سرویس: اجتماعی 13:12 - شنبه 20 خرداد 1396

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان:

تعلقات سیاسی شورای شهر پنجم منافع محلی مردم اصفهان را تحت الشعاع قرار ندهد/ جاری شدن زاینده‌رود یکی از وعده‌های روحانی است

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شورای جدید شهر اصفهان اگرچه از نظر سیاسی همسو با دولت است، اما به عنوان نمایندگان مردم اصفهان موظف است حقوق شهروندان این شهر را از همه دستگاه‌ها و نهادها مطالبه کند، در واقع تعلقات سیاسی نباید مانع آن شوند که منافع محلی مردم اصفهان تحت‌الشعاع قرار گیرند.

به گزارش اصفهان شرق،  سید احمدعلی عاملی پیش از ظهر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: حضور گسترده مردم ایران در پای صندوق‌ها و رأی قاطع آن‌ها نشانگر درک بالای مردم از شرایط موجود و رفتار عقلانی آنان داشت، این درک بالای توده ملت و همبستگی آنان در برهه‌های حساس و دشوار، برای کشور یک سرمایه ارجمند و گران‌بهای اجتماعی محسوب می‌شود.

وی افزود: انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر در سال 1396 بی‌شک انتخاباتی رقابتی بود، این انتخابات ظرفیت بالای اراده مردم در جهت‌دهی به اهداف و راهبردهای نظام سیاسی را به رخ کشید و از سوی دیگر، این انتخابات نشان داد که مردم با جدیت سیاستمداران را رصد می‌کنند و صرفاً بر اساس وعده‌های وسوسه‌انگیز مقطعی تصمیم نمی‌گیرند، بلکه نگاه و عملکرد بلندمدت مسؤولان را به دقت زیر نظر دارند و واقعی بودن برنامه‌ها و وعده‌ها را ملاک انتخاب خود قرار می‌دهند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت:  امروزه پس از انقلاب اسلامی، نهادهای واقعی برای اعمال اراده و نظارت با واسطه مردم ایجاد شده‌اند، اما نقصان در اینجاست که این حضور عمدتا محدود به ادوار انتخابات است و ما بین دو انتخابات، سازوکار مشخصی برای حضور پیوسته مردم وجود ندارد و از همین روست که ایجاد بستر مناسب برای حضور مداوم آحاد ملت از طریق تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد، اقدامی است که می‌تواند گسست حرکت ملی را برای همیشه از تاریخ این سرزمین دور کند، اقدامی که می‌تواند یکی از اهداف اصلی دولت و شوراهای اسلامی شهر در چهار سال آتی باشد.

وی تصریح کرد: افزون بر وظیفه سنگینی که بر دوش کلیه مسؤولان کشور قرار دارد، اصلاح‌طلبان به عنوان تفکر پیروز این انتخابات در کلانشهرها، در 4 سال آینده با مشکلات بزرگ و چالش‌های جدی در راه توسعه کشور مواجه خواهند بود و حال که با اعتماد مردم توفیق خدمت‌گزاری یافته‌اند، باید حداکثر استفاده را از این دوره 4 ساله ببرند.

عاملی یادآور شد: کشور از مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیاری رنج می‌برد و بنا بر قول بزرگان علم اقتصاد آنچه این مشکلات را رقم زده یا تشدید می‌کند، ساختار نهادی تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری است و اگر بخواهیم کشور را در مسیر توسعه قرار دهیم، چاره‌ای جز اصلاح این ساختار نخواهیم داشت؛ در این راه، وجود منطق نظری و تحلیلی قابل اعتماد که بتواند کانون‌های اصلی و استراتژیک مشکلات کشور را شناسایی کند، ضروری به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: اصول برنامه‌ریزی و مداخله بخش عمومی نیز حاکی از آن است که به جای تفکر جامع و تلاش برای شناسایی و رفع کلیه مشکلات که به تجربه ثابت شده، امکان‌پذیر نیست، مشکلات کلیدی و راهبردی را شناسایی و برای رفع آن‌ها اقدام کنیم؛ از همین رو، برخی از پیشنهادهای اینجانب به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های شورا و با تجربیاتی چند در اداره امور ملی و محلی، خدمت حاضران ارائه می‌شود. این پیشنهادها در 2 سطح «ملی» و «محلی» دسته‌بندی شده‌اند، چراکه به نظر می‌رسد حل مشکلات در هر یک از مقیاس‌ها بدون همکاری مقیاس دیگر، امکان‌پذیر نباشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پیشنهادهای خود در سطح ملی عنوان داشت: اصلاح نظام بانکی و کاهش نرخ بهره تسهیلات، اصلاح نظام مالیاتی، توجه به سرمایه‌هایی غیر از سرمایه فیزیکی و جلوگیری از فساد اداری گسترده از جمله پیشنهادات اینجانب در سطح ملی است.

وی در ادامه با ارائه پیشنهادات خود در سطح محلی متذکر شد: توجه بیش از پیش به اقتصاد شهر، ارتقای جایگاه شورای شهر بر اساس قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا، پرهیز از عمل زدگی و توجه به ترکیب علم و عمل، برنامه‌محوری و مطالبه از دولت برای عمل به وعده‌ها از جمله پیشنهادات محلی اینجانب است.

عاملی با اشاره به مطالبه‌گری از دولت برای عمل به وعده‌های خود بیان کرد: شورای جدید شهر اصفهان اگرچه از نظر سیاسی با دولت همسو و هم‌نظر است، اما به عنوان نمایندگان مردم اصفهان موظف است حقوق شهروندان نجیب این شهر را از همه دستگاه‌ها و نهادها مطالبه کند، در واقع تعلقات سیاسی نباید مانع آن شوند که منافع محلی مردم اصفهان تحت‌الشعاع قرار گیرند.

وی تأکید کرد: یکی از وعده‌هایی که حسن روحانی در سخنرانی انتخاباتی خود بیان کرد، جاری شدن آب زاینده رود بود، در دولت یازدهم شاهد بودیم که دریاچه‌ ارومیه و تالاب هورالعظیم با تلاش و همت دولت احیا شدند و نتایج بسیار مثبتی بر اکوسیستم منطقه‌ و بهبود شرایط زیست‌محیطی بر جای گذاشتند که این امر نشان می‌دهد که دولت دوازدهم توانایی به جریان انداختن دائمی زنده رود را نیز دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: زاینده‌رود رودخانه‌ای است که با جریان حیات‌بخش خود نه تنها استان اصفهان، بلکه چندین استان مجاور و در واقع کویر مرکزی ایران را از مواهبش برخوردار خواهد کرد و موجب توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی و اصلاح اکوسیستم کویر مرکزی ایران خواهد شد.

وی در پایان عنوان داشت: از نمایندگان شهر اصفهان (اعم از شورا و مجلس) تقاضا می‌کنم برای بازگرداندن آب به زاینده‌رود، این منبع زندگی و سرزندگی فلات مرکزی ایران، نهایت تلاش خود را انجام دهند؛ همچنین در سایر حوزه‌ها نیز مطالبه‌گری پارلمان محلی از دولت مرکزی باید سرلوحه اقدامات شورای اسلامی شهر اصفهان قرار گیرد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.