سرویس: سیاسی » بین الملل 10:40 - دوشنبه 22 خرداد 1396

تحلیلگر آمریکایی:

ترامپ با پیامش پس از حمله تهران، آمریکا را با داعش یکسان کرد

یک پایگاه تحلیلی گزارش کرد که نوع واکنش کاخ سفید به حملات تروریستی اخیر تهران به گونه‌ای بود که «دونالد ترامپ»، واشنگتن را با داعش هم تراز کرد.

به گزارش اصفهان شرق، پایگاه تحلیلی «آلترنت» در یادداشتی به قلم «جفرسون مورلی» که در پایگاه تحلیلی «سالن» نیز منتشر شد، گزارش کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با نوع واکنش به حمله تروریستی تهران، در واقع آمریکا را با تکفیری‌های «داعش» هم ردیف کرد.

طبق این گزارش، حملات تروریستی در پایتخت ایران، نمایانگر آغاز ائتلاف جنگ بدون فکر آمریکا-عربستان است.

این پایگاه با اشاره به شهادت 17 نفر در حمله تروریستی اخیر در تهران، نوشت حملات تروریستی تهران در واقع اهداف ترامپ در تشدید خصومت آمریکا با ایران را نیز ارتقا بخشید.

ترامپ، جنگ‌های افغانستان، عراق، سوریه و یک صلح سرد با ایران بر اساس برجام را به ارث برده است. وی در حالیکه به دنبال راهی برای تبدیل این صلح سرد به یک جنگ داغ است، از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) تبعیت می‌کند.

بنا بر این گزارش، روش ترامپ این است که آمریکا در نزاع سیاسی طولانی مدت میان شیعه و سنی، از یک طرف جانبداری کند.

این گزارش سپس اینگونه نوشت، مذهب سنی مورد حمایت عربستان سعودی است که ثروتمندترین کشور منطقه به حساب می‌آید و تنها 110 میلیارد دلار بودجه صرف خرید تسلیحات آمریکا کرده است و  زنان را به عنوان شهروندان درجه دو می‌داند. مذهب شیعه مورد حمایت ایران است که بیشترین جمعیت منطقه را داراست و 17 زن در مجلس شورای اسلامی این کشور فعالیت می‌کنند و در انتخاباتی دموکراتیک، «حسن روحانی» را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کردند.

موضوع گوی درخشان در سفر ماه گذشته عربستان یک لطیفه نبود، شورای جنگ بود که در آن ترامپ، آمریکا را با سنی‌ها متحد کرد و علیه شیعیان اعلام جنگ کرد.

این گزارش ادامه داد، چه منفعتی در جانبداری از یک جنگ داخلی مذهبی وجود دارد که هزاران مایل از قلمرو آمریکا فاصله دارد؟ پاسخ این سؤال برای مردم واشنگتن مبهم است و درباره آن بحثی صورت نگرفته است.

در 22 ماه مه، ترامپ در عربستان گفت: «چندین دهه است که ایران بر آتش جنگ فرقه‌ای و تروریسم دامن می‌زند. ایران دولتی است که آشکارا از قتل عام حرف می‌زند و متعهد به نابودی اسرائیل شده است و مرگ بر آمریکا می‌گوید».

این گزارش سپس با اشاره با این اظهارات ترامپ نوشت، اما تمامی تروریست‌هایی که به منچستر، پاریس، نیویورک‌ و واشنگتن حمله کردند از تندروهای وهابی بودند و هیچ کدام آن‌ها با ایران ارتباط نداشتند.

بر اساس این تحلیل، از سال 2000 تاکنون، بیش از 95 درصد از حوادث تروریستی جهان توسط شبه‌نظامیان وابسته به سعودی صورت گرفته است و سیاست ترامپ بر اساس یک فرضیه اشتباه است.

طبق این گزارش، «رئیس‌جمهور نادان و آماده نبرد» آمریکا در واقع واشنگتن را با حاکمیت عربستان و تیپ بین‌المللی پیاده نظام‌های این کشور موسوم به داعش هم تراز کرده است. شبه نظامیان داعش وهابی هستند که از شیعه، دموکراسی و حقوق زنان نفرت دارند. داعش بیش از غرب از ایران نفرت دارد.

