سرویس: اجتماعی 09:25 - یکشنبه 21 خرداد 1396

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

اصفهان از استان‌های بحرانی آلودگی گرد و غبار است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به یک میلیون و 90 هزار هکتار كانون بحراني گرد و غبار در استان اصفهان گفت: به دلیل وجود کانون‌های فرسایش بادی، استان به شدت در معرض گرد و غبار قرار دارد و جزء استان‌هاي بحرانی كشور در اين زمينه به شمار مي‌‌رود.

به گزارش اصفهان شرق، حمید ظهرابی در جمع خبرنگاران با اشاره به هفته محیط زیست اظهار کرد: کاهش آلودگی هوا در کلان شهر اصفهان با حذف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها از مهم‌ترین دستاوردهای محیط زیست استان اصفهان در دولت تدبیر و امید است.

وی به توزیع بنزین یورو 4 در محدوده شعاع 50 کیلومتری اصفهان اشاره کرد و افزود: افزایش چهار برابری پایش‌ها در سال 95 نسبت به سال 92 موجب شد تا شمار روزهای پاک در شهر اصفهان از 107 روز در سال 92 به 294 روز  در سال 95 برسد. 12 هزار و 598 پایش در سال 95 انجام شد در حالی که در سال 93 سه هزار پایش‌ها صورت گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به یک میلیون و 90 هزار هکتار كانون بحراني گرد و غبار در استان اصفهان افزود: به دلیل وجود کانون‌های فرسایش بادی استان به شدت در معرض گرد و غبار قرار دارد و جزء استان‌هاي بحرانی كشور در اين زمينه به شمار مي‌‌رود.

ظهرابی با اشاره به وجود معادن گچ و خاک در استان اصفهان به عنوان یک تهدید جدی برای محیط زیست اضافه کرد: تمدید قرارداد بسیاری از معادن صورت نگرفته است و بسیاری از کارخانه‌های تولید گچ سنتی در استان تعطیل شده‌اند با این وجود 12 هزار هکتار کانون فرسایش بادی توسط این معادن ایجاد شده‌ است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه احیای تالاب گاوخونی مهم‌ترین وظیفه‌ محيط زيست است، اضافه کرد: زاینده رود و تالاب گاوخونی نیازمند یک برنامه پنج ساله برای شناسایی مشکلات و یک برنامه 20 ساله جهت احیای رودخانه است؛ تالاب گاوخونی مانند یک بنگاه اقتصادی است که ورودی و خروجی آن با هم همخوانی ندارد، چک‌های زیادی کشیده شده است که قابل پاس کردن نیستند.

ظهرابی با اشاره به اینکه مدیریت پسماندها از مشکلات محیط زیست استان اصفهان است، گفت: مشکلات پسماندهای صنعتی از جمله مشکلاتی است که همواره محیط زیست با آن روبرو است اما 17 شهرک صنعتی با اداره کل همکاری مناسبی دارند و بیمارستان‌ها به سیستم امحای پسماند ویژه مجهز شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری 93 درصد زباله‌های استان اصفهان تحت پوشش کارخانه‌های کمپوست قرار گرفته است، اضافه کرد: خوشبختانه در این راستا با افزایش 63 درصدی تعداد شهرهای دارای طرح جامع سامانه پسماند روبرو هستیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان هم‌چنين با اشاره به اینکه تعداد جمعیت پستانداران قابل سرشماری استان 21 هزار و 977 راس است، گفت: عمدتاً پستانداران شامل آهو، کل، بز، قوچ، میش و جبیر است و از حدود یک سوم حیات وحش استان در پارك‌هاي ملي مراقبت مي‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات اساسی در استان اصفهان افزایش تعداد مناطق چهارگانه محیط زیست است، گفت: این تعداد از 9 مورد در سال 92 به 14 مورد در سال 95 ارتقاء یافته است و وسعت مناطق حافظت شده استان به 270 هزار هکتار افزایش یافته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به موضوع مقابله با آثار خشکسالی و بیماری ها اشاره کرد و ادامه داد: در استان اصفهان علیرغم سایر استان‌ها شیوع بیماری حیات وحش نداشته‌ایم. هم‌چنین در راستای مقابله با آثار خشکسالی آبرساني به آبشخورها، توزيع دستي علوفه در مناطق توسط کمپین نذر علوفه و احداث سطوح باران گیر شده است.

وی با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست نیازمند مشارکت مردم است، اضافه کرد: در این راستا در سال گذشته 883 مدرسه تحت آموزش قرار گرفته اند که این میزان در سال 92 تنها 259 مدرسه بوده است.

ظهرابی به تاسیس پنج مدرسه طبیعت در استان اشاره کرد و گفت: استان اصفهان در این خصوص در جایگاه نخست کشور قرار گرفته است.

وی ادامه داد: 906 معلم تحت آموزش محیط زیست قرار گرفتند و در این راستا آموزش و پرورش همکاری مفیدی با اداره کل محیط زیست استان اصفهان داشت. همچنین اجرای طرح یک ساعت با محیط بان در مدارس نيز صورت گرفته است و در 76 روستا دو هزار و 132 دانش آموز در 108 مدرسه آموزش دیده‌اند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به ايجاد نخستين پاسگاه محیط بان مردمی در شهرستان تیران و کرون گفت: یکی از مشکلات جدی محیط زیست کمبود منابع مالی است، حفاظت محیط زیست جزء ضعیف‌ترین دستگاه‌ها در سطح کشور است و اعتبارات عمرانی آن ناچیز است.

ظهرابی با اشاره به اینکه استان اصفهان از سیستم‌های نوین در حفاظت مناطق استفاده می‌کند، خاطر نشان کرد: در پارک کلاه قاضی با استفاده از سامانه تصویری و نصب 11 دوربین پایش تصویری انجام مي‌شود و درصدد هستیم تا پايان سال آينده اولین منطقه ملی هوشمند را در این پارک اجرا کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آلودگی خاک در برخی نقاط استان محرز است، اضافه کرد: مطالعاتی که نشان دهنده این باشد که چه میزان خاک آلوده شده هنوز انجام نشده است و بیشتر خاک اطراف ذوب آهن، فولاد مبارکه و منطقه بختیار دشت آلوده است.

ظهرابی خاطر نشان کرد: يكي ازز مهم‌ترین مناطق استان از نظر آلودگي خاك تالاب گاوخونی است و وجود ميزان زياد کادیوم و سرب در بستر تالاب گاوخونی ثابت شده است اما هنوز این تالاب به کانون بحران فرسایش تبدیل نشده است.

انتهای پیام/ایسنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.