سرویس: اجتماعی 15:15 - شنبه 20 خرداد 1396

در جلسه آموزشی تب كنگو در شاهتور مطرح شد:

پیشگیری از تب کریمه کنگو با رعایت اصول بهداشتی محقق می شود

جلسه توجیهی و پیشگیری از تب کنگو صبح امروز با حضور اهالی دهستان شاهتور و دامداران به همت خدمات کشاورزی برگزار شد.

به گزارش اصفهان شرق، جلسه توجیهی تب کنگو صبح امروز با حضور اهالی دهستان شاهتور و دامداران به همت خدمات کشاورزی برگزار شد.

دکتر دامپزشک با اشاره به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود و ضروری است که مردم از ذبح غیر بهداشتی دام پرهیز کنند.
 رنجکش با اشاره به مشخصات عامل بیماری تصریح کرد: عامل بیماری ویروس بوده که توسط کنه منتقل شده که تب شدید در انسان ایجاد می کند و همچنین مقاومت ویروس در برابر حرارت کم است، بنابراین پختن گوشت و پاستوریزاسیون کردن شیر باعث از بین رفتن ویروس می شود.
وی از راهای انتقال بیماری به خصوص در روستا با وجود دام زیاد و کنه گفت: افراد با انتقال از طریق گزش کنه آلوده، له کردن کنه های آلوده، حشرات، تماس مستقیم با خون و ترشحات و بافت های دام های آلوده، کارکنان بیمارستان ها در اثر تماس با افراد بیمار و یا وسایل آلوده به بیماری مبتلا می شوند.
دکتر رنجکش برای آگاهی اهالی دهستان به چند مورد از علائم در دام و انسان اشاره و خاطر نشان کرد: در دام بیماری به ندرت علائم درمانگاهی نشان می دهد، یعنی پس از یک دوره سه  الی  ۱۲ روزه در اثر عفونت خونی ویروسی، تب به مدت یک هفته دوام دارد و در حالت حاد خونریزی و پرخونی در مخاطات دیده می شود و پس از یک‌ هفته دام به عنوان ناقل بیماری ویروس را از خود دفع می کند.
 دامپزشک مربوطه با بیان این که تشخیص این بیمار از طریق نمونه خون یا بافت بیمار مشکوک صورت می گیرد؛ تصریح کرد: مهم ترین راه کنترل بیماری محافظت در برابر گزش کنه ها با سم پاشی دام ها و اماکن دامی است بنابراین توصیه می شود در فصول بهار و پائیز که فصل فعالیت کنه هاست دو هفته قبل از کشتار دام جایگاه و بدن دام سم پاشی شده باشد.
کشتار دام در خارج از کشتار گاه، رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت فردی توسط کارکنان زنجیره کشتار،خودداری از خرید گوشت های بدون مهر دام پزشکی خودداری از مصرف جگر به صورت خام، استفاده از دستکش هنگام کار کردن گوشت در مراکز عرضه و نیز منازل، اجتناب از جدا و له کردن کنه ها توسط شیر دوشان و دامداران از توصیه های بهداشتی این کارشناس بود.
وی در پایان به اهالی توصیه کرد این بیماری یا ویروس را شوخی نگیرند زیرا بسیار خطری و کشنده است و اگر کسی موردی را مشاهده کرد سریع خود را به مراکز درمان برساند.
انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.