بر اساس این گزارش، در حالیکه داعش اوایل سال جاری میلادی متحمل شکست‌هایی در عراق و سوریه شد، از طریق یک ویدئو برای اولین بار متعهد شد که به ایران حمله می‌کند و هم‌اکنون داعش در پیشبرد تهدیدات خود موفق شد و شبه‌نظامیان این گروه که ترامپ آن‌ها را تروریست‌های اسلام افراطی می‌داند، در واقع از کاخ سفید مورد تأیید قرار گرفته‌اند.

این گزارش توضیح داد، بعد از آنکه داعش برای کشتار کودکان در یک کنسرت موسیقی اعتبار دریافت کرد، ترامپ در پیام توییتری خشم خود را ابراز کرد اما وقتی که داعش به گردشگران ایرانی و نمایندگان پارلمان ایران حمله کرد، ترامپ در خصوص سفر خود به «سین‌ سیناتی» ایالت اوهایو توییت کرد.

طبق این گزارش، کاخ سفید بعد از آن بیانیه‌ای منتشر کرد که به داعش به عنوان «تروریسم اسلام افراطی» اشاره نکرد و گفت: «کشورهایی که از تروریسم حمایت می‌کنند، خود را در معرض قربانی شدن در شری که خود آن را گسترش داده‌اند، قرار می‌دهند».

این جمله ترامپ بسیار شبیه به آن جمله‌ای است که «اسامه بن لادن» رهبر سابق القاعده بعد از حملات 11 سپتامبر گفت.

این تحلیل سپس اینگونه نوشت، شاید رئیس‌جمهور آمریکا خالی از اخلاق و وجدان باشد اما پیام سیاسی وی منسجم بود و این مطلب را بیان کرد: از همپیمانان سعودی که در جنگ با ایران هستند، انتقاد نکنید و دستکم نام آن را به زبان نیاورید.

طبق این گزارش، اقدام ترامپ در تشدید تنش‌ها در واقع وعده وقوع جنگ بیشتر در منطقه‌ای را می‌دهد که از قبل دچار درگیری مسلحانه بوده است. بمباران یمن توسط عربستان سعودی که با تسلیحات آمریکا ادامه دارد، یک فاجعه انسانی به وجود آورده است.

بر اساس این گزارش، ترامپ از طریق توییتر از شعله‌های جنگ در منطقه طرفداری می‌کند و چندی پیش ترامپ از تصمیم عربستان و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس برای قطع روابط دیپلماتیک و سفر هوایی با قطر حمایت کرد. قطر تنها کشور حاشیه خیج‌فارس است که روابط با ایران را حفظ کرده است و هدف دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس برای قطع روابط با «دوحه»، وادار کردن این کشور به ترک روابط با ایران است.

این گزارش سپس با طرح سؤالی ادامه داد که آیا ترامپ به این مسئله واقف نیست که اقداماتش چه تهدیداتی را برای نیروهای آمریکایی به همراه دارد؟ یا اینکه قصد دارد نیروهای آمریکایی را وارد یک جنگ کند؟ هیچ کس پاسخ را نمی‌داند زیرا اطلاعات اندکی چگونگی تصمیم‌گیری ترامپ در اختیار داریم اما به هرحال هر دو احتمال مشوش کننده است.

این گزارش ادامه داد، آمریکا در حال حاضر در حال افزایش حملات به نیروهای خط مقدم ایران است که با داعش در سوریه و عراق در حال مبارزه هستند. اقدامات ترامپ برای آغاز جنگ با ایران، فشارها بر داعش را کاهش می‌دهد.

قبل از آنکه ترامپ قدرت را به دست گیرد، ائتلاف تحت رهبری آمریکا بر مبارزه با داعش متمرکز بودند و با نیروهای وابسته به ایران که با داعش مبارزه می‌کردند، کاری نداشتند اما شرایط هم‌اکنون اوضاع به واسطه نفوذ «مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا و «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا که هر دو مواضعی جنگ طلبانه در قبال ایران دارند، در حال تغییر است.

این گزارش در پایان نتیجه‌گیری کرد، حملات تهران، نتیجه توافق ماه گذشته عربستان-ایران بود. در حالیکه کنگره مجادله می‌کند، ترامپ بر جنگ مذهبی دامن می‌زند و تروریسم از جبهه دیگر نفوذ می‌کند.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.