زنده از نوع گوسفند، سیمان‌های پودر نشده موسوم به کلینکر، محصولات از آهن یا فولاد غیر ممزوج تخت فقط سرد نورد شده، سایر کف‌پوش‌ها به‌ جز گبه از پشم یا موی نرم (کرک) حیوان، پسته تازه یا خشک، مغز پسته، زعفران بوده است.

اقلام عمده وارداتی قطر شامل دیگ‌های بخار و آبگرم، مصنوعات از چدن، آهن یا فولاد، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی و اجزا و قطعات آن‌ها وسایل نقلیه زمینی، چدن، آهن و فولاد، گچ، آهک و سیمان، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته‌شده از آن است.

مهم‌ترین شرکای وارداتی قطر، کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا، امارات متحده عربی، ژاپن و عربستان سعودی هستند. قطر ۳۴٫۲ درصد از کل واردات خود را از اتحادیه اروپا وارد می‌کند؛ آمریکا ۱۶٫۹ درصد، امارات متحده عربی ۸ درصد، ژاپن ۶٫۱ درصد و عربستان سعودی ۵٫۹ درصد از کل واردات قطر را تأمین می‌کنند.

*فرصت به وجود آمده تلف نشود

نگاهی به ترکیب شرکای تجاری و همچنین ترکیب واردات کشور قطر نشان می‌دهد؛ تولیدکنندگان ایران شانس بالایی برای حضور در بازار قطر نخواهند داشت اما شرایط ویژه به وجود آمده می‌تواند تا حدی کفه این معادله را به سمت تولیدکنندگان ایرانی سنگین کند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ عکس‌العمل سریع به وقایع قطر، اولین موردی است که تجار ایرانی باید انجام داده و به‌سرعت خود را آماده سفر به قطر و انجام مذاکرات تجاری کنند.

تمرکز بر مزیت‌های تجاری استان اصفهان نیز دیگر موضوعی است که باید بر آن تأکید کرد و مسعود گلشیرازی بر همین اساس معتقد است؛ صنایع غذایی و خصوصاً محصولات لبنی، بیشترین شانس را برای حضور موفق در بازار قطر دارند.

به گفته رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان اصفهان، اصفهان با برخورداری از ۳۵ کارخانه فعال محصولات لبنی و ۲۰ کارخانه‌ای که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند از توانایی لازم برای صادرات محصولات لبنی به قطر برخوردار است؛ اما این محصولات در بازار قطر شناخته‌شده نیستند و تثبیت نام و نشان تجاری آن‌ها در این بازار نیازمند حضور تاجرانی با سرمایه و دانش کافی است.

*حفظ کیفیت کالای ایرانی در اولویت باشد

فرصت حضور تجار ایرانی در کشورهای منطقه، برای اولین بار در قطر حاصل نشده و در طی چند دهه اخیر، فرصت‌های این‌چنینی فراوانی برای اقتصاد ایران در کشورهای آسیای میانه، روسیه، افغانستان و عراق ایجادشده که هر یک به‌ نوعی با رفتار غلط دولت‌ها یا اشتباه تجار ایرانی برای همیشه از دست رفت و جبران آن‌ها به دلیل از بین رفتن اعتبار کالای ایرانی، کار بسیار سختی است.

حال در رابطه با قطر نیز، فارغ از احتمال کوتاه‌مدت این فرصت، حفظ اعتبار کالای ایرانی و نظارت بر کیفیت کالاهای صادراتی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و می‌تواند زمینه‌ساز حضور تدریجی اما باثبات کالاهای ایرانی در بازار قطر باشد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.