سرویس: اجتماعی 17:00 - یکشنبه 21 خرداد 1396

یک متخصص طب سنتی تشریح کرد

اثر «شیردهی» بر کاهش پوکی استخوان، بروز دیابت و برخی از سرطانها

یک متخصص طب سنتی گفت: شیردهی برکاهش پوکی استخوان تاثیر دارد همچنین شیر مادر سبب بهبود رشد کودکان از جمله استحکام و تراکم استخوان‌ها می‌شود همچنین می‌توان به کاهش بروز دیابت نوع ۲، دیابت نوع ۱، بیماری کرون، برخی از انواع سرطانها، آلرژی اشاره داشت.

به گزارش اصفهان شرق، فاطمه نجات‌بخش درباره  فواید شیردهی با شیر مادر در درازمدت اظهار کرد: از جمله فواید شیردهی با شیر مادر از دیدگاه طب نوین می‌توان به کاهش بروز دیابت نوع 2، دیابت نوع 1، بیماری کرون، برخی از انواع سرطانها، آلرژی و ناتوانیهای نورولوژیکی اشاره داشت.

وی افزود: چند ماده معدنی و پیتید در شیر یافت شده که این مواد دارای اثر کاهندگی فشار خون هستند و می‌توانند در زندگی آتی اثرات محافظت‌کننده داشته باشند؛ تغذیه انحصاری یا بلند‌مدت با شیر مادر به دلیل وجود اسیدهای چرب طولانی زنجیر بیشتر (دوکوزا و ایکوزا) نسبت به شیرخشک، با تکامل بیشتر ادراک نوزاد در ارتباط است.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: شیر مادر حاوی ترکیباتی است که دارای اثرات ضد عفونی‌کنندگی هستند و می‌توانند از پوسیدگی دندانی پیشگیری کنند, گرچه پوسیدگی دندانی می‌تواند در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند نیز رخ دهد و بر اساس برخی مطالعات، شیردهی مکرر در شب بعد از یک سالگی، خطری برای پوسیدگی دندانی محسوب می‌شود.

نجات‌بخش ادامه داد: با این وجود، پیشگیری از پوسیدگی دندانی نمی‌تواند دلیلی برای از  شیرگیری زودرس باشد؛ تمامی کودکان باید 6 ماه بعد از  رویش نخستین دندان یا در سن یک سالگی تحت نظر دندانپزشک قرار گیرند؛ شیر مادر سبب بهبود رشد کودکان از جمله استحکام و تراکم استخوانها می‌شود.

وی متذکر شد: افزایش بازجذب استخوانی برای کلسیم و فسفر با کاهش دفع ادراری همراه است, 5 تا 10 درصد از محتوای مواد معدنی استخوان در طی 2 تا 6 ماه شیردهی انحصاری با شیر مادر کاهش می‌یابد, این مقدار 6 تا 12 ماه بعد از اتمام شیردهی برمی‌گردد و سبب افزایش خطر پوکی استخوان نمی‌شود.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.